شناسهٔ خبر: 47412 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شد:

برگزاری نشست مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام‌مهندسی منطقه ۳ کشور

نشست سومین نشست منطقه ۳ کشور دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با حضور مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام‌مهندسی و مقررات ملی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های منطقه ۳ کشور شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، گلستان و سمنان در خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، سومین نشست منطقه ۳ کشور دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با حضور مدیران مسکن و ساختمان و روسای ادارات نظام‌مهندسی و مقررات ملی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های منطقه ۳ کشور شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، گلستان و سمنان با حضور حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی و هیئت همراه، مهندس علوی مقدم معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی، مهدی جعفری مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی، شهردار بیرجند و رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان جنوبی صبح امروز در محل هتل سپهر آغاز شد.

جعفری در این جلسه ضمن عرض خیرمقدم به شرکت‌کنندگان در این نشست با اظهار مسرت از اینکه فرصتی فراهم شد تا این نشست به میزبانی این استان برگزار گردد، اظهار کرد: خراسان جنوبی با مساحت ۱۵۱ کیلومترمربع سومین استان پهناور کشور بوده ولی دارای جمعیتی حدود ۷۸۰ هزار نفر یعنی کمتر از یک درصد کشور را در خود جا داده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: طول راه‌های استان بالغ بر ۱۷ هزار کیلومتر است که ۵ درصد از راه‌های کشور در راه‌های اصلی و فرعی شریانی و ترانزیت را دارا است و قسمت اعظمی از ترانزیت کشور با مرز افغانستان از طریق خراسان جنوبی و پایانه مرزی انجام می‌شود.

در خراسان جنوبی ۳۱۲۴۷ واحد مسکن مهر ساخته شده که عملیات ساختمانی آن پایان یافته و برای اتمام کل پروژه می‌بایست مشکل فاضلاب پروژه ۸۰۰ واحدی تعاونی ۰۴ بیرجند مرتفع گردد. علاوه بر این با عنایت به اینکه خراسان جنوبی از استان‌های زلزله‌خیز است که در دوره‌های ۱۰ ساله شاهد وقوع زلزله‌های شدیدی بوده‌ایم لذا کیفیت ساخت و ساز و رعایت مقررات ملی ساختمان اهمیت بسیاری دارد.

جعفری افزود: بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات ملی و شهرسازی در طراحی، اجرا و نظارت تمامی ساختمان‌ها بر عهده وزارت راه و شهرسازی است که در این خصوص از سال ۱۳۹۱ نسبت به تشکیل گروه نظارت عالیه ماده ۳۵ اقدام گردیده و بازدید از ساختمان‌ها به‌صورت مرتب و سرزده در حال انجام است. همچنین مشکلات هر پروژه مشخص و به ناظرین اعلام می‌گردد تا نسبت به رفع نقص اقدام گردد و در صورت نیاز به شورای انتظامی معرفی شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: بر اساس قانون و ابلاغ حقوق شهروندی توسط ریاست محترم جمهور ۵۰ تا ۶۰ درصد سرانه درآمد هر خانوار متوسط برای تأمین ساختمان هزینه می‌شود و بر اساس ماده ۷۳ حقوق شهروندی حق هر شهروندی است که از مسکن ایمن و متناسب با نیاز خانواده بهره‌مند گردد و دولت بر اساس نیاز و رعایت اولویت و امکانات زمینه تحقق این امر را فراهم می‌نماید. علاوه بر این در ماده ۷۴ حقوق شهروندی دولت با اتخاذ تدابیر لازم و وضع مقررات زمینه تأمین و بهبود وضعیت مسکن متناسب با ویژگی‌های بومی و ارزش‌های فرهنگی، اجرای مقررات ملی ساختمان و طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی را فراهم می‌نماید.

وی افزود: در کشور ما قوانین و مقررات برای اجرای صحیح و اصولی وجود دارد و متأسفانه ساخت و سازهایی که توسط افراد غیرمتخصص احداث می‌شود درزمان وقوع زلزله شاهد اتفاقات ناگواری در تخریب ساختمان‌ها هستیم که ناشی از عدم رعایت این قوانین است. لذا نقش سیستمی نظارت‌ها باید پررنگ‌تر شود و انشاا... بتوانیم با برگزاری این نشست‌ها و نظرسنجی‌ها در راستای بالا بردن کیفیت ساخت و سازها مؤثر باشیم.

در ادامه مهندس ولی پور مطلق مدیریت مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به بیان عملکرد خراسان جنوبی پرداخت و سپس مهندس علوی مقدم معاونت محترم هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، دکتر جاوید شهردار بیرجند، مهندس توکلی ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان جنوبی و در پایان مهندسمانی فر مدیرکل محترم دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی سخنرانی کردند.

نظر شما