شناسهٔ خبر: 4749 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمدهاشم بت‌شکن:

تامین مالی مسکن باید در دسترس آحاد مردم باشد

محمدهاشم بت شکن مدیر عامل بانک مسکن با بیان اینکه تامین مالی مسکن باید در دسترس آحاد مردم باشد گفت: ابزارها و نهادهای تامین مالی که به شکل طبیعی در سال های قبل ایجاد شده و ممکن است کارکردهای خود را از دست داده باشد باید مجددا احیا شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مسکن، محمدهاشم بت‌شکن در خصوص تسهیلات مسکن گفت: تامین مالی مسکن در طول زمان باید در دسترس آحاد مردم باشد و همین در دسترس بودن تامین مالی مسکن و ویژگی های خاصی مانند ماهیت بلند مدت تسهیلات، ماهیت تعهدی سپرده ها، سهم بالای هزینه تامین مسکن در سبد بودجه ای خانوارهای متوسط جامعه و همچنین الزام به تقسیط بلند مدت و در استطاعت بودن اقساط از یک طرف نیازمند تجهیز منابع به شکل بلند مدت و ارزان قیمت و از طرفی تنوع ابزارها و نهادهای مختلف تامین مالی برای اقشار هدف است.

وی افزود: این ویژگی های متمایز بخش مسکن است که باید تدابیری برای تامین مالی مسکن بیندیشیم که همه این ویژگی های خاص را شکل دهد.

وی ادامه داد: همچنین این بخش به دلیل ارتباط گسترده پسین و پیشین، هم اقتصاد کشور را به دلیل متغیرهای کلان و هم اقتصاد بخش، خانوار و بانک را تحت تاثیر قرار می دهد و به همین دلیل اهمیت تامین مالی مسکن و استراتژی های آن را دو چندان می کند.

بت شکن تصریح کرد: بانک مسکن با توجه به دیرینه 76 ساله آن در حوزه تامین مالی به دنبال این است که ابزارها و نهادهای تامین مالی که به شکل طبیعی در سال های قبل ایجاد شده و به دلایلی ممکن است این ابزارها ادغام شده و یا کارکردهای خود را از دست داده باشد مجددا احیا کند و این امر با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دنبال خواهد شد.

مدیر عامل بانک مسکن گفت: بانک مسکن باید نقش رهبری را برای تامین مالی بخش مسکن داشته باشد و اگر این تنها نهاد تامین مالی مسکن به عنوان یک بانک توسعه ای و تخصصی طبق اصل 44 قانون اساسی بتواند این نقش را ایفا نماید، در بازار پول و بازار سرمایه ماموریت اصلی بانک مسکن را تحقق بخشیده است.

بت شکن افزود: بانک مسکن سعی می کند با پیش قدم شدن در نهاد سازی و ابزارسازی و ارایه به مراجع بالاتر همچون بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، بتواند به عنوان یک بانک دولتی کارکرد توسعه ای خود را ایفا کند و انجام این امر نیازمند بازبینی در بعضی روش ها و مقررات و نگاه های متفاوت بانک مرکزی است.

برچسب‌ها:

نظر شما