شناسهٔ خبر: 47655 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

ابلاغ قانون موافقتنامه چابهار به وزارت راه و شهرسازی/ تلاش برای تسهیل تجارت دریایی بین ایران و قطر/ انتقال صنایع به بنادر کشور

گزارش آخر هفته ابلاغ قانون موافقتنامه چابهار با امضای ریاست‌جمهوری به وزارت راه و شهرسازی، سفر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به قطر و رایزنی با معاون حمل و نقل و ارتباطات آن کشور و بازدید از بندر حمد، بازدید سفیر هند از مجتمع بندری خرمشهر و آبراه بین‌المللی اروند و اعلام اصلاح قراردادهای اپراتوری بنادر کشور از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون موافقتنامه تاسیس دالان حمل و نقل و گذر بین المللی بین دولتهای جمهوری اسلامی ایران، جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری هند(موافقتنامه چابهار)» جهت اجرا به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته به قطر سفر کرد و ضمن دیدار و گفتگو با وزیر حمل و نقل و ارتباطات آن کشور از بندر حمد بازدید کرد.

تلاش برای تسهیل تجارت دریایی بین ایران و قطر

در نشستی که در دوحه پایتخت قطر برگزار شد، در مورد تسهیل تجارت دریایی از طریق توسعه مناسبات و همکاری‌های تخصصی بندری و دریایی میان دو کشور، برطرف کردن موانع و مشکلات احتمالی موجود در جهت توسعه صادرات  و ترانزیت کالا از بنادر جنوبی ایران به بنادر قطر، گسترش میزان مشارکت و سرمایه گذاری بخش های خصوصی در کشور در خصوص ایجاد و توسعه صنعت لجستیک و حمل و نقل دریایی بحث و گفتگو شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشورمان از بندر حمد قطر

در هفته گذشته، مدیرعامل سازمان بنادر از بندر حمد بازدید کرد و از نزدیک با فعالیت‌های عملیاتی پایانه‌های مختلف کانتینری، کالاهای فله عمومی و سایر پایانه‌های بندری و همچنین طرح‌های توسعه‌ای آن بندر، آشنا شد. مدیر بندر حمد نیز در جریان این بازدید و جلسات مشترک اعلام کرد که جلسات تخصصی و مشترک ایران و قطر در قالب کارگروه‌های تخصصی در آتی ادامه پیدا می‌کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

بازدید سفیر هند از مجتمع بندری خرمشهر و آبراه بین‌المللی اروند

سفیر هند در ایران به منظور آشنایی با ظرفیت تجاری و جاذبه‌های گردشگری از مجتمع بندری خرمشهر و آبراه بین‌المللی اروند بازدید کرد. وی ضمن حضور در پایانه بین‌المللی مسافری خلیج‌فارس به منظور شناخت ظرفیت‌های تجاری و گردشگری آبراه بین‌المللی اروند به وسیله شناور از آن آبراه بازدید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

قراردادهای اپراتوری پایانه‌های بندری اصلاح می‌شود

همچنین در هفته گذشته راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام حمایت از بخش خصوصی در توسعه بنادر کشور از اصلاح قراردادهای اپراتوری پایانه‌های بندری خبر داد و گفت: این حق سرمایه‌گذار و بخش خصوصی است که میان خرید شناور و ساخت در داخل انتخابگر باشد. اما سیاست ما در سازمان بنادر حمایت از صنعت کشتی‌سازی در داخل است و از خرید شناور خارجی حمایت نمی‌کنیم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

انتقال صنایع به بنادر، زمینه ساز توسعه منطقه و کشور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته در جمع مدیران آن سازمان، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با امضای ۱۳ تفاهم‌نامه همکاری در روز حمل و نقل به دنبال تبدیل تفاهم‌نامه‌ها به قرارداد و اجرایی شدن آن‌ها است. از جمله آنها تفاهم‌نامه با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران است که کمک قابل‌توجهی به ایفای نقش سازمان در آباداتی مناطق بندری خواهد کرد.

وی با تشریح ظرفیت بنادر در جذب‌صنایع و کاهش هزینه‌ها گفت: انتقال صنایع آلاینده و هزینه‌بر به مناطق ساحلی، ضمن رشد و توسعه بنادر و در مرحله بعد اقتصاد کشور، زمینه کاهش هزینه لجستیک و کمک به معیشت مردم منطقه را فراهم می‌کند که اقدامی در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی سازمان بنادر و  دریانوردی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید بر ارتقای بنادر کشور و ایجاد فرصت‌های شغلی

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، با تاکید بر این مطلب که فرصت‌های اشتغال با ارتقای بنادر کشور و امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های خصوصی ارتقاء می‌یابد، گفت: ارتقای بنادر کشور همراه با توسعه همه جانبه در سایر شقوق حمل و نقل و شهرسازی می‌تواند فرصت مناسبی برای ایران در مقایسه با کشورهای همجوار ایجاد کند.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

پهلودهی کشتی حامل شکر فله از برزیل در بندر شهیدبهشتی چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از پهلوگیری کشتی LIVING حامل ۶۶ هزار تن شکر خام فله از مبدا برزیل به چابهار و پهلوگیری آن در اسکله ۵ آن بندر خبر داد و گفت: عملیات تخلیه کشتی مذکور توسط ۲ دستگاه جرثقیل ساحلی ۸۰ و ۱۰۰ تنی در حال اجراست و فرآیند تخلیه محموله شکر با سرعت و کیفیت مطلوب (به طور متوسط ۵۰۰ تن در ساعت) در حال انجام است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تعمیرات دو دستگاه تجهیز استراتژیک در بندر شهید رجایی

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از اجرای پروژه تعمیرات اساسی دو دستگاه جرثقیل ویژه تخلیه و بارگیری کانتینر (گنتری کرین) در پایانه شماره یک کانتینری بندر شهید رجایی با بهره‌گیری از توان و دانش فنی متخصصان ایرانی خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

مروری بر توسعه بنادر شمال کشور و مقایسه آن با بنادر جنوب ایران

امیراسماعیلی کناری مشاور فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی در یادداشتی تحت عنوان مروری بر توسعه بنادر شمال کشور و مقایسه آن با بنادر جنوب، نوشت: در حال حاضر فعالیت در شش بندر شمال شامل بندر امیرآباد، بندر نکا، بندر فریدونکنار، بندر نوشهر، بندر انزلی و بندر آستارا جریان دارد که در شرایط مطلوب تاکنون حجم مبادلات سالیانه کالا در این بنادر به ۱۵ میلیون تن نرسیده است در حالی که ظرفیت اسمی این بنادر به حدود ۴۰ میلیون تن در سال می‌رسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما