شناسهٔ خبر: 47683 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

جزئیات تامین زمین و واگذاری ۵۵۶۰ واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول/ زمین احداث ۲۰۰۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دارای معلول، تحویل سازنده‌ها شد

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اعلام تامین زمین و واگذاری ۵۵۶۰ واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول، از واگذاری زمین برای ساخت ۲ هزار واحد مسکونی جدید به سازنده‌ها توسط سازمان ملی زمین خبر داد و گفت: در جلسه شورای مدیران برای تامین زمین و یا ساخت واحدمسکونی برای ۳هزار خانوار باقی‌مانده‌ای که معلول دارای معلول هستند تصمیم‌گیری می‌شود.

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص  جزئیات اقدامات سازمان ملی زمین و مسکن برای تامین مسکن خانوارهای دومعلول و بیشتر به توضیح داد.

وی در خصوص وظیفه سازمان ملی زمین و مسکن گفت: این سازمان  با همکاری بنیاد مستضفعان و سازمان بهزیستی برای تامین واحدهای مسکونی خانوارهایی که دارای دو معلول هستند مجموعه وظایفی را برعهده دارد و در این راستا، سازمان ملی زمین و مسکن، زمین را تامین می‌کند و بنیاد مستضعفان و سازمان بهزیستی بحث ساخت و تامین وام و کمک بلاعوض را انجام می‌دهد که  در نهایت مجموعه آنها در اختیار خانوارهای واجد شرایط قرار می‌گیرد.

در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سازمان ملی زمین و مسکن همچنان برای تامین زمین خانوارهای دو معلول و بیشتر مجموعه برنامه‌هایی را در دستور کار دارد که تعدادی از واحدها انجام شده و تعدادی نیز در دستور کار است و در برنامه‌های سال جاری و سال آتی سازمان نیز برای آن برنامه‌ریزی شد .

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه در سال گذشته و سال جاری (۹۵ و ۹۶) بالغ بر ۵۵۰۰واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول اختصاص یافت، اظهار داشت: در این سال‌ها، کل واحدهای مسکونی که از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به خانواده‌های دارای دو معلول و بیشتر اختصاص یافت،  ۵ هزار و ۵۶۰ واحد مسکونی بود که از این تعداد، بهسازی و مناسب‌سازی ۳ هزار واحد مسکونی بر اساس ضوابط و مقررات بهزیستی با همکاری ما و سازمان بهزیستی انجام شد و از کل واحدها نیز ۲۵۰۰ واحد مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: تاکنون، زمین برای ساخت بیش از ۲ هزار واحد مسکونی به خانوارهای دومعلول تحویل سازنده‌ها شده تا اقدام به ساخت واحد مسکونی کنند که ساخت واحدها نیز بر اساس برنامه زمانبندی انجام خواهد شد و اتمام کامل آنها تا پایان سال ۹۸ محقق خواهد شد.

به گفته عظیمیان، بخشی از برنامه سال ۹۷ برای تامین مسکن خانوارهای دومعلول و بیشتر تامین زمین برای احداث ۲هزار واحد مسکونی است.

همچنین مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن  از برگزاری جلسه شورای مدیران در آن سازمان برای تصمیم‌گیری در مورد تامین زمین برای باقی‌مانده خانوارهای دو معلول خبر داد و افزود: در مورد ۳هزار خانواری که دارای دومعلول هستند و برای تامین واحد مسکونی آنها تاکنون اقدامی صورت نگرفته است در جلسه شورای مدیران که روز دوشنبه ۱۱ دی ماه در سازمان تشکیل خواهد شد تصمیم‌گیری می‌شود.

عظیمیان تصریح کرد: در جلسه فوق، در مورد اقدامات سازمان برای تامین مسکن و یا تامین زمین و اراضی مناسب برای ۳ هزار خانوار باقی‌مانده دارای دو معلول تصمیم‌گیری می‌شود و بر اساس وظایف محوله و تعیین‌شده، بنیاد مستضعفان و کمیته امداد بخشی از تامین منابع مالی احداث واحدهای مسکونی و تسهیلات را برعهده دارند.

گفتنی است، قانون جامع معلولان چندی پیش مورد بازنگری قرار گرفت و در برخی از موارد قانونی آن اصلاحاتی انجام شده است و بر اساس آن، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین مورد نیاز احداث واحدهای مسکونی افراد دارای معلولیت فاقد مسکن را با به صورت اجاره بلندمدت نود و نه ساله تأمین و برای یکبار در اختیار افراد مذکور و یا تعاونی‌ها و مؤسسات خیریه‌ مسکن‌ساز مورد تأیید سازمان، قرار دهد.

نظر شما