شناسهٔ خبر: 47716 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

فخریه کاشان اعلام کرد:

جهان غرب به دنبال ردیابی مسیر مالی قراردادهای خرید هواپیما و توقیف آن است/ تاكيد بر تغییر ساختارهای مالی هما و استفاده از امتیاز ویژه هواپیماهای ATR

فخريه كاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با تأکید بر ضرورت پیگیری روش‌های جدید در مسیر فعالیت هما بیان کرد: بدون شک زمانی پرداخت اقساط این هواپیماها به موقع صورت می‌گیرد که این شرکت هواپیمایی درآمد زیادی داشته و فعالیت آن سودآور باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اصغر فخریه کاشان قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با حضور در مراسم ورود هفتمین و هشتمین هواپیمای ATR به کشور طی سخنرانی اعلام کرد: باعث افتخار من است که در این مراسم حضور داشته و شاهد ورود دهمين و يازدهمين هواپیمای برجامی به کشور باشم، پیچیدگی‌های این معامله با غرب موضوعی است که در تاریخ ایران نوشته و هوشیاری دوستان من در هما، مجلس شورای اسلامی، سازمان بازرسی کشور، بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی برای آیندگان روشن خواهد شد.

فخریه کاشان با تأکید براینکه قطعا انجام اینگونه معاملات، اقدامی ساده نخواهد بود گفت: درحال حاضر تمام غرب تجهیز شده تا مانع اجرای معاملات مذکور با ایران شوند، در این راستا دفاتر حقوقی در دنیا برسرکار آمدند تا ضمن آگاهی از مسیر پرداخت وجوه ایران در قراردادخرید هواپیما، آن‌ها را متوقف کرده و یا مانعی بر سر راهشان قرار دهند.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: حدود ۲ ماه گذشته تعدادی از دفاتر حقوقی به نمایندگی از مدعیانی، دعاوی پوچی همچون حضور ایران در حادثه ۱۱ سپتامبر را مطرح و از کنگره امریکا خواستند تا به این دلیل بوئینگ را مجبور به افشای قراردادش با ایران کند.

این مقام مسئول هدف اصلی این دفاتر را ردیابی مسیر مالی ایران در قراردادهای خرید هوپیما و توقیف آن دانست و افزود: این مسئله تنها قسمتی از پیچیدگی‌های این معامله بوده و موارد بسیار دیگری در بخش‌های حقوقی و مالی آن نیز وجود دارد که باید به عنوان تجربه‌ای به آیندگان منتقل شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با تأکید براین نکته که قراردادهای خرید هواپیما در شرایط فعلی دارای استانداردهایی در عرصه جهانی هستند گفت: متأسفانه این شرایط به دلخواه کشور ما نیست چراکه کسانی آن را نوشته و تدوین کرده‌اند که قصد دارند خواسته‌های خود را بر همگان تحمیل کنند.

فخریه کاشان ادامه داد: اعضاي تیم ایران در مذاکرات خرید هواپیما همواره سعی کردند تا سختی‌های قرارداد را مدنظر قرار داده و منافع کشور را تا حداکثر ممکن درنظر بگیرند.

این مقام مسئول ضمن ابراز قدردانی از حمایت‌های بی‌دریغ رئیس محترم جمهور، جسارت بالای وزیر راه و شهرسازی در فراهم آوردن شرایط امضای قراردادها، نظارت دقیق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی (به ویژه بانک صنعت و معدن) در این مسیر بیان کرد: تمامی این اقدامات باعث شد تا امروز شاهد ورود ۱۱ هواپیمای جدید به ناوگان هوایی کشورمان باشیم، ما قطعا باید نگاه خود را نسبت به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغییر داده و آماده دگرگونی روش‌های گذشته که بنا به مقتضیات زمان مجبور به اجرای آن بودیم باشیم.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت پیگیری روش‌های جدید در مسیر فعالیت هما بیان کرد: بدون شک زمانی پرداخت اقساط این هواپیماها به موقع صورت می‌گیرد که این شرکت هواپیمایی درآمد زیادی داشته و فعالیت آن سودآور باشد، در غیر این صورت اگر نتوانیم درآمد آن را افزایش دهیم و روش‌های جدیدی را جایگزین کنیم که علاوه بر صرفه‌جویی اقتصادی بهره‌وری بالایی نیز داشته باشند، خطر عدم توانایی پرداخت اقساط برای ما وجود خواهد داشت.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل با تأکید براینکه ما باید ایران‌ایر را بار دیگر در به اوج اولیه خود برسانیم گفت: هواپیماهای ATR  در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی انتخاب شده و می‌توانند به فرودگاه‌های کم‌برخوردار و همچنین شهرهای کوچک نیز خدمت‌رسانی کنند چرا که علاوه بر مصرف سوخت کم، نیازمند تجهیزات بسیار کم فرودگاهی بوده و در عین حال قادر به ارائه بهترین کیفیت خدمات به مسافرین هستند.

فخریه کاشان در این راستا خاطرنشان کرد: در این شرایط انتظار داریم تا کادر زمینی، مهمانداران و خلبانان خدمات خوبی را به مسافرین ارائه داده و شرایطی را فراهم کنند تا افراد با غرور آنکه در هواپیمای کشور خود پرواز می‌کنند سفر کنند.

این مقام مسئول همچنین بیان کرد: بدون شک اگر در کنار صرفه‌جویی‌ها، اقتصادی کردن عملیات و شبکه پروازی، کیفیت خدمات را نیز بالا ببریم، هما به جایگاه اولیه خود بازگشته و می‌تواند علاوه بر پرداخت به موقع اقساط، تمامی هواپیماهای موجود در قرارداد را وارد ناوگان کند.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال ۲۰۱۸ تعداد دیگری از هواپیماهای برجامی به کشور وارد خواهد شد گفت: تلاش داریم با تحقق کامل این قراردادها بتوانیم عمر ناوگان هوایی کشور را از ۲۰ به ۱۵ سال کاهش دهیم./

نظر شما