شناسهٔ خبر: 47724 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع:

تاکید بر توجه همه‌جانبه ارکان نظام برای توسعه دریامحور

بندر چابهار رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت‌دفاع، گفت: چنانچه بخواهیم به توسعه دریامحور برسیم، ضرورت دارد، همه ارکان نظام با توجه بیشتری به سرعت حرکتی توسعه در حوزه دریا رسیدگی کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌امیر دریادار رستگاری با اشاره به برگزاری همایش ارگان‌های دریایی در بهمن ماه سال جاری در چابهار، گفت: نشست‌‌های تخصصی در حوزه دریا، مطالبه‌ای است که به‌تدریج در ذهن جامعه فرهیخته کشور نسبت به لزوم توسعه دریا می‌نشیند.

وی ادامه داد: این گردهمایی‌ها موجب می‌شود که دستگاه‌های سازنده و بهره‌بردار در کنار هم قرار گرفته و با ایجاد طوفان فکری در به نقد کشیدن چالش‌های موجود و پاسخگویی به آنها تاثیرگذار باشند.

این مقام مسئول در صنعت دریایی کشور بیان کرد: گردهمایی‌های تخصصی در حوزه دریا در رفع چالش‌ها و توسعه صنعت دریا کارساز است ولی کافی نیست.

وی ادامه داد: برگزاری این رویدادها مطالبه‌ای است که آرام آرام در ذهن جامعه فرهیخته کشور جای می‌‌گیرد ، ولی نیازمند زمان است، شاید با این آهنگ، حداقل ۴۰ تا ۵۰ سال زمان برد که ضرورت توسعه دریا در ذهن مسئولان و متولیان ما نهادینه شود.

وی با اشاره به روند مثبت صورت گرفته در این مسیر نیز تصریح کرد: پیش از این بسیاری از دولت‌مردان و مسئولان کشور از مقوله دریا بیگانه بودند، این در حالی است که هم اکنون توجه به این مهم در ادبیات و در کلام آنها خود را نشان می‌دهد، این امر نیز نشانگر آن است که مقوله دریا حداقل در ذهن مسئولان کشور، جایی باز کرده است که در جای خود خوب است ولی کافی نیست.

رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع با بیان اینکه مقوله‌ای به عنوان توسعه دریا محور در برنامه توسعه کشور جایگاه خاصی ندارد به فارس، گفت: حتی در برنامه ششم توسعه نیز فقط در حوزه تحقیقات‌ و بحث‌های دانشگاهی، اعداد مشخص‌تر و شفاف‌تر است، این در حالی است که در حوزه اقتصادی، توسعه اجتماعی، انسانی و زیرساخت، در برنامه ششم مطلب قابل توجهی در مورد توسعه دریامحور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه یک کشور دریایی، باید از ۶ مولفه برخوردار باشد، ادامه داد: دسترسی به دریا، ساحل مناسب، اقلیم و جمعیت مناسب برخی از این مولفه‌ها را تشکیل می‌دهد که عمدتا به عنوان مولفه‌های خدادادی از آن یاد می‌شود.

امیر دریادار رستگاری افزود: دو مورد بسیار مهم در این میان وجود دارد که یکی از آن فرهنگ دریامحور و دیگری دولت دریامحور است که متاسفانه در این باره نیازمند توجه ویژه‌ای هستیم؛ اگرچه دولت‌ جمهوری اسلامی، سال‌هاست در این حوزه ورود یافته است‌، ضروری است سرعت بیشتری در این روند محقق شود.

رییس سازمان صنایع دریایی گام نخست به منظور رفع این چالش را داشتن متولی مشخص در مقوله دریا دانست و تصریح کرد: باید دستگاهی بر روی این قضیه به صورت جدی کار کرد.

 وی ادامه داد: چنانچه بخواهیم به توسعه دریامحور برسیم، ضرورت دارد، همه ارکان نظام با توجه بیشتری به سرعت حرکتی توسعه در حوزه دریا رسیدگی کنند.

بنابراین گزارش بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‎های دریایی روزهای دهم و یازدهم بهمن‌ماه به توسط شرکت تایدواتر با شعار «توسعه حمل و نقل دریایی با رویکرد اقتصاد مقاومتی»، در بندر اقیانوسی چابهار برگزار می‎شود.

نظر شما