شناسهٔ خبر: 47734 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد:

جزئیات نشست هم‌فکری نقشه راه ایمنی راه‌های کشور/ نقشه راه پشتوانه علمی و عملیاتی چندین ساله دارد/ عواقب افزایش نرخ سوخت و عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی

جلسه نشست هم‌فکری نقشه راه ایمنی راه‌های کشور با حضور معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی و جمعی از اساتید، دانشجویان، فعالان حوزه راه‌وترابری و ایمنی راه‌ها به منظور بیان نظرات، پیشنهادات و پاسخ‌گویی به سوالات و ابهامات نسبت به «نقشه راه ایمنی» در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نشست همفکری «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» با حضور مهرداد تقی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به همراه جمعی از اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه راه و ترابری و ایمنی راه‌ها در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

پس از تشریح نقشه راه ایمنی راه های کشور، مدعوین جلسه به  بیان تجربیات، پیشنهادات، انتقادات و بیان سوالات به منظور رفع ابهامات پرداختند که بخش اعظم سوالات در خصوص  کاهش سرعت مطمئنه و تاثیر داشتن یا نداشتن افزایش قیمت سوخت بر کاهش تلفات رانندگی بود که تمام سوالات یک به یک از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور پاسخ داده شد.

تقی زاده در ابتدا ضمن خوش‌امدگویی به حاضرین بیان داشت: در این جلسه از زمان ارائه این گزارش شاهد نظرات مخنلف در رسانه‌ها و فضاهای مجازی بودیم و از آنجایی که معتقد به شنیدن نظرات مختلف  برای اتخاذ بهترین تصمیم هستیم، از صاحبنظران برای شرکت در این جلسه دعوت شد.

وی در پاسخ به سوالات گفت: دوربین فقط برای سرعت مجاز نوع جاده نیست، بلکه دوربین‌هاي ثبت تخلف باید گونه‌ای عمل کنند که تخلف در زمان محدودیت سرعت در یک منطقه را نیز ثبت کنند. در صورتی که دوربین‌های موجود بر مبنای سرعت کل مسیر تنظیم می‌شوند.

وی افزود: به همین علت از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درخواست شده نسبت به رفع این مساله اقدام کند و در جلسه آینده کمیسیون ایمنی راه‌ها گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره مطالعات صورت گرفته بر روی تصادفات اظهار داشت: تعداد بالایی از تصادفات به خاطر سرعت بالای خودرو در نقطه دارای محدویت سرعت رخ می‌دهد.

تقی زاده با اشاره به مساله آموزش ایمنی حمل ‌و نقل در کشور نیز بیان داشت: مساله آموزش در ارکان پنج‌گانه ایمنی در نقشه راه ایمنی راه‌های کشور مورد توجه قرار گرفته است.

لزوم تغییر الگوی حمل‌ونقل از خودرومحوری به حمل‌و‌نقل همگانی

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها با اشاره به نقش افزایش قیمت سوخت بر کاهش تلفات رانندگی تصریح کرد: هیچگاه اعلام نکرده ایم صرفا با افزایش قیمت سوخت مشکلات مربوط به ایمنی راه ها برطرف می‌شود، بلکه تاکید داشته‌ایم که الگوی حمل‌ونقل کشور باید از خودرو محوری به حمل‌ونقل عمومی تغییر کند و باید بخشی از بار و مسافر به شبکه ریلی و  بخشی از مسافران را به حوزه هوایی و حمل‌ونقل عمومی جاده ای سوق دهیم.

وی یکی از اقدامات لازم برای تحقق تغییر رویکرد مذکور را کاهش جذابیت سفر با خودرو شخصی عنوان کرد و گفت: این کاهش جذابیت در گرو افزایش جذابیت حمل‌ونقل عمومی از طریق اقدامات گوناگونی چون ارتقا کیفیت و تسهیل دسترسی به حمل‌ونقل عمومی و همچنین افزایش هزینه های سفر با خودرو شخصی است.

تقی زاده تاکید کرد: صرفا افزایش قیمت سوخت یک اثربخشی نهایاتا در مدت يك تا دو ساله خواهد داشت و پس از آن شاهد انجام سفرها با استفاده از خودرو شخصی خواهیم بود ، مگر اينكه مبلغ افزايش یافته، صرف توسعه حمل و نقل عمومي شود. اما در صورتی  که یک شبکه گسترده حمل‌و نقل عمومی ترسیم شود و قیمت سوخت افزایشی نداشته باشد، مردم باز هم از خودرو شخصی استفاده می‌کنند. پس كل پكيج را بايد يكجا ديد.

افزایش سفرهای هوایی وزارتخانه‌ را برای نوسازی ناوگان ترغیب می‌کند

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی باشاره به افزایش تعداد سفرهای هوایی طی سال‌های اخیر گفت: افزایش تقاضا برای سفر از طریق حمل ونقل هوایی به عنوان یکی از شقوق حمل‌ونقل عمومی بسیار پسندیده است و این مساله وزارت راه و شهرسازی را به اهتمام براي نوسازی ناوگان هوایی ترغیب می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همواره تلاش داشته ایم مساله حمل‌ونقل عمومی را به عنوان یک پکیج مورد توجه قرار دهیم.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر بی توجهی به ایین نامه‌های مربوط به نگهداری راه‌ها و اصلاح هندسی در نقشه راه ایمنی راه های کشور گفت: در ارکان پنج گانه ایمنی ذیل «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور ، ایمن سازی ناوگان،‌جاده و نیروی انسانی و مدیریت ایمنی و اقدامات بعد از سانحه مطرح و داخل هر یک این ارکان پروژه‌های متعددی از جمله تعریف برنامه عملیاتی (action plan) با  ۷۰۰ اقدام تعریف شده و همچنین تمامی ایین نامه‌های مرتبط با حوزه ایمنی راه‌ها در نظر گرفته شده است.

تقی زاده با بیان اینکه «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور یک برنامه ۱۰ ساله است» گفت: طی چندین سال اخیر کمیسیون ایمنی راه ها طرح‌های مطالعاتی مختلفی انجام داده و در دو سال اخیر نیز برنامه عملیاتی را تهیه کرده و به تصویب رسیده است. لذا این نقشه راه طی دو ماه اخیر تهیه نشده بلکه یک پشتوانه علمی و عملیاتی چندین ساله دارد.

اهداف پیشنهاد بودجه ۲۸۰ هزار میلیاردی برای نقشه راه 

معاون حمل‌ؤنقل وزیر راه و شهرسازی هدف از پیشنهاد مبلغ ۲۸۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای نقشه راه ایمنی راه های کشور را انجام اقدامات کلان تر و توجه مسئولان ارشد کشور به مساله ایمنی راه عنوان کرد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اعلام عامل انسانی به عنوان بیشترین سهم در بروز تلفات رانندگی یادآور شد: اینکه عامل انسانی بیشترین سهم در تلفات رانندگی را دارد معطوف به ایران نیست و یک پدیده جهانی است. اما به منظور ارتقا کیفیت راه‌ها بیش از ۱۵۰۰ نقطه حادثه خیز شناسایی و آشکار سازی شده است.

وی افزود: در هیچ یک از کشورهای جهان حتی کشورهای پیشرفته و متمول دست به رفع تمام نقاط حادثه خیز نمی‌زنند بلکه با اشکارسازی  به دنبال افزایش دقت راننده و توجه وی به علائم هستند.

تقی زاده خاطرنشان کرد: در کمیسیون ایمنی راه‌ها به دنبال این هستیم که مانع از انجام برخی اقدامات متداول در حوزه زیرساخت و راهداری شویم، به طور مثال یکی از مسائل مربوط به روشنایی جاده‌هاست به طوری که طبق استاندارد جهانی روشنایی سرتاسری جاده تعریف نشده و معطوف به پل و تونل است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم تقويت اورژانس کشور گفت: یکی از موارد مذکور در «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» که مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز بوده است، تامین اقلام مورد نیاز اورژانس کشور برای ارائه خدمات بهتر به مردم در زمان بروز سوانح رانندگی است.

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور به سوال دیگری در خصوص قابلیت استفاده از منابع مالی حاصل از جرایم رانندگی و دیدگاه پلیس نسبت به محرمانه بودن آمار مربوط به تلفات رانندگی نیز گفت: باید توجه داشت که از محل منابع جرایم رانندگی ۶۰ درصد آن به وزارت راه و شهرسازی و وزارت کشور باید تخصیص داده ‌شود که شاید  ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان مجموع دریافتی وزارت راه و شهرسازی باشد اما طی چند سال اخیر هیچگاه به طور کامل به وزارتخانه تخصیص نیافته است.

انجام اقدامات گسترده برای غیرمحرمانه شدن آمار تلفات رانندگی

وی افزود: اقدامات گسترده ای انجام شد تا اثبات کنیم که آمارهای مربوط به تلفات رانندگی جنبه محرمانه ندارد و آمارهای پلیس نیز در این خصوص جمع آوری شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیگیری سوانح در استان‌ها از طریق کمیسیون ایمنی راه‌های کشور بیان کرد: آمار سوانح رانندگی استان‌ها در کمیسوین ایمنی راه‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند که  در صورت مشاهده افزایش تلفات رانندگی، استاندار مربوطه به همراه تعدادی از مدیران مرتبط به کمیسیون ایمنی راه ها دعوت می شوند. به طور مثال استاندار کرمان برای ارائه گزارش به جلسه بعدی کمیسیون ایمنی راه های کشور دعوت شده است.

نظر شما