شناسهٔ خبر: 47747 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی:

توسعه تجارت و گردشگری دریایی مستلزم توجه به اروند و کارون است

هادی حق شناس عضو هیئت عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه تجارت، سفر و گردشگری دریایی در منطقه مستلزم توجه به رودخانه‌های اروند و کارون است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، هادی حق‌شناس و هیئت همراه که به منظور حضور در مراسم افتتاح خط کشتیرانی خرمشهر صحار عمان به این بندر سفر کرده‌اند، صبح امروز ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مجتمع بندری خرمشهر، توسط شناور حدفاصل نهرخین تا جزیره مینو را مورد بررسی قرار دادند.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در جریان این بازدید در خصوص راه‌اندازی خط کشتیرانی بندر خرمشهر و بندر صحار عمان گفت: این خط بر مبنای توسعه صادرات غیرنفتی راه‌اندازی شده است و از این پس محصولات استان خوزستان به‌طور مستقیم از بندر خرمشهر به بندر صحار عمان منتقل می‌شود، همچنین بخشی از کانتینرهای حامل کالا متعلق به استان خوزستان با راه‌اندازی این خط از بندرعباس به بندر خرمشهر حمل می‌شود.

حق‌شناس در ادامه افزود: راه‌اندازی این خط در صورت برنامه‌ریزی منظم و منسجم می‌تواند منظم، دائمی و همیشگی باقی بماند و برای توسعه بندر خرمشهر اثرگذار واقع شود.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی جزو اولین سازمان‌هایی بود که پس از پایان جنگ تحمیلی، بازسازی بندر خرمشهر را آغاز کرد، عنوان کرد: تمام اسکله‌های قدیمی بندر خرمشهر توسط این سازمان بازسازی و نوسازی شده و همچنین در حال حاضر یک ترمینال مجهز و بی‌نظیر کانتینری نیز در این بندر در حال ساخت است، این اقدامات نشان می‌دهد که سازمان بنادر توجه ویژه‌ای به احیای بندر خرمشهر داشته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص لایروبی اروندرود گفت: برای آغاز لایروبی در این رودخانه مشکلی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی وجود ندارد و بعضی از مسائل به طرف عراقی مربوط می‌شود که در صورت انجام هماهنگی‌های لازم توسط وزارت امور خارجه، لایروبی در رودخانه اروند آغاز خواهد شد.

به گفته حق‌شناس، رودخانه اروندرود به حجم ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی با هزینه ۲۱۰ میلیون یورو نیاز دارد که سازمان بنادر بخشی از این هزینه را از محل منابع خود می‌تواند تأمین کند ولی به حمایت و کمک دولت همچنان نیاز است.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که در حال حاضر دفتر مشترک هماهنگی ایران و عراق (C.B.C) مجهز شده است، افزود: سازمان بنادر تمام الزامات و تکالیف خود را برای راه‌اندازی این دفتر انجام داده است ولی به همکاری طرف عراقی در این زمینه احتیاج داریم که این مسئله مستلزم هماهنگی وزارت امور خارجه و کشور عراق است.

حق‌شناس در خصوص اقدامات سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی گفت: این سازمان طی ده سال گذشته در زمینه گردشگری دریایی و مسافری تلاش بسیاری از جمله اعطای تسهیلات از محل وجوه اداره شده و تشویق بانک‌ها برای ساخت شناورهای مسافری و گردشگری دریایی انجام داده است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون در هفت جزیره خلیج‌فارس، خط مسافری داخلی و حدوداً در یازده نقطه کشور خط مسافری خارجی فعال است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: در حال حاضر ترمینال بین‌المللی مسافری خلیج‌فارس خرمشهر با امکانات و تجهیزات مطلوب با دو خط مسافری عراق و کویت برای توسعه و رونق گردشگری دریایی در منطقه فعال است.

حق‌شناس گفت: ظرفیت مسافری خوبی در این منطقه وجود دارد و در صورت وجود متقاضی برای ساخت شناور، سازمان بنادر از محل وجوه اداره شده با نرخ بهره صفر درصد تسهیلات ارائه می‌کند و بندر خرمشهر نیز تمام زیرساخت‌ها را برای توسعه گردشگری در اختیار می‌گذارد.

وی در خصوص وضعیت کنونی بندر خرمشهر گفت: این بندر از لحاظ زیرساختی از جمله اسکله، محوطه، انبار و تجهیزات به شرایط قبل از جنگ تحمیلی بازگشته است ولی از لحاظ دریایی به علت مشکلات مربوط به وجود مغروقه‌ها و عدم لایروبی با روزهای اوج خود فاصله دارد و می‌بایست اقدامات زیادی برای رونق مجدد آن صورت گیرد.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: البته در سال‌های قبل از جنگ تحمیلی که بندر خرمشهر وضعیت بسیار مطلوبی داشت، بنادر دیگر کشور همانند امروز فعال نبودند و اکنون شرایط برای رقابت سخت شده است.

نظر شما