شناسهٔ خبر: 47845 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد:

تشریح برنامه‌های کوتاه‌مدت برای حفظ و نگهداری ابنیه‌های کارخانه ریسباف/ تغییر رویکرد در بحث بازآفرینی شهری با تملک ریسباف

حجت اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان اظهار داشت: همزمان با طرح فراخوان برگزار مسابقه طراحی و بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان، برنامه‌های کوتاه مدت برای حفظ و نگهداری از ابنیه‌های این کارخانه آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حجت‌الله غلامی در نشست پایانی از سلسله نشست‌های دفتر پانزدهم با عنوان جمع‌بندی بایدها و نبایدها در بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان در بستر زمان و مکان در شرکت مادر تخصصی عمران بهسازی و نوسازی ایران گفت: یکی از ثمرات برگزاری نشست بازآفرینی کارخانه ریسباف برجسته شدن بحث بازآفرینی شهری و حساس شدن اهالی رسانه‌ها در پرداختن به بهره‌برداری مجدد از آثار ارزشمند در شهرهای مختلف در کشور بود که به نوعی اهالی رسانه وارد این بحث شده و موضوعات رسانه‌های خود را به این موضوع اختصاص دادند. و موضوع کارخانه ریسباف در مطبوعات برجسته شده است.

غلامی اضافه کرد:  اگر این گونه نشست‌ها در سکوت خبری برگزار می‌شد و صرفا به تملک کارخانه اکتفا می‌کردیم و از موضوع بدون بحث‌های کارشناسی، نقد و تحلیل عبور می‌کردیم بحث بازآفرینی و همچنین بهره‌برداری مجدد از اثار ارزشمند شناخته نمی‌شد.

وی با بیان اینکه با مطرح شدن کارخانه ریسباف اصفهان حساسیت نسبت به دیگر ابنیه‌های ارزشمند در کشور افزایش یافت تصریح کرد: کارخانه ریسباف دیگر ابنیه‌های ارزشمند را به نوعی بیمه کرده است به گونه‌ای که از استان‌های مختلف کشور خبر می‌رسد که بناهایی با ارزش معماری خاصی در این استان‌ها وجود دارد که می‌توان نسبت به بازآفرینی آنها اقدام کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان قانون حمایت از احیاء و بازسازی بافت‌های فرسود و ناکارآمد شهری گفت: یکی از اهداف پنج‌گانه احیای این فضاهای ناهمگون شهری در مقیاس استانی و ملی است که با مشاهده ریسباف توسط مدیران کل استان‌ها به فکر احیای فضاهای ناهمگون شهری در استان‌های خود افتادند.

غلامی با بیان اینکه با تملک و شروع به طراحی برای بازآفرینی و بهره‌برداری مجدد از کارخانه ریسباف دست اندازی سوداگرانه زمین و مسکن را به نوعی قطع کردیم خاطر نشان کرد: یک عده به دنبال منافع شخصی خود با استفاده از موقعیت‌ در شهرها بودند که در حال حاضر عقب‌نشینی کرده‌اند که در واقع تملک ریسباف بنیانگذار یک تغییر رویکرد در حفظ و احیاء‌ ابنیه‌های ارزشمند معاصر در کشور هستیم.

وی با بیان اینکه برای بهره‌برداری از ریسباف می توان به فکر کارهای فرهنگی بود گفت: باید برای کارخانه‌ای به این وسعت کارکردهای فرهنگی خاصی نیز تعریف کرد که به ارتقای سطح زندگی شهری و حس تعلق خاطر در بحث بازآفرینی شهری را به وجود بیاورید و بحث ایرانشهری و فرایند بازآفرینی می تواند در ریسباف نهادینه شود.

غلامی با اشاره به اینکه امکان داشت کارخانه ریسباف و ابنیه‌های ارزشمند آن رو به زوال رود گفت: همانطور که کارخانه باف‌ناز در اصفهان تخریب شد و ما فقط توانستیم از ساخت ۴۰۰ هزار متر مربع مرکز تجاری در آن جلوگیری کنیم امکان داشت ریسباف نیز به سرنوشت باف‌ناز دچار شود در حالی که در حال حاضر برنامه‌ریزی برای بازآفرینی در آن پی‌گیری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه بنایی با این وسعت و موقعیت و با این کیفیت باید معماری صنعتی ایران را در بازآفرینی شهری نمایندگی کند گفت: شورای راهبری کارخانه ریسباف در سطح وزیر و معاونان و کارشناسان تشکیل شده است و جلسات مختلفی را برگزار کرده است و ریسباف مکانی نیست که در مقیاس صاحب‌نظران و کارشناسان استانی برای آن تصمیم‌گیری کنند. و طراحی آن باید در مقیاس ملی و جهانی به این عرصه ورود پیدا کنند.

غلامی به برگزاری مسابقه طراحی ریسبافت اصفهان اشاره کرد و گفت: مسابقه طراحی ریسباف در دو سطح صاحب‌نظر، دانشجویی و همچنین مشاوران مطرح ایرانی و خارجی برگزار می‌شود که در هر سطح می توانند از این فرصت نسبت به ایده پردازی در طراحی ریسباف وارد این مسابقه شوند که در هر سطح نفرات اول تا ۵ جوایزی دریافت خواهند کرد و سپس در تلفیق ایده‌های هر دو سطح مشاوران مطرح ایرانی و خارجی می توانند با امتیازاتی که کسب می کنند برنده طراحی ریسباف اصفهان شوند.

نظر شما