شناسهٔ خبر: 47853 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک مدرس دانشگاه مطرح کرد:

توجه به علم و فرهنگ در طراحی بازآفرینی کارخانه ریسباف/ کارخانه ریسباف به عنوان پیشتاز میراث صنعتی جهان

نشست مدرس دانشگاه و کارشناس میراث فرهنگی در نشست پایانی از سلسله نشست‌های دفتر پانزدهم با عنوان جمع‌بندی بایدها و نبایدها در بازآفرینی کارخانه ریسباف اظهار داشت: باید فرهنگ و صنعت در بازسازی و بازآفرینی و حفظ و نشانی کارخانه ریسباف اصفهان محوریت بهره‌برداری مجدد قرار گیرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسکندری مختاری در نشست پایانی از سلسله نشست‌های دفتر پانزدهم با عنوان جمع‌بندی بایدها و نبایدها در بازآفرینی کارخانه ریسباف اصفهان در بستر زمان و مکان گفت: در بازآفرینی و بهره‌برداری مجدد از کارخانه ریسباف اصفهان علاوه بر مقیاس شهری و ملی باید مقیاس جهانی نیز در نظر گرفته شود.

مختاری با بیان اینکه کارخانه ریسباف می‌تواند نمایندگی پرونده میراث صنعتی یونسکو را داشته باشد گفت: کارخانه ریسباف می‌تواند  به عنوان میراث جهانی به ثبت رسد.

وی ادامه داد: در آینده این قابلیت کارخانه تبدیل به فعل می‌شود و این کارخانه میراث جهانی و پیشتاز میراث جهان خواهد شد و معرف فرهنگ ایران  خواهد شد.

مختاری افزود: میراث صنعتی بخشی از عدله کشور ما است و ما نیازی به هزینه کردن در این عرصه نداریم در واقع  کارخانه ریسباف اصفهان می تواند تبدیل به یک قطب فرهنگی جدید در این شهر شود و همانطور که میدان نقش جهان بازدید کننده فراوانی دارد کارخانه ریسباف نیز می تواند محل رجوع گردشگران باشد بنابراین در چشم انداز آینده،  ریسباف می‌تواند بنیانگذار یک قطب فرهنگی نوین در اصفهان و در مقیاس جهانی و نمایانگر صنعت و هنر اصفهان از گذشته تا امروز باشد و کارخانه ریسباف در بازآفرینی مجدد باید آینه صنعت و تجلی هنر و صنعت و  تجلی هنری اصفهان باشد.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه اصالت کاربری و ساختاری که جوهره اصلی ساختار ریسباف اصفهان است باید حفظ شود افزود:  توجه به بنیان‌های اصلی کارخانه ریسباف یعنی صنعت، فن و هنر یعنی جوهره فنی و تکنیکی این کارخانه از نکاتی است که در بازآفرینی کارخانه ریسباف باید حفظ شود و نباید زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد فراموشی قرار بگیرد بلکه باید بر روی زمینه‌های فرهنگی و اجتماعی زیبای ریسباف تاکید شود.

مختاری با اشاره به نکاتی که در بازآفرینی و باز زنده‌سازی کارخانه ریسباف اصفهان مورد توجه قرار گیرد گفت: در بهره‌برداری مجدد از این کارخانه باید از تجربیات جهانی استفاده کرد، نمودی از هنر معاصر  و صنعت  اصفهان داشته باشد، عوام زدگی در این باز سازی دیده نشود، از مشاهیر و رجال اصفهان در فراینده بازسای و بازآفرینی ریسباف بهره برد و سریعا سازمانی برای مدیریت تشکیل شود تااز بخش خصوصی در این بازآفرینی استفاده کرد و هیات علمی در شورای راهبری ریسباف عضو باشند.

وی با توصیه اینکه تا زمان مشخص شدن طرح نهایی بازآفرینی کارخانه ریسباف باید برنامه کوتاه مدتی را در این عرصه اجرا کرد بیان داشت:  باید برنامه حفاظت اضطراری و محتوایی برای حفظ و نگهداری از ابنیه ریسباف اصفهان در نظر گرفت.

مختاری در پایان گفت:  در بازسازی کارخانه با این وسعت و هکتار باید روش‌های گام به گام در بهره‌برداری از بخش‌های مختلف کارخانه را اجرا کرد و در بخش‌های افتتاح شده فعالیت‌های هنری را با مشارکت جامعه هنری اصفهان به اجرا در آورد.

نظر شما