شناسهٔ خبر: 47878 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

خرم مطرح كرد:

ارتباط بین صنوف، دولت و مجلس در حوزه ساخت و ساز تقویت شود/ راهكارهای نظارت در قانون‌گذاری تضمین رعایت قوانین مصوب است

احمد خرم رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران ضمن انتقاد از عدم نظارت‌های صحیح بر حوزه ساخت و ساز خواستار تقویت ارتباط صنوف، دولت، مجلس و سرمایه‌گذاران در امر ساخت و ساز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی احمد خرم رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران امروز در حاشیه پنجمین كنفرانس ملی پژوهش‌های كاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری در جمع خبرنگاران گفت: پنجمین كنفرانس نماد همكاری دانشگاه، دستگاه‌های اجرایی و تشكل‌های مهندسی است.

خرم ضمن انتقاد از این مطلب كه همواره شعار همكاری دانشگاه داده می‌شود ولی در عمل دستگاه‌های اجرایی پژوهش‌های دانشگاه را نادیده می‌گیرند افزود: مستحضرید كه ۲۳ سال پیش مقررات ملی ساختمان تدوین و ابلاغ شد اما متاسفانه به دلیل عدم همكاری و ارتباط دانشگاه و تشكل‌ها با دستگاه‌های اجرایی شاهد هستیم كه مقررات فوق به كار گرفته نشد. در حالی كه در دنیا همواره از پژوهش‌های دانشگاهیان استفاده بهینه به عمل می‌آید.

وی افزود: در حال حاضر به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها در اجرایی شدن مقررات نقشی ندارند و به همین دلیل نظارت‌ها در امر ساخت و ساز نظارهات‌های صحیحی نیست و عمدتا با مشكلات و چالش‌های عمده‌ای روبرو هستیم.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران  تاكید كرد: در سایر كشورها ناظر مقیم وجود دارد و كنترل نظارت ناظر مقیم بر عهده نظارت‌های رندمی است كه همواره و به طور مستمر انجام می‌شود.

خرم گفت: در اروپا و سایر كشورها مرسوم است كه اگر ناظر تخلفی صورت دهد مجازات شود و این مجازات‌ها شاهد لغو پروانه مهندسی می‌شود و آن مهندس متخلف اجازه فعالیت ندارد. در عین حالی كه جریمه‌های سنگینی نیز باید بپردازد در حال یكه در كشور ما غفلت كامل از نظارت عالیه متاسفانه مرسوم است.

این مقام مسئول ادامه داد: مجلس قانون می‌گذارد و قانون با عدم نظارت‌های صحیح رها می‌شود. معتقدم اگر قانون‌گذاری در كنارش نظارت نباشد قانونی رها شده و زیرپا گذاشته شده است. به همین دلیل مجلس باید در قانون‌گذاری‌های خود تدابیری بیندیشد تا بخش خصوصی در نظارت‌ها دخالت مستقیم داشته باشد.

وی تاكید كرد: ارتباط بین صنوف، دولت و مجلس در حال حاضر در حوزه ساخت و ساز قطع است و همین مورد هزینه‌های سنگینی را بر مردم تحمیل كرده است.

خرم با اشاره به اینكه عمر مفید ساختمان‌ها در ۴ دهه گذشته در كشور به جای افزایش، كاهش داشته است گفت: ۴۵ سال پیش میانگین عمر ساختمان‌ها ۳۰ سال بود و در كشور آمریكا نیز همین میزان عمر مفید برای ساختمان‌ها وجود داشت. در حال حاضر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران به ۲۳ تا ۲۵ سال رسیده است در حالی كه در كشور آمریكا عمر مفید ساختمان ۱۲۰ سال ثبت شده است و این به معنای هدررفت منابع ملی در سطوح كلان است.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با اشاره به وقوع زلزله‌های دو دهه كشور اشاره كرد و گفت: میزان تخریب ساختمان‌ها در دو دهه گذشته نشان از عدم نظارت‌های صحیح در امر ساخت و ساز دارد.

نظر شما