شناسهٔ خبر: 47911 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در همایش تعالی HSE خراسان شمالی مطرح شد:

بیش از ۵۰ درصد حوادث در کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد/ حوادث ساخت و سازهای ساختمانی در خراسان شمالی بیشتر از میانگین کشوری است

مصطفی زاده مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اعلام این که بیش از ۵۰ درصد حوادث در کشور در حوزه ساخت و سازها و کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد، گفت: این در حالی است که در دنیا سهم حوادث در بخش ساختمانی ۱۷ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی،  علیرضا مصطفی‌زاده مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در همایش نشان تعالی HSE و فواید کاربردی آن با بیان این که HSE تحت عنوان بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست تعریف شده است، گفت: متأسفانه مقوله و جایگاه HSE در حوزه ساخت و سازهای کشور خالی است.

مصطفی‌زاده با بیان این که در حوزه ساخت و سازها بحث ایمنی ریشه در قانون نظام‌مهندسی ساختمان دارد، اظهار کرد: بر همین اساس در ماده ۳۳ قانون نظام‌مهندسی  اصول و قواعد طراحی، اجرا، بهره‌برداری و نگهداری ساختمان تحت عنوان مقررات ملی ساختمان لحاظ شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰ مبحث مقررات ملی برای افزایش ایمنی برای کارگاه‌های ساختمانی و  ساخت و سازها وجود دارد که باید در رعایت مفاد این مباحث توجه بیشتری داشته باشیم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با اعلام این که در کشور ما بیش از ۵۰ درصد حوادث در کشور در حوزه ساخت و سازها و کارگاه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد، گفت: این در حالی است که در دنیا سهم حوادث در بخش ساختمانی ۱۷ درصد است.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی بهتر در حوزه کاهش حوادث ساخت و سازها و کارگاه‌های ساختمانی تأکید کرد و راه کاهش این حوادث را رعایت مقررات HSE در پروژه‌ها ذکر کرد.

مصطفی‌زاده شایع‌ترین حوادث کارگاه‌های ساختمانی را گودبرداری‌های غلط و سقوط از ارتفاع اعلام کرد و شایع‌ترین خطای انسانی در کارگاه‌های ساختمانی را بی‌احتیاطی حادثه‌دیده، عدم نظارت کارفرماها ذکر کرد.

وی شایع‌ترین حوادث کارگاه‌های ساختمانی و ساخت و سازها را نیز فوت، نقص عضو و شکستگی اندام بیان کرد و گفت: به ‌طور متوسط روزانه ۴ ونیم کارگر ساختمانی  در کشور جان خود را به لحاظ رعایت نکردن مسائل ایمنی از دست می‌دهند.

همچنین مجید پورعیسی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان شمالی در این همایش بر اهمیت و ضرورت ورود مقوله HSE در رعایت مقررات ایمنی و بهداشت محیط کار در ساخت و سازها و کارگاه‌های ساختمانی تأکید کرد.

وی افزود: اگر بخواهیم وارد مقوله HSE شویم باید ضوابط، قوانین و الگوها را به صورت تشویقی و فرهنگ‌سازی همه گروه‌های ذینفع بپذیرند و رعایت کنند.

پورعیسی به آمار بالای حوادث حوزه ساخت و سازها و کارگاه‌های ساختمانی در کشور اشاره کرد و گفت: متأسفانه این آمار در استان خراسان شمالی از شدت بیشتری برخوردار است که نشان‌دهنده این است که اصول و قواعد ایمنی رعایت نمی‌شود.

وی یکی از مشکلات موجود در این زمینه را در قوانین و مقررات آن دانست که شاید پوشش کامل این قوانین در نظر گرفته نمی‌شود.

وی توجه به مقوله نیروی انسانی را یکی از مؤلفه‌های اصلی در حوزه رعایت حوزه ایمنی ساخت و سازها اعلام کرد و گفت: در این زمینه اگر آموزش را ارتقا دهیم از بهره‌وری بالا و نیروی انسانی توانمند بهره‌مند می‌شویم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا آخر برنامه ششم شاخص‌های متوسط و ضعیف در مباحث HSE تهیه و بین دستگاه‌ها توزیع شود.

نظر شما