شناسهٔ خبر: 4796 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

احمدی‌نوری مطرح کرد:

آخرين وضعيت آزادراه تهران - شمال و آزاد راه همت / نیاز کشور به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر شبکه آزادراهی/ تکمیل ۲ ساله پروژه قم-گرمسار رکوردزنی بود

حسن احمدی نوری معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل طول پروژه آزادراهی حرم تا حرم را ۹۰۰ کیلومتر خواند و گفت: ساخت فاز دوم آزادراه حرم تا حرم از سمت مشهد به نیشابور به زودی آغاز می‌شود.

حسن احمدی‌نوری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: بزرگراه حرم تا حرم به طول ۹۰۰ کیلومتر دو کلانشهر قم و مشهد را در چهار قطعه به یکدیگر متصل می‌کند.

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه آزادراه قم گرمسار قطعه نخست این آزادراه است که قبل از رسیدن ایام نوروز در سفر استانی هیئت دولت به استان قم و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید، ادامه داد:‌ این بزرگراه به طول ۱۵۲ کیلومتر و با هزینه‌ای بالغ بر ۶۹۰ میلیارد تومان احداث شد.

معاون ساخت آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه آزادراه قم گرمسار از زمان سفر خودروهای سواری و خودروهای سنگین باری و همچنین مقدار زیادی از آلاینده‌های هوای تهران و گازهای گلخانه‌ای پایتخت می‌کاهد، گفت: کشور ۴ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان در یک دوره ۲۰ ساله از طریق این آزادراه درآمد خواهد داشت که شامل صرفه‌جویی در مصرف ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین و ۲هزار و ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل است.

احمدی نوری در خصوص تغییر نرخ عوارض جاده‌ای این آزادراه نیز گفت: نرخ فعلی مصوب شده و تغییری نمی‌کند. دولت تصمیم دارد تا نرخ عوارض جاده‌ها و آزادراه‌ها را بر اساس میزان سرمایه‌ای که سرمایه‌گذار بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها هزینه می‌کند، تعیین کند.

وی همچنین در برنامه صبح با خبر امروز شنبه ۹ اسفند با بیان اینکه آزادراه قم گرمسار بخشی از کریدور بین‌المللی شرقی غربی (تراسیکا) در کشور است که چین و آسیای میانه را به ترکیه (جاده باستانی راه ابریشم) متصل می‌کند، افزود: فازهای بعدی آن، اتصال گرمسار به سمنان و سپس مشهد به نیشابور است که عملیات اجرایی قطعه مشهد به نیشابور به طول ۱۲۰ کیلومتر به زودی آغاز می‌شود. همچنین مطالعات اجرایی فاز سمنان به نیشابور هم انجام شده و به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم که اگر سرمایه‌گذارانی متمایل به مشارکت هستند، می‌توانند در این پروژه با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور شریک شوند.

احمدی‌نوری با بیان اینکه مطالعات اجرای آزادراه حرم تا حرم در قطعه مشهد نیشابور و همچنین انتخاب سرمایه‌گذار و امضای قرارداد مشارکت با وی برای احداث این فاز در مدت زمان ۳ و نیم تا ۴ سال نهایی شده، اظهار کرد: آزادراه مشهد باغچه بخشی از همین فاز دوم آزادراه حرم تا حرم است که به دلیل افزایش ترافیک کنارگذر جنوبی مشهد در منطقه سه راهی باغچه در جنوب مشهد، احداث آزادراه مشهد نیشابور با عبور از این قسمت پیش‌بینی شده تا بار ترافیکی جنوب مشهد کاهش یابد.

وی با اشاره به در دست ساخت بودن چند بزرگراهی که به کریدورهای ترانزیتی شمالی جنوبی و شرقی غربی کشور متصل می‌شوند، خاطرنشان کرد: آزادراه اراک خرم‌آباد و قزوین رشت (قطعه منجیل) بخشی از این کریدورها هستند؛ در حال حاضر ۲ هزار و ۳۶۱ کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری در کشور داریم و هزار و ۱۰۰ کیلومتر نیز مجموع آزادراه‌های در دست ساخت است.

نیاز کشور به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر شبکه آزادراهی

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به در دست مطالعه بودن هزار و ۹۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور تأکید کرد: ما در کشور نیاز به ساخت ۱۰ هزار کیلومتر شبکه آزادراهی داریم که احداث این میزان آزادراه را قرار است با مشارکت بخش خصوصی به انجام برسانیم.

وی در خصوص آزادراه کنارگذر جنوبی تهران نیز گفت: دولت به دنبال آن است تا جاده‌های منتهی به تهران را تا پیش از رسیدن خودروها به پایتخت به مسیرهای جایگزین منتقل کند تا بار زیادی از دوش ترافیک بزرگراه‌های حاشیه‌ای تهران برداشته شود و احداث آزادراه قم گرمسار نیز در همین راستا بوده است.

به گفته احمدی نوری، کنارگذر جنوبی تهران آبیک را به اشتهارد متصل و سپس آزادراه‌های تهران ساوه و تهران قم را قطع کرده و در میانه آزادراه قم گرمسار، به نقطه چرمشهر (از توابع شهرستان ورامین) متصل می‌شود؛ بنابراین مسافران غرب کشور می‌توانند در مسیر خود بدون نیاز به عبور از تهران، به سمت گرمسار و سپس مشهد مقدس حرکت کنند.

وی این آزادراه را ۱۵۸ کیلومتر عنوان و خاطرنشان کرد: بیشترین کاربرد این آزادراه، ترانزیت کالاست که صرفه‌جویی خوبی در کاهش مصرف سوخت کامیون‌ها دارد و به همه آزادراه‌های سر راه خود هم وصل می‌شود.

وی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌النبیاء (ص) هم در زمینه سرمایه‌گذاری ریالی آزادراه قم- گرمسار و هم در زمینه ساخت آن با دولت همکاری کرده است، ادامه داد: عملیات احداث آزادراه کنارگذر جنوبی تهران به زودی تا قبل از پایان امسال آغاز می شود و پیش‌بینی آن است که در مدت زمان ۴ سال ساخت آن به پایان برسد؛ ‌ضمن اینکه محل شروع احداث از سمت چرمشهر در جنوب شرقی تهران به سمت آبیک در غرب پایتخت است.

احمدی‌نوری در خصوص آزادراه تهران شمال هم گفت: شرکت "آزادراه تهران شمال" متولی ساخت این آزادراه است؛ اما در دولت یازدهم اقدامات خوبی برای تکمیل آن انجام شد؛ ضمن اینکه در قطعه چهارم آزادراه تهران شمال که پیشرفت ۹۷ درصدی داشت و آماده بهره‌برداری بود، در تلاشیم تا برای ایام نوروز آماده‌سازی شود و صخره‌هایی که در این مسیر ریزش داشتند، مسدود شد.

تکمیل قطعه نخست آزادراه تهران شمال تا ۲ سال آینده

وی تأکید کرد: قطعه چهارم آزادراه تهران شمال در قسمت انتهایی آن و از سمت نوشهر به تهران برای ایام عید قابل استفاده است. ضمن اینکه قطعه یک این آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر، از پیمانکار چینی گرفته و به پیمانکار ایرانی سپرده شد که این پیمانکار قول داده تا ۲ سال آینده آن را تکمیل کند.

تکمیل ۲ ساله پروژه قم-گرمسار در حوزه احداث آزادراهی رکوردزنی بود

معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: معمولا احداث پروژه‌های آزادراهی دولتی در ایران ۷ تا ۱۵ سال زمان می‌برد که ساخت آزادراه قم گرمسار در کمتر از ۲ سال، یک رکود بی‌نظیر در نوع خود است.

آخرین وضعیت آزادراه همت

وی درباره آزادراه تهران کرج نیز اظهار کرد: این آزادراه در ادامه اتوبان همت و به طول ۵ و نیم کیلومتر آن ساخته شده و الآن زیر بار ترافیکی است؛ اما در دو ماه اخیر در استانداری تهران جلسه‌ای داشتیم تا این آزادراه به طرف شمال اتوبان کرج و به سمت چالوس ادامه یابد.

احمدی نوری در زمینه هزینه‌های ساخت شبکه‌های آزادراهی هم گفت: دولت در تلاش است تا احداث آزادراه‌ها را با استفاده از منابع بخش خصوصی و سپس بازگشت سرمایه آنها از طریق دریافت عوارض جاده‌ای و بدون دخالت در تعیین نرخ آن انجام دهد. البته جاده‌های جایگزین هم وجود دارد و مسافر مختار است تا از میان آزادراه و جاده هر کدام را که مایل باشد انتخاب کند؛ هر چند که آزادراه‌ها ایمن‌تر هستند و البته مردم با خرید اوراق مشارکت می‌توانند دولت را در ساخت آزادراه‌های بیشتر یاری کنند. /

نظر شما