شناسهٔ خبر: 48047 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در استان مرکزی صورت گرفت:

بررسی اولویت‌های پژوهشی استان مرکزی در زمینه زلزله

نشست جلسه کارگروه تخصصی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی به منظور تصویب اولویت‌های پژوهشی استان با حضور کلیه صاحب‌نظران در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی، جلسه کارگروه تخصصی زلزله، لغزش لایه‌های زمین، ابنیه، ساختمان و شهرسازی به منظور تصویب اولویت‌های پژوهشی استان با حضور کلیه صاحب‌نظران در اداره کل راه و شهرسازی استان مرکزی برگزار شد.

قادری سرپرست مدیریت بحران و پدافند غیرعامل اداره کل راه و شهرسازی گفت: با توجه به لرزه‌خیز بودن استان مرکزی و اهمیت این موضع در طراحی، نظارت و اجرای طرح‌های ساختمانی و تأسیساتی و همچنین طرح‌های توسعه شهری در پهنه استان، انجام کارهای تحقیقی و مطالعاتی در زمینه زلزله و لغزش زمین از ضروریات است.

وی همچنین گفت: با توجه به الزامات آئین‌نامه‌ای و همچنین مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی، لزوم شناسایی دقیق گسل‌های استان و تعیین حریم قانونی آن‌ها برای جلوگیری از ساخت ساختمان‌های مهم و خطرزا در محدوده حریم گسل‌ها و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و تأسیسات موجود واقع در آن، مورد تأکید است.

قادری افزود: تهیه و تدوین سناریو زلزله شهرهای اراک و ساوه، مدیریت بحران و کاهش ریسک سامانه حمل‌ونقل استان مرکزی، تعیین حریم گسل‌ها در محدوده‌های شهری و روستایی با هدف جلوگیری از ساخت ساختمان‌های مهم مانند بیمارستان‌ها، مدارس، برج‌ها و ساختمان‌های خطرزا در حریم گسل و مقاوم‌سازی ساختمان‌های (مهم) واقع در حریم گسل، بررسی وضعیت اماکن یا نقاط لازم اسکان اضطراری در شهرهای اراک و ساوه و پهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای شهرهای آشتیان، تفرش و دلیجان از اهم مصوبات این کارگروه بود.

وی اظهار امیدواری کرد با همکاری و همیاری کلیه دستگاه‌های ذیربط به خصوص مدیریت بحران استانداری مرکزی بتوانیم به این مهم دست یابیم.

نظر شما