به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی، با یادآوری اینکه در تهران حدود چهار میلیون خودرو پلاک شده وجود دارد در مورد محدوده طرح ترافیک سابق گفت: این محدوده در مرکز شهر مطابق با استانداردهای جهانی به منظور کاهش بار ترافیک شهری تعیین شده که از طریق اجرای طرح ترافیک در آن می توان وضعیت ترافیک در کل شهر را نیز مدیریت کرد.
درآمد برابر فروش ۱۰۰ هزار طرح ترافیک به ارگان ها با فروش ۲۰ هزاری طرح روزانه
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: این روش از این جهت پاسخگو نبود که در پی اجرای آن دستگاهها و ارگانها با دریافت سهمیه بدون پرداخت هزینه زیاد مجوز تردد در این محدوده را دریافت می کردند، کما اینکه از تعداد ۱۱۸هزار مجوز طرح ترافیک که شورای عالی ترافیک تهران مصوب کرده تقریبا ۱۰۰ هزار مجوز به دستگاهها و ارگانهای مختلف تعلق گرفته و تنها ۲۰ هزار طرح به صورت روزانه در سطح عمومی به فروش می رسد، حال نکته قابل توجه آن است که میزان درآمد حاصل از این دو بخش با هم برابر است، بنابراین پایه این طرح منطقی نبود.
ساعت ورود، مدت زمان تردد، میزان آلایندگی و وضعیت معاینه فنی پارامترهای اخذ عوارض ترافیک شهری
پورسید آقایی ادامه داد: در رویکرد جدید شهرداری بر مبنای مطالعات سایر کشورها به طرح پرداخت عوارض شهری رسیدیم که پرداخت هزینهها را وابسته به پارامترهایی همچون ساعت ورود و مدت زمان تردد در محدوده طرح ترافیک، میزان آلایندگی خودروها و نوع معاینه فنی آنها کرده است.
وی تصریح کرد: سیاستگذاری شهرداری برای اجرای طرح پرداخت عوارض ترافیک شهری بر مبنای کاهش بار ترافیک صبحگاهی و کاهش تردد غیر ضروری خودروها صورت گرفته است، همچنین این روش افراد را به خرید خودروهای هیبریدی و برقی یا استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و مترو تشویق کرده که در پی آن میزان آلودگی هوا کاهش پیدا میکند.
شهردار تهران هم از پرداخت عوارض ترافیک معاف نمیشود
این مدیر حوزه شهری پایتخت با تاکید بر اینکه طرح ترافیک جدید عدالت محور است اظهارکرد: در نحوه پرداخت عوارض ترافیک شهری به مقام و جایگاه افراد و نوع شغلی که دارند توجه نمیشود، کمااینکه شهردار نیز همان مبالغ را پرداخت خواهد کرد و هیچ گونه سهمیه ای برای دستگاه ها، ارگان ها و نهادهای مختلف در نظر گرفته نخواهد شد.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پورسید آقایی با اشاره به میزان مبالغی که به عنوان عوارض ترافیک شهری تعیین شده است خاطرنشان کرد: برای پرداخت میزان عوارض شهری روز به سه قسمت صبح، ساعت ۱۰ تا ۱۶ و ۱۶ تا ۱۹ تقسیم میشود که در مرحله اول خودروها برای ورود به محدوده طرح ترافیک مبلغ ۳۶ هزار تومان، در مرحله دوم مبلغ ۲۴ هزار تومان و در مرحله سوم مبلغ ۱۳ هزار تومان پرداخت میکنند، همچنین اگر خودروها صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت ۱۶ از محدوده خارج شوند تنها مبلغ ۲۴ هزار تومان و اگر در ساعات بین روز که این محدوده با تردد کمتری مواجه است تردد داشته باشند تنها همان مبلغ ۱۳هزار و چهارصد تومان را پرداخت خواهند کرد.
تخفیف ۲۰ درصدی عوارض ترافیک شهری برای خودروهای دارای برچسب معاینه فنی برتر
وی یادآورشد: سطح بندی معاینه فنی بر انواع عادی و برتر از دیگر راهکارهای ارائه شده در این طرح است که از سال گذشته از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور افزایش استانداردهای معاینه فنی پیشنهاد شده بود و از آذرماه سال جاری نیز به اجرا در آمد، اگر خودرویی دارای معاینه فنی برتر باشد از ۲۰ درصد تخفیف در پرداخت عوارض ترافیک شهری برخوردار میشوند که با هدف کاهش آلودگی هوا و تامین سلامت عمومی صورت خواهد گرفت.
حمایت شهرداری از دارندگان خودروهای هیبریدی/ توافق شهرداری و وزارت صنعت برای عدم دریافت عوارض از تاکسی های هیبریدی
پورسید آقایی با بیان اینکه خودروهای هیبریدی یا برقی که استفاده از آنها نقش موثری در کاهش آلودگی هوا دارد نیز تنها یک دهم عوارض ترافیک شهری را پرداخت خواهند کرد، مطرح کرد: البته متاسفانه دولت عوارض خودروهای هیبریدی را به منظور تنظیم بازار ارز افزایش داده است که ما برای حل این معضل نامهای را به منظور پیشنهاد عدم پرداخت عوارضی برای این خودروها به وزارت صنعت، معدن و تجارت تقدیم کردیم که در پی آن موفق به دریافت اعلام حمایت آنها برای عدم دریافت عوارضی از تاکسیهای هیبریدی شدیم.
اجرای طرح جدید ترافیک میزان تردد خودروها را کاهش می دهد/ پیش بینی ورود ۱۱۸ هزار خودرو به محدوده با اجرای طرح
وی در پاسخ به اظهارنظر برخی مبنی بر اینکه اجرای طرح عوارض ترافیک امکان ورود تمام خودروها به محدوده طرح ترافیک را فراهم کرده و حجم ترافیک را افزایش میدهد، تاکید کرد: تاکنون ۲۳ هزار طرح ترافیک روزانه به فروش میرسید که با وجود اینکه تقاضا برای دریافت آن به این میزان نمیرسید اما محدودیتی برای این امر وجود نداشت اما با اجرای طرح عوارض ترافیک شهری پیش بینی میشود که تنها همان میزان ۱۱۸ هزار خودرو امکان ورود به محدوده طرح ترافیک را داشته باشند، از سوی دیگر قطع سهمیهها موجب کاهش میزان تردد در این محدوده شده و استقبال افراد برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی را افزایش میدهد که در پی آن شاهد ایجاد ترافیک روانتری در این محدوده خواهیم بود.
پورسید آقایی در بیان نحوه اعمال طرح جدید ترافیک از طریق دوربینهای سطح شهر عنوان کرد: دوربینهای سطح شهر تخلفات صورت گرفته را ثبت کرده و به سرورهای سمینا وزارت کشور ارسال می کند و بعد VIN خودروها از طریق راهنمایی و رانندگی دریافت شده و پلیس راهور راننده متخلف را جریمه خواهد کرد.
دوربین های ثبت تخلفات در محدوده طرح ترافیک سالم هستند
وی در پاسخ به وجود شایعاتی پیرامون عدم کارایی تعدادی از این دوربینها در سطح شهر گفت: این موضوع را تکذیب میکنم هر چند این امکان وجود دارد که در برههای از زمان برخی از این دوربینها به دلیل قطع برق به طور موقت کار نکند اما قطعا اولویت هزینه کرد شهرداری در جهت نگهداری از این دوربینها است ضمن اینکه در شرایط کنونی در حال تکمیل و تجهیز این دوربینها به سیستم ثبت پلاک خودروهای در حال خروج از محدوده نیز هستیم.
محدوده زوج و فرد در طرح جدید ترافیک در نیم سال دوم سال ۹۷ تعیین می شود
پورسید آقایی در رابطه با نحوه تعیین محدوده جغرافیایی طرح ترافیک جدید ادامه داد: محدوده سابق در زون اول قرار دارد که در مصوبه کنونی به حلقه اول نامگذاری شده است، حلقه دوم هم محدوده زوج و فرد است، اما در پی رایزنی با دستگاههای مختلف قرار شده تا تعیین زون دوم محدوده زوج و فرد به نیمه دوم سال آینده موکول شود، بنابراین در نیمه اول سال جدید نتایج اجرای طرح عوارض ترافیک شهری را بررسی کرده و به شورای ترافیک گزارش میکنیم و نتایج آن را در صورت مثبت بودن به زون دوم نیز تعمیم میدهیم.
طرح جدید ترافیک بعد از تصویب در صحن شورا اجرا می شود
وی در مورد اظهارنظر اعضای شورای شهر که ارائه اطلاعیه از سوی شهرداری برای اجرای طرح جدید ترافیک شهری قبل از بررسی آن در صحن شورا را خلاف قانون دانستهاند، بیان کرد: بی تردید این طرح باید در قالب لایحه به صحن شورا فرستاده شده و به تصویب برسد اما آنچه مسلم است ما نمیتوانستیم تنها یک ایده را در قالب لایحه به شورای شهر بفرستیم، به همین دلیل ابتدا بررسیهای لازم را انجام دادیم و نظر مردم و کارشناسان را گرفتیم و بعد از استماع بسیاری از انتقادات به اصلاح و تکمیل این طرح پرداختیم، ضمن اینکه برای تدوین این طرح با اعضای کمیسیون حمل و نقل شورا رایزنی کردیم که موافقت خود را اعلام کردند، هم اکنون نیز این لایحه را به شهرداری فرستادهایم که بعد از بررسیهای لازم آن را به صحن شورا خواهیم فرستاد، بنابراین طرح در حال طی کردن مراحل قانونی است.
هیچ یک از ارگانها و افراد در طرح جدید ترافیک استثناء نمیشوند
پورسید آقایی افزود: این طرح را در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نیز ارائه دادیم که رعایت تساوی حقوق همگان با استقبال آنها مواجه شد اما نگران ایجاد تبصرههای احتمالی جهت بهرهمندی گروه و افراد خاص از شرایط ویژه بودند که به آنها اطمینان دادیم به دنبال پیشبینیهای صورت گرفته تنها جانبازان، معلولان و مبتلایان به بیماریهای خاص دراین طرح مستثنی شده و از تخفیف ۵۰ درصدی بهره مند خواهند شد.
شهرداری از اجرای طرح جدید ترافیک به دنبال درآمدزایی نیست/عوارض طرح برای نوسازی ناوگان شهری هزینه میشود
وی در واکنش به انتقاد برخی مبنی بر درآمدزایی بیشتر به عنوان هدف اصلی شهرداری از اجرای طرح عوارض ترافیک شهری تشریح کرد: اگر هدف افزایش درآمد بود برای عوارض شهری مبالغ پایین در نظر گرفته نمیشد، کما اینکه نحوه پرداختها در ساعات مختلف روز را سطح بندی کردهایم و تعداد خودروهای مجاز به تردد در محدوده ترافیک را افزایش ندادیم، بنابراین این امکان وجود دارد که حتی با کاهش درآمد در این حوزه نیز مواجه شویم، البته اگر با افزایش درآمد ناشی از حذف سهمیهها مواجه شویم قطعا آن را برای تجهیز یا خرید وسایل نقلیه به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی هزینه خواهیم کرد، ضمن اینکه حذف روزهای پنجشنبه در اجرای طرح جدید ترافیک یک ششم درآمد شهرداری را کاهش خواهد داد.
انتقاد از نبود اعتبارات ویژه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی
پورسید آقایی افزود: در بودجه سال ۹۷ بودجه شهرداری نه از طریق دولت و نه مجلس افزایش نداشته است، کما اینکه برای رفع مشکل آلودگی هوا و تجهیز وسایل نقلیه عمومی و ارائه تسهیلات برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه تردد هیچ ردیف بودجه ای تخصیص داده نشده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با یادآوری دیگر علل عدالت محور بودن طرح جدید ترافیک گفت: شهرداری با قطع سهمیهها در پی اجرای این طرح ابزار قدرتمند تعامل با دستگاهها و ارگانهای مختلف را قطع کرده و اختیارات آن برای مذاکره و تامین خواستههایش سلب میشود، بنابراین مدیریت کشور باید از اجرای این طرح استقبال کند.
نظر شما