شناسهٔ خبر: 48146 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نشست مشترک مدل‌سازی اطلاعات ساختمان مطرح شد:

تدوین پیش‌نویس سند ملی BIM در آینده/ تلاش برای بهبود ساخت وساز کشور

جلسه مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از تدوین پیش‌نویس سند ملی (BIM)- مدل‌سازی اطلاعات ساختمانی- خبر داد و گفت: در تدوین سند ملی BIM دقت می‌شود تا ضمن لحاظ‌کردن تمامی شرایط و ویژگی‌های بومی از تمامی ظرفیت‌های قانونی و اجرایی موجود استفاده بهینه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اولین هم‌اندیشی مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی با نمایندگانی از وزارت صنعت،معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد برگزار شد.

در این نشست که مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی آن را مدیریت می‌کرد فرصت‌های همکاری بین وزارت راه و شهرسازی، صنعت،معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد به بحث و تبادل‌نظر گذاشته شد.

در نشست فوق، حامد مانی‌فر تاکید کرد: امروزه در شرایط حساسی به سر می بریم  و این یک تکلیف است تا بتوانیم شرایطی را برای ساخت و ساز فراهم کنیم تا کمترین خسارت به محیط‌زیست وارد شود.

همچنین مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: ضرورت دارد شرایطی را در صنعت ساخت و ساز مهیا کنیم که ضمن کمترین خسارات به محیط زیست، بیشترین انطباق را داشته باشد.

وی از تدوین سند ملی مشترک در این‌باره خبر داد و اظهار امیدواری کرد تا در سندی که تدوین می‌شود تمامی اهدافی که به بهبود وضعیت ساخت و ساز و انطباق آن با محیط‌زیست مدنظر است جامه عمل پوشانده شود و در عین‌حال همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط را نیز به همراه داشته باشد.

همچنین مانی‌فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در جمع‌بندی نشست فوق، اظهار کرد: بنا شد تا در تدوین این سند دقت شود تا شرایط و ویژگی‌های بومی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود و اجرایی موجود حداکثر بهره‌برداری و استفاده صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: در اجرای سند ملی BIM همه با هم همکاری خواهند کرد.

مهندس شیخ‌انصاری معاون دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان نیز در نشست فوق تصریح کرد: هدف از این نشست‌ها، شناخت ظرفیت‌های همکاری مستمر و بهینه است.

بر اساس اطلاعات ارایه شده در جلسه، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)  فرآیند توسعه و تولید مدل رایانه‌ای به منظور شبیه‌سازی، برنامه‌ریزی و مدیریت طراحی، ساخت و عملیات اجرا است. همچنین کاربردهای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در چرخه حیات پروژه شاملِ؛ برنامه‌ریزی، طراحی حجمی، جزئیات اجرایی، آنالیز و محاسبات، مستندسازی، تدارکات، مدیریت ساخت، تجهیز و پشتیبانی، بهره‌برداری و نگهداری، تخریب و بازسازی است.

در عین‌حال، ذکر این نکته ضروری است که BIM یک روش همکاری و نه یک نرم‌افزار است که روش طراحی و ساخت مجازی را معرفی می‌کند. فناوری BIM تمامی مراحل یک پروژه از برنامه ریزی، طراحی تا اجرا و خدمات پس از آن مانند حفظ و نگهداری از بنا در طول حیات پروژه را شامل می‌شود. یکی از چالش های اساسی در این میان، عدم آگاهی سرمایه گذاران، کارفرمایان و مدیران ارشد درباره این فناوری و سودمندی حاصل از آن در پروژه ها است و این امر می تواند در توسعه اقتصاد دانش بنیان و ارتقای کیفیت ساخت و ساز در کشور نقش مهمی ایفا کند.

دستاوردهای جهانی فناوری BIM در صنعت ساختمان شامل ۱۲ درصد کاهش هزینه پروژه، ۲۱ درصد کاهش حجم ضایعات، ۲۵ درصد مدیریت دقیق منابع، ۳۶ درصد افزایش عمر ساختمان، ۲۹ درصد کاهش ادعای پیمانکار، ۱۷ درصد کاهش زمان ساخت، ۴۱ درصد بهینه سازی انرژی و ۳۵ درصد کیفیت مستندسازی است.

نظر شما