به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اواخر هفته گذشته بود که قطعه نخست آزاد راه حرم تا حرم افتتاح شد. این آزادراه که بسیاری از مسئولان آن را بسترساز کاهش هزینههای ریالی و مصرف سوخت میدانند در آینده با افتتاح سایر قطعهها تکمیل میشود.
در ادامه این گزارش جدولی آمده که مهمترین اظهارات رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و معاونانش و همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی را درباره این آزادراه مهم نشان میدهد.
جدول اظهارات مسئولان درباره آزاد راه حرم تا حرم
ردیف | نام مسئول | اظهارات |
۱ | دکتر حسن روحانی | مجری قطعه نخست این پروژه بسیار مهم توانست در زمان کوتاهی و در کمتر از دو سال این پروژه عظیم را به پایان برساند.یکی از برکات سفرهای استانی فشار برای تکمیل پروژه هاست. |
۲ | دکتر عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی | این آزادراه دارای باندهای رفت و برگشت، هر کدام به عرض ۱۷ و نیم متر است که حمل و نقل یکپارچه و سریع بار و مسافر از جنوب و جنوب غرب کشور به شمال و شمال شرق را در پی دارد. این پروژه طول آزادراه های ساخته شده در کشور را به دو هزار و ۳۱۶ کیلومتر افزایش میدهد و در حال حاضر نیز ۷۴۰ کیلومتر دیگر آزادراه در دست ساخت است که نهایتا با احتساب ۹۰۰ کیلومتر آزادراه در دست طراحی مجموع آزادراه هایی که دولت تدبیر و امید در تلاش است احداث کند آمار آزادراههای کشور را به ۵ هزار کیلومتر افزایش میدهد. |
۳ | حسن احمدینوری - معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل | بزرگراه حرم تا حرم به طول ۹۰۰ کیلومتر دو کلانشهر قم و مشهد را در چهار قطعه به یکدیگر متصل میکند. |
۴ | علی نورزاد - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور | ۱۹ هزار میلیارد ریال صرفه جویی ریالی در زمان سفر، ۲۲۰۰ میلیارد ریال صرفه جویی در مصرف بنزین و گازوئیل و دو هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال صرفه جویی ناشی از کاهش گازهای گلخانهای را از جمله مزایای بهرهبرداری پروژه حرم تا حرم است. |
۵ | امیر امینی - معاون برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی | پروژه آزادراه قم – گرمسار علاوه بر کاهش ۸۵ کیلومتری مسافت و زمان سفر، به خودی خود در اقتصاد ملی نقشی تاثیرگذار ایفا میکند. از سوی دیگر طبیعتا کاهش زمان سفر برای انتخاب کنندگان مسیر بسیار حائز اهمیت است. |
۶ | هرمز ذاکری - معاون دفتر ايمنی حمل و نقل | اين محور علاوه بر کاهش ۹۰ کيلومتري مسير تردد كاربراني كه قصد سفر به مشهد مقدس از مسير قم- تهران- گرمسار- سمنان را دارند، موجب افزايش سرعت سير و كاهش نزديك به يك ساعت و نيم زمان سفر وسايل نقليه سواري و حدود يك ساعت وسايل نقليه سنگين (بنا بر گزارش منتشره شركت ساخت) خواهد شد. |
۷ | باقر حنفی - مجری پروژه حرم تا حرم | استفاده از گاردیلهای سه موج به منظور ارتقای سطح ایمنی در برخی نقاط مسیر یکی از اقدامات مهم در راستای افزایش ایمنی راه بود که با توجه به نزدیک شدن زمان افتتاح این پروژه نصب علایم، تابلوها، گاردیلها نیز با سرعت بینظیری در حال انجام است. |
۸ | حسین طلا - نماینده مردم ری و شمیرانات در مجلس | آزادراه قم- گرمسار میتواند ۳۰ درصد از حجم بار ترافیکی که از این مسیر به سمت تهران منتقل میشود را از این شهر خارج کند. |
۹ | سیدمهدی هاشمی - رئیس کمیسیون عمران مجلس | صرفهجویی در مصرف سوخت٬ ایمنی راه و کاهش طول مسیر از ویژهگیهای این پروژه است که ضرورت اجرا و تکمیل سریعتر پروژه حرم تا حرم و به بهرهبرداری رساندن آن را نشان میدهد. |
۱۰ | محمدابراهیم محبی - عضو کمیسیون عمران مجلس | از آنجا که آزادراه تأثیر بسزایی در کاهش مصرف سوخت دارد بنابراین سرمایهگذاران این پروژه میتوانند براساس قانون بودجه سنواتی از تسهیلات و معافیتهایی برخوردار شوند. |
۱۱ | سیدبهلول حسینی - عضو کمیسیون عمران مجلس | آزاد راه "حرم تا حرم" جایگزین مسیر پررفت و آمد جاده مشهد خواهد شد و مطمئنم مجلس در راستای تکمیل این آزادراه از دولت و وزارت راه و شهرسازی کاملا حمایت میکند. |
۱۲ | علیرضا خسروی - عضو کمیسیون عمران مجلس | آزادراه "حرم تا حرم" جدا از ایجاد ارتباط استانی میان چهار استان تهران، قم، سمنان و خراسان رضوی٬ فاز نخست آن بیش از یک ساعت از زمان سفر را کوتاه میکند. با محاسبه کاهش زمان سفر و مصرف سوخت به نظر میرسد سریع هزینه ساخت این آزادراه جبران شود. |
۱۳ | مهرداد لاهوتی - عضو کمیسیون عمران مجلس | وزارت راه و شهرسازی باید برای احداث و افتتاح سایر قطعات این آزادراه از توان بخش خصوصی و تامین منابع از طریق فاینانس بهره ببرد تا از نیمهکاره ماندن پروژه پیشگیری شود زیرا منابع مالی دولت برای تکمیل سریع پروژههای بزرگی از این دست بسیار محدود است. |
۱۴ | نبیاله احمدی - عضو کمیسیون عمران مجلس | با توجه به شرایطی که آزادراه "حرم تا حرم" دارد، احداث آن میتواند از اولویتهای دولت و مجلس باشد. |
۱۵ | رمضانعلی سبحانیفر - عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی | اینکه وزارت راه و شهرسازی بلافاصله بعد از تکمیل فیزیکی قطعه یک آزادراه اقدام به بهرهبرداری از آن نکرد و تأکید بر نصب علائم رانندگی و ایمنیسازی مسیر با گاردریلگذاری داشت قابل تقدیر است. |
نظر شما