شناسهٔ خبر: 48366 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کدخدازاده در گفتگو با پایگاه خبری مطرح کرد:

تشریح کارکرد ملی و بین‌المللی کریدور شماره ۱۰/ تحقق تعهدات بخش بزرگراهی کریدور

محمدرضا کدخدازاده معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کارکرد کریدور شماره ۱۰  را ایجاد ترافیک روان و ایمن و توسعه مناطق مجاور آن عنوان کرد و گفت: بیش از ۴۰ درصد تعهدات شرکت برای تبدیل به چهارخطه راه اصلی یا بزرگراهی محقق شده است.

محمدرضا کدخدازاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح کریدور شماره ۱۰(زاگرس) پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: کریدور شماره ۱۰ علاوه بر برآورده کردن یک ترافیک ایمن، ‌یک رویکرد توسعه محور نیز در بر دارد.

وی افزود: پس از مذاکره با شرکت ایتالیایی برای سرمایه‌گذاری در این کریدور و بازدید‌ها و بررسی‌های مکرر از سوی آن‌ها، اطلاعات مورد نیاز نیز از طریق مشاور همکار (ایرانی) در اختیار طرف ایتالیایی قرار گرفت.

نتایج بررسی قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در کریدور شماره ۱۰ از سوی آناس  

معاون ساخت و توسعه راه‌ها با توجه به اهمیت کریدور شماره ۱۰ گفت: تمایل نسبت به سرمایه‌گذاری خارجی در این کریدور از جانب دولت به‌منظور منتفع شدن مردم از ساخت و توسعه آن بسیار بالا است؛ در همين راستا  شرکت «آناس» ایتالیا پس از بررسی نهایی اعلام کرد که حاضر به تأمین اعتبار از طريق سرمايه گذاري در قسمت هايي و فاینانس در بخش‌های ديگري از این کریدور هستند و بعضی از قطعات کریدور نیز فاقد جذابیت سرمایه‌گذاری است که همچنان پیگیر مذاکرات بر سر این قطعات هستیم.

کدخدازاده کریدور شماره ۱۰ را یکی از کریدورهای مهم و مطرح از نظر جذب بار ترانزیتی برای کشور عنوان کرد و گفت: دو مرز مهم و اصلی کشور یعنی مرز بازرگان و بندر امام خمینی مبدأ و مقصد این کریدور محسوب می‌شود و استان‌های موجود در مسیر این کریدور نیز جزو استان‌های مرزی یا نزدیک به مرز‌های غربی کشور به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه کریدور شماره ۱۰ قابلیت جذب و باز توزیع ترافیک استان‌های واقع در مسیر کریدور را دارد، گفت: در صورت گسیل شدن ترانزیت به سمت مرکز از طریق این کریدور می‌توان شاهد تردد ایمن بود و علاوه بر آن این کریدور می‌تواند عملکرد پشتیبانی از استان‌های مرزی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر را فراهم کند تا در صورت عبور بار ترانزیتی شاهد بهره‌مندی ملی از منفعت ترانزیت کالا در این کریدور باشیم.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به نقش ساخت کریدور شماره ۱۰ در توسعه استان‌ها و شهرهای مجاور اظهار داشت: ساخت یک بزرگراه یا آزادراه به‌عنوان یک جاده با اهمیت علاوه بر تسهیل تردد ترافیک عبوری زمینه توسعه را نیز فراهم می‌کند. لذا با ساخت بزرگراه و آزادراه در قالب کریدور مذکور، رشد و توسعه شهرها و مناطق اقتصادی پیرامون آن نیز فراهم می‌شود و از لحاظ استراتژیک و از نظر فقرزدایی برای استان‌های مرزی از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاخص ارزیابی ارتقا سطح سرویس در کریدور شماره ۱۰

کدخدازاده در پاسخ به سؤال خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مبنی بر چگونگی ارزیابی و تعیین شاخص‌های مورد نیاز برای ارتقا سطح سرویس یک جاده به بزرگراه یا آزادراه در کریدور شماره ۱۰ بیان داشت: به‌طور کلی هدف از تعریف کریدور ارتقا مسیر در راستای دستیابی به یک ترافیک ایمن و سریع است و بر همین اساس تشخیص ارتقا سطح سرویس قطعات به بزرگراه و آزادراه مطرح نیست.

وی افزود: در شمالی‌ترین و جنوبی‌ترین قطعات کریدور شماره ۱۰ به‌علاوه بخش مرکزی شاهد توسعه آزادراهی هستیم. ازاین‌رو منطقه‌ای که برای بخش خصوصی جذابیت سرمایه‌گذاری داشته باشد به‌طور حتم جهت ارتقا سطح سرویس به آزادراه پیشنهاد خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به فواید ارتقا سطح سرویس به آزادراه بیان داشت: مزیت آن مشارکت بخش خصوصی با توجه به اعتبارات محدود بخش دولتي است همچنین  مزیت‌ دیگر آن دستیابی به بالاترین سطح ایمنی مانند قوس‌هاي داراي مشخصات و تقاطع‌های غیر هم‌سطح ايمن در میان راه‌ها است.

این مقام مسئول در شرکت ساخت و توسعه در ادامه به مزیت بزرگراه‌ها اشاره کرد و گفت: در کریدور شماره ۱۰ راه‌های اصلی و فاقد مشخصات در حال ارتقا به چهارخطه (راه اصلی یا بزرگراه) هستند.

به گفته کدخدازاده؛ از حدود ۱۵۰۰ کیلومتر طول کل کریدور طبق قانون تكليف است ۸۳۱ کیلومتر راه اصلی به چهارخطه اصلی یا بزرگراه تبدیل شود که بیش از ۴۰ درصد تعهدات محقق شده است و الباقی در مرحله انعقاد قرارداد یا برگزاری مناقصات است.

نظر شما