شناسهٔ خبر: 48374 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

کشف محموله قاچاق ۱۶۰۰ کیلوگرمی بال کوسه در بندر شهیدکلانتری چابهار/ رسیدگی به پرونده صید کوسه ماهیان در چابهار در مرحله دادرسی/ دستگیری ۳ فرد محلی و توقیف لنج باری

جعفر اطمانی فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی از کشف محموله قاچاق ۱۶۰۰ کیلوگرمی بال کوسه توسط کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در منطقه چابهار خبر داد و گفت: یگان حفاظت سازمان بنادر، ۳ نفر افراد بومی را که در صید کوسه ماهیان شرکت داشتند دستگیر کرده و پرونده در مرحله دادرسی است.

جعفر اطمانی فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص مهمترین اقدامات آن یگان در کشف محموله ۱۶۰۰ کیلوگرمی بال کوسه در بندر شهید کلانتری چابهار توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: محموله ۱۶۰۰ کیلوگرمی بال کوسه در بندر شهیدکلانتری چابهار توسط یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی کشف شد. برابر اظهار نظر کارشناسان محیط زیست برای صید این میزان بال کوسه، ۱۴۰۰ قطعه کوسه از نوع کوسه نهنگ، کوسه دم تیره و شیری، کوسه کولی کر صید شده است.

اطمانی با تاکید بر این مطلب که این قبیل کارها جزو وظایف اصلی سازمان بنادر و دریانورد نیست، گفت: ما چون ضابط خاص قوه‌قضاییه هستیم با انجام کار اطلاعاتی مبنی بر دریافت خبرهایی از قبیل اینکه بال کوسه از ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و از آنجا به کشورهای آسیای شرقی می‌رود این موضوع در دستور کار قرار دادیم که با پیگیری و جدیت سازمان بنادر و دریانوردی این موضوع تعقیب شد و محموله فوق که صید غیرقانونی بوده است، کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که متقاضی این نوع از صیدهای کوسه ماهیان کشورهای آسیای جنوب شرقی هستند، اظهار کرد: هم‌اکنون شرکت‌های دانش بنیان داخلی تقاضا کرده‌اند که به منظور بهره‌برداری علمی و کاربردی مجوز صید اینگونه از کوسه ماهیان به آنها داده شود که به دلیل در خطر انقراض اینگونه از کوسه ماهیان اجازه صید داده نشده است.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه شورای عالی حفاظت محیط زیست، صید کوسه ماهیان را به دلیل خطر انقراض آنها ممنوع کرده است، گفت: بر اساس قانون، جریمه ضرر و زیان این نوع از صید کوسه ماهیان برای هر قطعه ۳۰۰ میلیون ریال معادل ۳۰ میلیون تومان است که در مجموع، متخلفان باید جمعا ۴۲۰ میلیارد ریال بابت صیدهای غیرقانونی خود پرداخت کنند.

اطمانی همچنین از قرار گرفتن صید کوسه ماهیان به دلیل خطر انقراض در لیست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از محیط‌زیست خبر داد و افزود: کارکنان یگان حفاظت بندر شهید کلانتری اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان کاشف این محموله قاچاق هستند.

وی از تشکیل پرونده قضایی در اینباره خبر داد و گفت: پرونده صید غیرقانونی کوسه ماهیان از ۱۸ دی‌ماه دستور قضایی خورده است و در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ شهر چابهار در دست بررسی قرار دارد.  

فرمانده یگان حفاظت سازمان بنادر و دریانوردی از دستگیری سه نفر از افراد محلی در موضوع صید غیرقانونی کوسه ماهیان خبر داد و اعلام کرد: ۳ نفر که در صید کوسه ماهیان شرکت داشتند دستگیر شدند و لنج باری نیز توقیف است. این افراد محلی هستند و هم اکنون بازداشت به سر می‌برند.

وی همچنین تاکید کرد: سازمان محیط‌زیست و همچنین شیلات در مورد گشت‌های خود باید دقت بیشتری داشته باشند. زمانیکه شیلات مجوز صید می‌دهد باید تاکید کند که اینگونه آبزیان نباید جزو صید افرادی محلی و بومی باشد. باید نظارت بیشتری از سوی شیلات و سازمان حفاظت از محیط‌زیست بر روی اینگونه از آبزیان صورت بگیرد.

به گفته اطمانی، به استناد ماده ۱۰ قانون آیین دادرسی کیفری، سازمان محیط‌زیست به عنوان شاکی خصوص بایستی این موضوع را پیگیری کند و این جریمه باید اخذ و به حساب دولت واریز شود.

گفتنی است، ماده ۱۰ قانون شکار و صید، هرگونه حمل، عرضه، فروش و صدور جانوران وحشی زنده یا بدن آنها را بدون اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست را ممنوع اعلام کرده است.

اطمانی تصریح کرد: هنوز مراحل دادرسی در دادگاه کیفری در دست انجام است و متخلفان باید اعلام کنند که چه شناورهایی به آنها کمک کرده‌اند. در عین حال باید مشخص شود که این صیدها از آب های آزاد انجام شده است یا از آب‌های ایران. همه اینها مواردی هستند که در دست پیگیری قرار دارند.

نظر شما