شناسهٔ خبر: 48380 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی:

اعلام نتیجه نهایی تصادم نفتکش ایرانی تا ۳ ماه آینده/ خدمه فرصت فشاردادن دکمه اضطراری را هم نداشتند

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طبق قوانین بین‌المللی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری بررسی می‌شود که سانحه در آن رخ داده است و با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذینفعان رمز خوانی آن شروع می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد رئیس هیات عامل سازان بنادر و دریانوردی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در پاسخ به ابهامات در رابطه با تصادم نفتکش سانچی و کشتی فله بر چینی گفت: کشتی فله بر چینی که بار غلات داشت از قسمت جلو (دماغه) با سمت راست نفتکش ایرانی که محل مخازن میعانات گازی بود برخورد کرد. کشتی‌های نفتکش برای جلوگیری از آلودگی دارای دو جداره هستند، یک جداره آن کشتی و جداره دیگر که فاصله دو و نیم متری با دیوار پیرامونی دارد مخزن است. از اینرو کشتی فله بر با شکافتن دیوار مخزن باعث انفجار نفتکش می شود.

وی با بیان اینکه میزان ضربه وارد شده بسیار سنگین بوده است، اظهار داشت: به جهت شدت تصادف خدمه نفتکش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود کاری انجام دهند.

مهندسان و ملوانان در حال استراحت بودند

راستاد در خصوص اینکه ساعت ۸ شب که سانحه اتفاق افتاد خدمه نفتکش چه شرایطی داشتند گفت:به صورت احتمالی ،در آن ساعت افسر سوم و یا دوم به صورت شیفت در پل فرماندهی بودندو از آنجا که ۴ دانشجو هم خدمه نفتکش را همراهی می کردند احتمال دارد که یکی از دانشجویان هم در قسمت پل فرماندهی بوده باشد و این گمانه هم هست که کاپیتان هم در پل فرماندهی بوده باشد. ساعت کار در موتورخانه هم  بین ۷ صبح تا ۵ عصر است  لذا مهندسان و ملوانان در آن ساعت در حال استراحت بودند.

دکمه وضعیت اضطراری زده نشد

وی ادامه داد: فاصله مخزنی که منفجر شده تا محل استراحتگاه خدمه بین ۸۰ تا ۹۰ متر بوده است اما شدت انفجار و گازهای سمی زمان برای انجام هیچ کاری را به خدمه نداده است حتی افرادی که در قسمت پل فرماندهی بودند دکمه وضعیت اضطراری را نزدند.

سه ماه زمان می‌برد تا به نتیجه قطعی چرایی این تصادم دست پیدا کنیم

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که جعبه سیاه حاوی چه اطلاعاتی خواهد بود ، اذعان داشت: جعبه سیاه ثبت کننده اطلاعات مربوط به شناور است. در آن مشخصات ناوبری برای هدایت کشتی و صدای پل فرماندهی است. اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه می‌تواند تمام ابهام‌ها را پاسخ دهد. در این میان باید سایر منابع اطلاعاتی را هم مدنظر قرار داد .به گونه‌ای که با شاهدان عینی، خدمه کشتی فله بر و حتی کارکنان نجات صحبت شود. با جمع بندی این موارد  پیش بینی می کنم سه ماه زمان ببرد تا به نتیجه قطعی چرایی این تصادم دست پیدا کنیم.

نفتکش سانچی به تمام امکانات نجات و ایمنی مجهز بوده است

وی تاکید کرد: جعبه سیاه در چین است. طبق قواعد بین‌المللی اطلاعات جعبه سیاه در کشوری بررسی می‌شود که سانحه در آن رخ داده است. با گذراندن مراحل حقوقی و با حضور تمام ذینفعان رمز خوانی آن شروع می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره اینکه گفته می شود نفتکش سانچی تجهیز به امکانات ایمنی نبوده است اذعان داشت: نفتکش سانچی به تمام امکانات نجات و ایمنی مجهز بوده است. این کشتی نو محسوب می‌شده و تمام استانداردهای جهانی را داشته است اما انفجار ناگهانی باعث شده که خدمه نتواند اقدام‌های لازم را انجام دهند.

وی درخصوص کمک کشتی‌های اطراف نفتکش سانچی گفت: طبق کنوانسیون جستجو و نجات دریایی که ایران هم عضو آن است کمک کردن به کشتی‌های که دچار مشکل شدند یک الزام است. اما در این مورد به خاطر انفجار و گازهای سمی سایر شناورها نتوانستند کمکی انجام دهند. از طرفی اگر مساله انسانی و نجات خدمه مطرح باشد بدون هیچ هزینه‌ای باید خدمات رسانی صورت گیرد و اگر با هدف نجات کشتی باشد صاحب کشتی باید هزینه آن را بپردازد.در این زمینه ما در هر دو بخش را عمل کردیم تا بتوانیم حتی به پیکر خدمه نفتکش سانچی برسیم.

از نظر کمیت امدادی هیچ مشکل وکمبودی وجود نداشت

سوال دیگری که در این برنامه از راستاد شد ، درمورد همکاری چینی ها در مدت ۸ روزی  بود که اطفاء حریق صورت می گرفت. وی گفت:از نظر کمیت هیچ مشکل و کمبودی وجود نداشت. کره و ژاپن شناورهای آتش خوار خود را به محل اعزام کردند تا بتوانند از حجم شعله‌های آتش کم کنند اما متاسفانه به رغم تمام تلاش‌ها محقق نشد و نفتکش غرق شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از لاشه نفتکش می توان جسدی یافت متذکر شد: نفتکش یک هفته در آتش سوخت و روز آخر هم میزان آتش بیشتر شد لذا نمی‌توان امیدوار بود که به پیکرها دست پیدا کنیم.

چاره‌ای جز توقف اطفاء حریق نداشتند

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این ابهام که چرا چینی‌ها در شب آخر به صورت شبانه روزی کار اطفا حریق را انجام ندادند تا تکاوران ایرانی بتوانند وارد موتورخانه شوند گفت: آنگونه که تیم امداد نجات چین و حتی ژاپن به ما اعلام کردند وضعیت به گونه‌ای بود که امکان عملیات اطفاء حریق وجود نداشت. لذا چاره ای جز متوقف شدن نداشتند.

امداد از طریق هلی کوپتر غیرممکن بود

سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش نیز در برنامه تیتر امشب گفت: بعد از بروز حادثه کمیته امداد اضطرار در شانگهای تشکیل و پس از آن اقدامات لازم برای کمک به نفتکش شروع شد. اما فاصله ۱۵۸ مایلی که حداقل ۱۵ ساعت می‌شود، باعث شد که با فوریت نتوان اقدام‌های اطفای حریق را انجام داد. از طرفی امکان اطفای حریق توسط هلی‌کوپترها نبود چرا که مسافت زیاد تامین سوخت هلی کوپترها را غیرممکن می کرد.

خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند

وی با بیان اینکه فیلم‌های ضبط شده از سوی شناورهای صیادی نشان می‌داد که در لحظات اولیه تصادم شدت انفجار خیلی زیاد بوده است ،تصریح کرد: همانگونه که کارشناسان عنوان کردند و ما نیز در تصاویر شناورهای صیادی دیدیم خدمه فرصتی برای نجات جان خود نداشتند.

کیان ارثی اظهار داشت:با وجود آنکه گفته می‌شد خدمه در اثر انفجار شدید و متصاعد شدن گازهای سمی زنده نیستند اما ما به این گفته‌ها اکتفا نکردیم و برای امداد و نجات تمام سعی خود را کردیم . حتی خارج کردن پیکرخدمه نفتکش سانچی هم برای ما اهمیت داشت.

تمام رادارها کار می کردند

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره خاموش بودن رادار نفتکش سانچی نیز توضیح داد: جواب قطعی دادن در این مورد به رمز خوانی جعبه سیاه بستگی دارد اما تصور نمی‌کنیم که چنین گفته‌ای درست باشد. تمام رادارها کار می کردند. اما شرایط به گونه‌ای نبوده است که به کشتی‌های  اطراف سیگنال بدهد. فرکانس‌ها در فاصله ۳۵ کیلومتری رد و بدل می‌شود.

پرچم پاناما به خاطر مسایل بازرگانی بوده است

وی در مورد اینکه نفتکش سانچی متعلق به ایران بوده است اما پرچم آن مربوط به پاناما گفت: این امر تنها به جهت مسایل بازرگانی است و هیچ دلیل دیگری ندارد. بیشترین پرچم کشتی در دنیا متعلق به پاناما است.

کیان ارثی با اشاره به اینکه محموله نفتکش از عسلویه به سمت کره جنوبی در حال حرکت بود ،خاطرنشان کرد: هر ماه تعدادی از نفتکش‌های ایرانی به سمت کره جنوبی می روند و محموله‌های (میعانات گازی)سفارش داده شده را آنجا تخلیه می کنند.

محل تصادم جزو مناطق پرحادثه است

وی تاکید کرد: محل تصادم نفتکش ایرانی و فله بر چینی جزو مناطق پرحادثه است و این امر را شرکت های بیمه جهان تایید می‌کنند.در این منطقه کشتی‌های کره جنوبی، تایوان، چین و ژاپن تردد می‌کنند لذا امکان تصادف وجود دارد اما متاسفانه در مورد نفتکش به جهت باری که داشت یکی از نادرترین اتفاق‌ها رخ داده است.

چینی ها امروز موقعیت نفتکش را  اعلام می‌کنند

وی در مورد لاشه نفتکش نیز گفت: چینی‌ها امروز موقعیت نفتکش را به ما اعلام می‌کنند. ما باید ببینیم شناور در عمق ۱۲۰ متری فرو رفته یا هنوز به سمت کف دریا نرفته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره جسدهای یافت شده در نفتکش افزود: دو جسد یافت شده که هنوز هویت آنها مشخص نشده است توسط چینی‌ها روی عرشه نفتکش پیدا شده است. به دلیل حرارت بالا و وجود گازهای سمی ، گروه امداد و نجات چین نتوانست به سمت موتورخانه برود.

وی گفت: برخی از تصاویری که از سانحه نفتکش ایرانی در رسانه‌های مختلف منتشر شده است مربوط به کشتی سانچی نیست. لذا از رسانه‌ها می خواهیم تا در این زمینه دقت کافی داشته باشند.

باید جعیه سیاه کشتی فله بر هم مورد بررسی قرار گیرد

محمد مهدی برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس که عضو کمیته بررسی وضعیت سانحه نفتکش سانچی بود و به تازگی از چین آمده است درباره این اتفاق و فعالیت های که صورت گرفته بود، گفت: در مقطع فعلی دو خواسته از چینی‌ها داریم. یک آنکه امکان گفت و گو مصاحبه با خدمه و کاپیتان کشتی فله بر چینی به ما داده شود. دوم آنکه به غیر از جعبه سیاه نفتکش ایرانی که اکنون مهر و موم شده در چین است ،جعبه سیاه فله بر چینی هم برای بررسی ارایه شود.البته با مذاکرات صورت گرفته به نظر می رسد این اتفاق رخ دهد.

دولت از تمام توان و دیپلماسی خود استفاده کرد

وی افزود: برای سرعت بخشیدن به عملیات امداد و نجات به غیر از کمک خواستن از کشورهای چون کره جنوبی و ژاپن ، از تکاورهای نیرو دریایی  خواستیم که وارد کشتی شوند.هر چند که می دانستند پذیرفتن این امر خطرهای زیادی دارد.دولت از تمام توان و دیپلماسی خود استفاده کرد تا بتواند برای نجات و یا حتی پیدا کردن پیکر خدمه کاری انجام دهد.

نظر شما