شناسهٔ خبر: 48439 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با کشاورزیان مطرح شد:

تشریح دو استراتژی برای افزایش بهره‌وری در ناوگان جاده‌ای کشور/ حذف تعرفه‌های گمرکی و واقعی شدن قیمت سوخت

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی بر اجرای دو استراتژی بر حذف تعرفه‌های گمرکی و واقعی شدن قیمت سوخت هم‌زمان با حذف تعرفه‌ها برای افزایش بهره‌وری ناوگان تاکید کرد و گفت: فردی که کامیون ۴۵۰ میلیون تومانی را با قیمت به مراتب پایین‌تر خریداری می‌کند پذیرش پرداخت پول بیشتر برای سوخت مصرفی را دارد و به خود اجازه تردد یک سرخالی را نمی‌دهد.

داود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مضرات تردد ناوگان فرسوده در جاده‌ها و شهرها اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده بالای ۲۵ سال دارای کارت هوشمند هستند و در حمل‌ونقل برون‌شهری و بیش از همین تعداد در درون شهرها فعالیت می‌کنند و متأسفانه امروز حدود ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران به علت تردد کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: آلایندگی ناوگان فرسوده در مقایسه به خودروهای سنگین تولید داخل با فناوری یورو ۴ و DPF بسیار بالاتر است.

وی با تأکید بر تلاش برای کاهش قیمت تمام‌شده کامیون با حذف عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش‌افزوده و هر اقدام دیگری تصریح کرد: متأسفانه اقدامات خلاف این‌روند است. به‌طوری‌که امروز تعرفه‌ها افزایش‌یافته و عرض مبادله‌ای دیگر تخصیص نمی‌یابد از این‌رو قیمت تمام‌شده کامیون و اتوبوس افزایش‌یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «در حال حاضر قیمت اتوبوس تولید داخل کشور حدود ۸۵۰ میلیون تومان است که برای مالک اتوبوس صرفه اقتصادی ندارد» تأکید کرد: اولین استراتژی باید حذف تعرفه‌های گمرکی و دوم واقعی شدن قیمت سوخت هم‌زمان با حذف تعرفه‌ها باشد؛ زیرا اجرای دو استراتژی به‌طور هم‌زمان موجب درک متقابل از جانب مصرف‌کننده می‌شود. به‌طور مثال فردی که کامیون ۴۵۰ میلیون تومانی را با قیمت به مراتب پایین‌تر خریداری می‌کند پذیرش پرداخت پول بیشتر برای سوخت مصرفی را دارد.

وی افزود: واقعی شدن قیمت سوخت از تردد یک سرخالی نیز جلوگیری می‌کند و در مقابل شاهد افزایش بهره‌وری در حمل‌و‌نقل جاده‌ای می‌شویم.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همچنین خاطرنشان کرد: اگرچه حذف عوارض و تعرفه‌های گمرکی، مالیات بر ارزش‌افزوده و تخصیص ارز مبادله‌ای باعث از دست دادن درآمدهای دولت از این بخش می‌شود،‌ اما بهره‌وری ناوگان افزایش می‌یابد. در واقع کامیون زمانی از مبدأ به مقصد بار حمل می‌کند که از وجود بار در مقصد برای برگشت مطمئن شود و به خود اجازه تردد یک سرخالی را نمی‌دهد.

کشاورزیان معتقد است؛ این اقدامات علاوه بر افزایش بهره‌وری، درآمد دولت، مالکان کامیون و کاهش قیمت حمل بار را به همراه دارد. به‌طوری‌که ناوگان با مطمئن شدن از وجود بار در مقصد حاضر به حمل با قیمت کمتر و جذب بار موجود در مقصد است، از این‌رو صاحب کالا پول کمتری برای حمل بار پرداخت کرده و ناوگان به دلیل قابلیت جذب بار در مبدأ و هم در مقصد درآمد بیشتری کسب کرده است.

گفتنی است؛ DPF یک جزء از سیستم‌‏های کاهش آلایندگی در خودروهای دیزلی است. در واقع، DPF یکی از فناوری‏هایی است که در استانداردهای یورو ۴ به بالا برای خودروهای دیزلی و در استانداردهای یورو ۶ به بالا برای خودروهای بنزینی به منظور حذف و کاهش ذرات معلق (PM) خروجی از اگزوز خودروها استفاده می‏‌شود.

نظر شما