شناسهٔ خبر: 48545 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عفیفی‌پور اعلام کرد:

افزایش ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی/ صادرات، ترانزیت و ترانشیپ همچنان پررونق

بندر شهید رجایی مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی ضمن اشاره به رشد ۱۰ درصدی تخلیه و بارگیری انواع کالا در کارنامه عملیاتی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ایران، از رونق چشمگیر در صادرات، ترانزیت و ترانشیپ غیرنفتی طی ۹ ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اله مراد عفیفی پور با اعلام این خبر گفت: از آغاز امسال تا ابتدای دی ماه، در مجموع ۶۳ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۹۴۸ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که در همسنجی با سال گذشته، رشد مثبت ۱۰ درصدی را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: طی این مدت، ۴۳ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۱۹۶ تن کالاهای غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد که ۱۳ درصد افزایش عملیات در این‌گونه کالاها را شاهد بودیم. علاوه بر این، ۲۰ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۷۵۲ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

صادرات غیرنفتی ۹ درصد افزایش یافت

عفیفی‌پور میزان صادرات کالاهای غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران را ۲۷ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۲۳۳ تن با رشد مثبت ۹ درصدی عنوان کرد و افزود: طی همین مدت، رقمی نزدیک به ۷ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۲۳۰ تن کالای غیرنفتی با رشد ۵ درصدی از طریق این بندر وارد و ۸۷ هزار و ۵۷ تن نیز کابوتاژ (حمل‌ونقل ساحلی) شد.

رونق ترانزیت غیرنفتی طی ۹ ماه گذشته

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق بندر شهید رجایی را بالغ بر چهار میلیون و ۳۲ هزار و ۴۴ تن با رشد ۲۵ درصدی اعلام کرد.

ترانشیپ ۷۸ درصد افزایش یافت

وی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون، ترانشیپ کالاهای غیرنفتی شامل حجمی بالغ بر دو میلیون و ۵۲۳ هزار و ۴۹۴ تن نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر جنوب کشور در راستای تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی، به انجام رسید که در همسنجی با سال گذشته، افزایش ۷۸ درصدی به ثبت رسید.

۶ میلیون تن فرآورده نفتی به خارج صادر شد

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح آمار عملیات نفتی در زون نفتی این منطقه ویژه اقتصادی (بندر خلیج‌فارس) پرداخت و گفت: از آغاز امسال تا ابتدای دی ماه، شش میلیون و ۱۲۶ هزار و ۹۴۳ تن فرآورده‌های نفتی به خارج از کشور صادر، ۱۱ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۴۶۷ تن کابوتاژ، ۴۷ هزار و ۳۰۳ تن فرآورده نفتی ترانزیت و دو میلیون و ۳۰۵ هزار و ۳۹ تن از این‌گونه کالاها، نیز از طریق بزرگ‌ترین بندر بازرگانی کشور وارد شد.

تردد ۳۰۰۰ فروند شناور به دروازه طلایی اقتصاد ایران

عفیفی‌پور در پایان به تردد سه هزار و ۳۲ فروند انواع شناور طی ۹ ماهه سال ۹۶ به دروازه طلایی اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: دو هزار و ۵۴۷ فروند از این شناورها، بالای هزار تن و ۴۸۵ فروند نیز زیر هزار تن وزن داشته است که در مجموع شاهد افزایش حدود ۵ درصدی در این رابطه بودیم.

نظر شما