شناسهٔ خبر: 48561 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

توافق شرکت عمران شهرهای جدید با راه‌آهن برای راه اندازی قطار تهران- اندیشه- شهریار/ تلاش برای تحول در شهر جدید پرند با اجرای پایلوت TOD

طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید از توافق شرکت عمران شهرهای جدید با راه آهن در خصوص راه اندازی قطار تهران- اندیشه- شهریار خبر داد و گفت: : امیدواریم که در اجرای پایلوت TOD شهر جدید پرند هم در ایستگاه و هم در شهرسازی، شاهد تحولی اساسی باشیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید، امروز ۳۰ دی‌ماه در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی با اشاره به اینکه در همایش فوق همه صحبت‌ها راجع به درون شهرها و نه حومه آنها مطرح شدند، محور صحبت‌های خود را بر توجه به گسترش حمل و نقل عمومی در حومه و تلاش برای یکپارچه کردن آن با حمل و نقل درون شهری عنوان کرد و گفت: قطعا مواجهه با ترافیک و مسایل زیست‌محیطی در کلانشهرها بدون توجه به حمل و نقل حومه‌ای اثربخش نخواهد بود.

طاهرخانی ادامه داد: بحث حمل و نقل حومه‌ای از مباحث مهمی است که باید موردتوجه سیاستگذاران و دست‌اندرکاران باشد. زیرا همانطور که می‌دانید در حال‌حاضر، شهرهای مرکزی داریم که در پیرامون آنها شهرهای اقماری شکل گرفته‌اند و تحت‌عنوان شهرهای جدید شناخته می‌شوند. این شهرها با تعدادی شهر در کنار خود به انواع مختلف با هم در ارتباط هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در حوزه کلانشهری تهران، بدون‌شک مساله کلانشهر تهران بدون توجه به حومه شکل گرفت. در حال‌حاضر بیش از ۴۰ درصد جمعیت تهران در پیرامون هستند که عمده تردد آنها با وسیله نقلیه خصوصی انجام می‌شود. در حالیکه در سیاست های کلان باید اینگونه باشد که حمل و نقل عمومی گسترش یابد و مردم بتوانند از حومه به مرکز و برعکس در حال تردد باشند.

مدیرعامل شرکت‌عمران شهرهای‌جدید با مقایسه دو شهر تهران و توکیو، گفت: شهر توکیو مساحتی در حدود تهران دارد در حالیکه جمعیت آن به مراتب بیشتر از تهران است. در حال حاضر توکیو در حدود ۲۰ میلیون نفر جمیعت دارد ولی به دلیل اجرایی کردن سیاست های صحیح مبتنی بر حمل و نقل عمومی، مشکلات آن شهر نسبت به جمعیت بالای ساکن در آن بسیار کم است.

طاهرخانی ادامه داد: اتفاقی که در توکیو رخ داد تقدم سیستم حمل و نقل حومه ای بر توسعه شهری بود. در توکیو می بینیم که توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل ریلی است. در حالیکه در تهران جاده مبنای حمل و نقل را شکل داده است.

وی تصریح کرد: به منظور اجرایی شدن سیاست های توسعه مبتنی بر حمل و نقل نیازمند عزم جدی هستیم.

به گفته این مقام مسئول، در توکیو ۹۰ درصد حمل و نقل متکی بر حمل و نقل ریلی است و در آن شهر قاعدتا چیزی تحت عنوان آلودگی هوا، نداریم. همچنین در ژاپن شاهدیم که ۳۰ درصد حمل و نقل مبتنی بر حمل و نقل ریلی است.

طاهرخانی توسعه شهرهای ژاپن را مصداقی از توسعه پایدار که مبتنی بر حمل و نقل همگانی و با محوریت ریل است، عنوان کرد و گفت: شهرهای شکل گرفته در اطراف تهران همچون هشتگرد، پرند و برخی از شهرها مشکلات عدیده ای در حمل و نقل همگانی دارند و عموما شهرها بر پایه حمل و نقل همگانی شکل نگرفتند. در حالیکه سیاست های دنیا بر این رویه تاکید دارد.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در شهر پرند که ظرفیت ۴۰۰ هزار نفر جمعیت را دارد حداکثر ۱۵۰ هزار نفر ساکن هستند زیرا بخش عمده‌ای از مشکلات مردم را نبود حمل و نقل همگانی شکل می‌دهد و این مشکل عدیده باعث شده که بخشی از شهرهای جدید به رغم جمعیت پذیری بالا، فاقد جمعیت پیش بینی شده باشند.

طاهرخانی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: به رغم کند شدن سرعت رشد جمعیت توسعه سکونتگاهی در تهران و مناطق کلانشهری تهران ادامه دارد. در عین حال مساله ترافیک و آلودگی هوا از طریق سیاستگذاری و اقدام در کلانشهر مرکزی و تهران قابل حل شدن نیست.

وی معتقد است: صرفه‌های حاصل از تجمیع و مقیاس در حفاظت کلانشهری، توسعه حمل و نقل ریلی حومه‌ای را اقتصادی‌تر می‌کند. همچنین به نظر می‌رسد که باید برنامه‌ریزی توسعه شهری از جاده به ریل و ایستگاه تغییر جهت دهد.

به گفته طاهرخانی، باید استفاده از ظرفیت‌های موجود حمل و نقل ریلی حومه‌ای و کارآیی‌بخشی به آن باید در اولویت قرار بگیرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: قطار برقی صادقیه- کرج به هشتگرد، قطار برقی تهران- فرودگاه امام به پرند، قطار حومه ای تهران-پرند، قطار حومه ای تهران- پیشوا- گرمسار، قطار حومه ای تهران- هشتگرد- قزوین و قطار تهران- قم یا راه اندازی شده یا در حال راه اندازی است.

طاهرخانی گقت: اخیرا با رایزنی با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشتیم راه اندازی قطار تهران- اندیشه –شهریار را مطرح کردیم که با شرکت راه آهن در حال توافق هستیم که امیدواریم با توجه به ظرفیت ها و منابع موجود این موضوع، محقق شود.

وی همچنین از کاندید شدن  شهر پرند برای اجرای پایلوت TODخبر داد و گفت: امیدواریم که در اجرای پایلوت TOD شهر جدید پروند هم در ایستگاه و هم در شهرسازی، شاهد تحولی اساسی باشیم. 

نظر شما