شناسهٔ خبر: 48671 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با جودی مطرح شد:

تشریح آخرین وضعیت احداث و بازسازی واحدهای‌مسکونی زلزله‌زده در کرمانشاه/ معرفی ۳۰ هزار نفر متقاضی دریافت وام مسکن

دومين سفر وزير راه و شهرسازی به مناطق زلزله‌زده استان كرمانشاه مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در رابطه با روند احداث و بازسازی واحدهای مسکونی زلزله‌زده استان کرمانشاه گفت: براساس توافقات قبلی، هفته آینده تامین اعتبار مرحله دوم بازسازی و احداث واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه توسط هیات ‌وزیران در دولت تصویب می‌شود.

مجید جودی مدیرکل دفتر بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین روند احداث، بازسازی و همچنین واحدهای تعمیری، واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده استان کرمانشاه را تشریح کرد.

جودی با اعلام این مطلب که روند بازسازی‌ها چند هفته‌ای است که آغاز شده ، گفت: تاکنون با کمک بنیاد مسکن  انقلاب اسلامی ۲۹ هزار و ۸۸۱ نفر به بانک معرفی شده‌اند که ۱۵ هزار و ۶۶۶ نفر هم عقد قرارداد کرده و وام‌ها به حساب‌هایشان واریز شده است.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در رابطه با پیشرفت کار در روستاهای استان کرمانشاه نیز گفت: کار پی‌کنی و پی‌ریزی نزدیک به ۳ هزار واحد شروع شده و بالغ بر ۱۵۰ واحد مسکونی، اسکلت ساختمان‌های خود را بالا برده‌اند و کارها به خوبی پیش می‌رود. در مورد واحدهای تعمیری، ۹ هزار و ۵۴۴ واحد مسکونی تعمیری عملیات تعمیر واحدهای خود را آغاز کرده اند که انشاء الله بسیاری از چادرها با آغاز تعمیرات و سرعت گرفتن آن به اتمام خواهد رسید.

جودی افزود: در حال حاضر، مشکلی که در سرعت بخشیدن به روند کار وجود دارد به بانک‌ها مرتبط است. بانک‌ها با امکاناتی که قبل از زلزله داشتند در حال خدمات‌رسانی هستند و همین موضوع نیز روند پیشرفت کار را با کندی مواجه کرده است. بانک‌ها نیز باید مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که از استان‌های مختلف و سراسرکشور اقدام به انجام کارها از طریق ستادهای معین کرده است شعبه های خود و همچنین روند امدادرسانی  به مناطق زلزله‌زده استان، سرعت دهد.

مدیرکل بازسازی بنیاد مسکن انقلاب‌اسلامی با تاکید بر اینکه در چند هفته گذشته، روند عقد قرارداد با مردم تسریع شده گفت:  در حال حاضر نزدیک به ۳۰ هزار نفر را به بانک معرفی کردیم نزدیک به ۱۶ هزار نفر موفق شده اند و بیش از ۱۴ هزار نفر هنوز در صف انتظار هستند. این نشان می دهد بانک های عامل که در منطقه در حال پرداخت وام هستند از نظر تشکیلات و نیروی انسانی ضعف دارند. البته قول داده‌اند که از استان‌های دیگر به استان کرمانشاه کمک‌های ویژه‌ای در این‌باره صورت بگیرد.

جودی ادامه داد: برآوردهای اولیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، احداث ۱۵ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و ۱۵ هزار واحد تعمیری بود. اما هم اکنون و در طی ماه‌های متوالی با کار کارشناسی که انجام دادیم عملا این میزان افزایش یافته و هم اکنون هم در واحدهای احداثی و هم در واحدهای تعمیری میزان به دو برابر افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: لازمه ادامه فعالیت بنیاد مسکن منوط به این است که اعتبارات بانکی بر اساس مصوبه اولیه دولت است نیاز شدید به مصوبه تکمیلی داریم که این موضوع حدود یکماه گذشته به هیات دولت اعلام شد و منتظریم که دولت در این مورد مهم تصمیم‌گیری کند و اعتبارات مرحله دوم را نیز ابلاغ کند تا روند بازسازی با سرعت پیش برود.

این مقام مسئول که هم‌اکنون در کرمانشاه به سر می‌برد، افزود: اینطور که قول داده‌اند هفته آینده توسط هیات وزیران در دولت، تامین اعتبار مرحله دوم بازسازی و احداث واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه تصویب می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود بخش عمده‌ای از افراد زلزله‌زده همچنان در چادر به سر می‌برند، ضمن نفی مطلب فوق، گفت: در روستاها، بالغ بر ۹ هزار و ۵۰۰ واحد کانکس توزیع کرده‌ایم و از طریق قرارگاه خاتم الانبیاء توسط پیمانکار مجرب در مناطق زلزله زده روستایی کرمانشاه نصب شده است. همچنین بالغ بر ۲هزار کانکس اهدایی در مناطق روستایی توزیع شد.

جودی تصریح کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به افراد و خانوارهایی کانکس می‌دهد که واحدهای مسکونی آنها ۱۰۰ درصد تخریب شده اند. واحدهای تعمیری باید بیایند وام خود را بگیرند و واحدهای خود را تعمیر کنند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به واحدهای تعمیری کانکسی نمی‌دهد. ما هیچ واحد احداثی در روستاها که ۱۰۰ درصد تخریب شده باشد نداریم که بدون کانکس باشد.

وی ادامه داد: البته ممکن است در حدود ۱۰۰ خانوار زمانیکه در حال توزیع کانکس‌ها بودیم از قلم افتاده باشند که در حال لکه‌گیری هستیم.

وی همچنین گفت: اینکه مشاهده می‌شود هنوز هم در مناطق روستایی زلزله‌زده، مردم همچنان در چادر به سرمی‌برند به این دلیل بوده که ساکنان مناطق زلزله‌زده از ترس زلزله خیلی رغبتی ندارند تا در خانه‌های خود که تعمیری تشخیص داده شده است، ساکن شوند.

جودی خاطرنشان کرد: اعلام کردیم در مناطق زلزله‌زده شهری استان کرمانشاه که مردم می‌توانند تصمیم بگیرند که یا کانکس دریافت کنند و یا ۵ میلیون تومان به عنوان کمک هزینه اسکان موقت دریافت کنند. در شهر عمده تمایل مردم بیشتر به سمت دریافت وجه نقد بود. در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰۰ کانکس تحویل مردم داده‌ایم و نزدیک به ۲ هزار نفر نیز کمک بلاعوض و اجاره‌بها را از ما گرفته اند. عملا در شهر نیز نزدیک به یکهزار کانکس نیز برای افراد واجد شرایط دریافت کانکس، در انبارها کانکس موجود داریم.

وی ادامه داد: عمده چادرنشینان شهرنشین نیز عمدتا واحدهای مسکونی شان تعمیری تشخیص داده شده است. در حال حاضر ۹ هزار تعمیر خانه های خود را آغاز کرده اند که در صورت اتمام در واحدهای مسکونی خود ساکن خواهند شد.

جودی یادآور شد: در شهر ۲۹۲۳ نفر در شهرها کمک اجاره بها پرداخت کردیم. ۱۲۰۰ خانوار شهری نیز کانکس دریافت کرده‌اند.

نظر شما