شناسهٔ خبر: 48844 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون فنی وزیربنایی راه آهن خبر داد:

احداث۶۳۰۰ كیلومتر خطوط سریع‌السیر با امكان ارتباط شهرهای اصلی/ ساخت ۲۰خط سریع السیر طی ۴ فاز

مازیار یزدانی معاون فنی وزیربنایی راه آهن اعلام كرد: طرح جامع ساخت و توسعه حدود ۶۳۰۰ كیلومتر خط آهن سریع السیر با امكان ارتباط شهرهای اصلی در دست برنامه ریزی و مطالعه است و با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته ۲۰ خط سریع السیر طی ۴ فاز تا پایان سال ۲۰۴۱ ساخته و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مازیار یزدانی راه اندازی قطارهای سریع السیر در كشور را به عنوان اقدامی كاملا اقتصادی ضروری دانست و گفت: این امر نه تنها موجب حمایت از رشد جمعیت و تسهیل توسعه اقتصادی و اجتماعی در مناطق شهری و نواحی پیرامونی آن می شود بلكه ازدحام سامانه های فعلی را كاهش داده و موجب صرفه جویی در مصرف سوخت، كاهش تصادفات و حفاظت از محیط زیست می شود.

یزدانی با تاكید بر اینكه این نوع حمل و نقل با مزیت هایی چون دسترسی سریع و ارزان، ایمنی و آسایش برای مسافران همراه است، افزود: امید است توسعه قطارهای حومه ای، حجم قابل ملاحظه‌ای از سفرهای جاده‌ای، هوایی و ریلی كم سرعت را به سیستم سریع السیر ریلی انتقال دهد.  

وی از جمله اقدامات راه آهن در زمینه راه اندازی قطارهای سریع السیر را، مطالعه ساخت راه آهن تهران – قم – اصفهان عنوان و تصریح كرد : پیش بینی می شود، این طرح در شروع بهره برداری سالانه ۱۱ میلیون نفر مسافر را جذب كند.  

به گفته یزدانی؛ از نكات قابل توجه این طرح كه منجر به كوتاه شدن مسیر ها و چولگی و كوچك شدن نقشه كشور می شود، دسترسی سریع و راحت به تمام نقاط كشور در كمترین زمان و حداقل چالش بویژه در مواقع بحران است.  

وی افزود: به طور مثال در زمان زلزله با مسدود شدن جاده ها و آسیب دیدگی تجهیزات دیگر انواع حمل و نقل، امكان امداد رسانی و انتقال كالا و خدمات بسیار سخت و طولانی خواهد بود كه با بهره گیری از این طرح در كوتاهترین زمان با كمترین چالش روبرو خواهیم بود.

یزدانی تصریح كرد: بررسی ها نشان می دهد میزان جذب مسافر از جاده ها با كاهش زمان سفر قابل توجه خواهد بود چرا كه زمان سفر با قطار سریع السیر از تهران تا اصفهان و بالعكس حدود ۲ ساعت می شود و این در حالی است كه زمان سفر جاده ای حدود ۶ ساعت است.

همچنین معاون فنی و زیر بنایی، تاثیرات مثبت زیست محیطی این طرح را كاهش آلودگی های هوا، آلودگی صوتی، مقابله با تغییرات اقلیم و تراكم وسایل نقلیه جاده ای به میزان ۲۱۲ میلیارد تومان در شروع بهره برداری تا ۲۵۱۰ میلیارد تومان در افق طرح دانست كه موجب كاهش هزینه استفاده از سایر وسایل نقلیه به میزان ۳۷ میلیارد تومان در شروع بهره برداری تا ۴۷۰ میلیارد تومان در افق طرح خواهد شد.  

وی میزان اشتغال مستقیم این طرح را در مسیر تهران – اصفهان از ۱۲۲۳ نفر در شروع بهره برداری تا ۱۳۳۷ نفر در افق طرح پیش بینی كرد و گفت: اثرات قابل توجه و مثبت اقتصادی بهره برداری از قطارهای سریع السیر است كه هزینه های سنگین سرمایه گذاری و بهره برداری از قبیل مصرف انرژی، تعمیر و نگهداری ناوگان و خطوط را پوشش داده و بهره گیری از این خطوط را در كشورها توجیه پذیر می كند.

یزدانی با بیان اینكه راه آهن در كنار ساخت خط سریع السیر محور تهران– قم– اصفهان، طرح جامع ساخت و توسعه این نوع خطوط در كشور را حدود ۶۳۰۰ كیلومتر خط آهن با امكان ارتباط شهرهای اصلی در دست برنامه ریزی و مطالعه دارد گفت: خطوط این طرح برای افق ۲۰۲۰ تا ۲۰۴۲ ترسیم شده كه انشاله ۲۰ خط سریع السیر طی ۴ فاز تا پایان سال ۲۰۴۱ ساخته و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.  

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن، ساخت و بهره برداری از خطوط مسیر قم – اراك، تهران – همدان و تهران – تبریز را اولویت دارترین خطوط این برنامه برشمردو گفت: درحال حاضر اخذ مجوزهای لازم این خطوط از سازمان برنامه و بودجه در دست اقدام است.  

وی افزود:اولویت های بعدی مسیرهای اصفهان– شیراز و اصفهان – یزد است كه پیش بینی می شود با بهره برداری از این دو مجموعه خطوط اولویت دار سالانه ۱۲۰ میلیون مسافر در افق طرح جابه جا شود.

نظر شما