شناسهٔ خبر: 48937 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

بررسی ساماندهی سواحل کشور در بیست و چهارمین کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل

بندر امام خمینی بیست و چهارمین کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل،بنادر و جزایر ذیل کارویژه مرز شورای امنیت کشور ۱۷ بهمن در سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس سیاست‌های کلی نظام، ماده ۲۰۳ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و سند چشم انداز بیست ساله، طرح جامع امنیت پایدار مناطق مرزی و کنترل موثر مرزها در شورای عالی امنیت ملی، تدوین و مورد تصویب قرار گرفته است.

سازمان بنادر و دریانوردی نوشت: در جلسه۵۵۷ شواری‌عالی امنیت ملی در سال ۹۱ برای امنیت پایدار مناطق مرزی، کنترل موثر مرزها، ارتقا و تقویت اقتصاد و معیشت مرزنشینان، مقرر شد هفت کارگروه تخصصی با مشارکت وزراتخانه‌ها، نهادهای کشوری و لشگری، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، ذیل کارویژه مرز شورای امنیت کشور (مستقر در وزارت کشور) تشکیل گردد و کارگروه تخصصی ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کارویژه مرز شورای امنیت کشور، به عنوان یکی از کارگروه‌های یاد شده با مسئولیت سازمان بنادر و دریانوردی است.

 از جمله وظایف سازمان بنادر و دریانوردی در این زمینه، ساماندهی سواحل و بنادر کوچک و بزرگ، تعیین حریم و پهنه‌بندی نواحی ساحلی و بین‌المللی، بهره‌برداری پایدار از نواحی ساحلی و دریایی، ساماندهی اسکله‌های تجاری و غیرتجاری، عمران و توسعه جزایر و مسکونی نمودن جزایر، تأمین امنیت دریانوردی و حفاظت محیط‌زیست دریایی با مشارکت دستگاههای ذیربط است.

جلسات کارگروه با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای ذیربط با هدف ایجاد هماهنگی، جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و رفع موانع همکاری فی‌ما‌بین دستگاه‌های متولی و اجرایی کشور در رابطه با ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر کشور به صورت دوره‌ای برگزار می‌شود که جلسه بیست و چهارم کارگروه در تاریخ ۱۷ بهمن در ادامه سلسله جلسات کارگروه یاد شده است.

قراراست در جلسه پیش‌رو ضمن بررسی پیشرفت مصوبات قبلی کارگروه،تصمیم نهایی در خصوص لزوم اخذ مجوز عملیات لایروبی در کشور اتخاذ شود و از طرفی اقدامات سازمان حفاظت محیط‌زیست پیرامون راهکارهای عملیاتی نجات تالاب میانکاله (خلیج گرگان) ، پیش‌نویس لایحه قانون دریایی ایران و تدابیر لازم جهت توسعه سواحل شرق کشور مورد بررسی قرار گیرد.

گفتنی است، تصمیمات این کارگروه، پس از تصویب در کارویژه مرز شواری امنیت کشور برای کلیه دستگاه های اجرایی دولتی،نهادهای عمومی، نیروهای نظامی و انتظامی، شهرداری‌ها، تعاونی‌ها و بخش خصوصی لازم‌الاجرا بوده و دبیرخانه دائمی آن در اداره کل مهندسی سواحل و بنادر سازمان بنادر و دریانوردی مستقر است.

نظر شما