شناسهٔ خبر: 49124 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر تشریح کرد:

تمهیدات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفرهای نوروزی ۹۷/ تشکیل کارگروه بررسی وضعیت گردشگری و اقامتگاه‌های روستایی و عشایری

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در بيست و هشتمين نشست اعضاي ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر به تشریح تمهیدات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفرهای نوروزی ۹۷پرداخت و گفت:

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حملونقل جاده‌ای، داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در بيست و هشتمين نشست اعضاي ستاد مركزي هماهنگي خدمات سفر  با اشاره به اهمیت و جایگاه استراحت‌گاه‌های بین‌راهی در آسایش و ایمنی سفرهای هموطنان اظهار داشت: از آنجا كه براساس قوانین موجود ساخت و ساز این گونه تأسیسات زیربنایی در راه‌ها باید در قالب مجتمع‌های خدماتی – رفاهی صورت پذیرد ، ضمن آنكه تعداد قابل‌توجهی واحدهای پذیرایی منفرد نیز در كشور از سال‌های دور در حال ارائه خدمات هستند .

كشاورزیان ساخت و ساز هر گونه تأسیسات و بنا، در حریم راه‌ را براساس آیین‌نامه‌ها و قانون ممنوع برشمرد و افزود : صدور هرگونه مجوز برای ساخت و ساز در خارج از حریم راه‌ها و در مسیرهای بین‌شهری تنها برعهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

وی نیاز برخی از محورهای مواصلاتی را به مجتمع‌های خدماتی–رفاهی ضروری و محسوس دانست كه سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری نیاز به حمایت‌ جدی دارند و ادامه داد: در محورهای شرق كشور و یا استانهایی مانند سمنان وجود این گونه تأسیسات ضروری است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آمادگی كمك‌هایی مانند احداث راه‌های دسترسی به مجتمع ها همچنین نصب تابلوهای اطلاعاتی را در دستور كار دارد ولی سرمایه‌گذاران نیاز به كمك‌های مالی مانند تسهیلات بانكی را دارند كه چنانچه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص از امكانات و اختیارات خود استفاده و در این زمینه ورود پیدا كند می‌تواند كمك خیلی خوبی به آن ها شده و در توسعه اینگونه تاسیسات زیر بنایی گام های مناسبی برداشت .

 معاون وزیر راه و شهرسازی برای تشكیل كارگروهی مشترك از سوی ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پیرامون بررسی وضعیت گردشگری و اقامتگاه‌های روستایی و عشایری اعلام آمادگی نمود و خاطرنشان كرد : ایمنی سفرهای هموطنان برای سازمان یك اصل است و مسائلی چون ظرفیت‌های اشغال ناوگان حمل و نقل عمومی ، میزان سفرها در یك منطقه حتماً باید مورد بررسی قرار گرفته ضمن آنكه افرادی كه متقاضی سرمایه‌گذاری در بخش مجتمع‌های خدماتی – رفاهی هستند غالباً تمایل به ایجاد تمام امكانات همچون پمپ‌ بنزین، فروشگاه، رستوران و ... را به صورت متمركز دارند ، كه باید مدنظر قرار گیرد.

كشاورزیان به برنامه سازمان راهدار ی و حمل و نقل جاده‌ای در بخش تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی نیز به روش BOT و سرمایه‌گذاری در بسیاری از مسیرهای جاده‌ای و ساخت پلهای عابر پیاده اشاره ای داشت.

وی وجود راهدارخانه‌ها در راههای كشور كه دارای تجهیزات امكانات لازم هستند را یك ظرفیت مهم قلمداد كرد و گفت: این امكان در مواقع شرایط ویژه آب و هوایی همیشه مورد استفاده هموطنان و مسافران بوده و حتماً می‌تواند در ایام نوروز در صورت نیاز و درخواست به عنوان مكان استقرار نیروهای امدادی و خدماتی نیز استفاده گردد.

براساس این گزارش محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و رئیس ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر با یادآوری حوادث اخیر در سفرهای هموطنان و مشكلات پیش آمده برای آنان گفت: ظاهراً به مصوبه دولت جهت شكل‌گیری ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر و مسئولیت مستقیم سفرها برعهده این ستاد توجه ویژه ای نمی شود، و از آنجا كه مقرر است مسئولین دستگاه‌های اجرایی در جلسات حضور یابند متأسفانه بعضاً شركت نمی‌كنند.

وی اطلاعات و درگاه‌های دریافت پیشنهادات و نظرات هموطنان در پایگاه اطلاع رسانی ستاد خدمات سفر را یك ظرفیت خوب معرفی كرد و افزود: چنانچه مردم از این پنجره یكپارچه و واحد كه مقرر است اطلاعات تمام سازمان های ذیربط در سفر قرار داده شود ، وارد شوند و استفاده كنند قطعا تاثیر بسیار خوبی در مدیریت سفرها می توانیم در كشور داشته باشیم.

محب خدایی راه اندازی اپلیكیشن یكپارچه سفر" سفور " كه در هفته های آتی راه اندازی خواهد شد را نرم افزار و امكانی همچون سیستم شتاب بانكی و یك كارتابل عمومی یاد كرد و ادامه داد: این سیستم خواهد توانست امكانات و ظرفیت های خوب و مناسب اطلاعاتی تمام دستگاه های دست اندر كار سفر را به همان صورت و شكل مورد استفاده خودشان به صورت تجمیعی در اختیار عموم كاربران یكجا قرار دهد.

رئیس ستاد مركزی هماهنگی خدمات سفر ویژگی این سامانه واحد را استفاده و دسترسی آزاد تمامی هموطنان به اطلاعات مورد نیاز سفر برشمرد و تصریح كرد: این سامانه قرار است به چند زبان دیگر نیز در آینده نزدیك آماده سازی شود تا گردشگران خارجی نیز از آن استفاده نموده و اطلاعات لازم را دریافت كنند. وی در بخش دیگری از سخنان خود استفاده بهینه و با برنامه از ظرفیت های زیر ساختی همچو هتل ها استراحت گاه های بین راهی به صورت كاربردی را مطرح كرد .

 این گزارش می افزاید سایر اعضای ستاد نیز هر یك پیشنهادات و نقطه نظراتی را در خصوص برنامه های نوروزی ارائه كردند.

نظر شما