شناسهٔ خبر: 49317 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری اعلام کرد:

تشریح پروژه‌های زیربنایی قابل بهره‌برداری از دهه فجر تا پایان سال ۹۶/ بهره‌برداری بیش از ۲۷۰۰ کیلومتر انواع راه تا پایان سال/ جزئیات دلایل تاخیر پروژه‌‌های استان‌های سردسیر

نشست خبری خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: از مجموع ۲۷۷۵ کیلومتر پروه‌های قابل بهره‌برداری در دهه فجر و تا پایان سال جاری، ۲۶۵ کیلومتر آن پروژه‌های ریلی، ۵۶۸ کیلومتر  بزرگراه، ۱۹۴۲ کیلومتر راه روستایی و در بخش آزادراهی نیز قطعه چهارم کنار گذر جنوبی تهران به طول ۴۰ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست خبری خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با حضور معاونین ساخت و توسعه آزادراه‌ها، راه‌ها و راه‌آهن صبح امروز در حضور اصحاب رسانه در ساختمان  شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل برگزار شد.

خادمی با اشاره به وضعیت پروژه‌های در دست ساخت و تعهدات این شرکت اظهار کرد: در مجموع ۲۷۸ هزار کیلومتر انواع مسیر‌های جاده‌ای و ریلی در کشور وجود دارد که ۲۲۱ هزار کیلومتر آن را راه‌های روستایی و انشعابات فرعی و  از ۴۲ هزار کیلومتر مجموع راه اصلی و بزرگراه‌ها ۱۷ هزار کیلومتر بزرگراه و الباقی راه اصلی را تشکیل می‌دهد، به‌علاوه ۲۴۰۰ کیلومتر آزادراه ، راه‌آهن و انشعابات فرعی آن با ۱۳ هزار و ۳۵۰ کیلومتر شبکه حمل‌ونقل کشور را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه تعهد شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل در قالب موافقت‌نامه با سازمان برنامه‌وبودجه حدود ۴۱ هزار کیلومتر انواع راه و راه‌آهن است، افزود: تاکنون ۱۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر از تعهدات ما در دست بهره‌برداری و ۱۴ هزار و ۳۳۰ کیلومتر در دست اجراء قرار دارند و  ۱۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر نیز پس از تکمیل مطالعات و تأمین منابع در دست ساخت قرار خواهد گرفت؛ که برای انجام آن‌ها ۱۴۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به تعدیل پروژه‌های در دست اجراء به طول ۱۴۳۳۰ کیلومتر برای انجام تعهدات خود در قالب قراردادهایی به مبلغ ۲۷ هزار میلیارد تومان، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل همان پروژه‌ها نیاز است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۷ هزار میلیارد تومان از طریق دولت و بخش خصوصی در زیربناهای حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری می‌شود و طبق بررسی‌های انجام‌شده نزدیک به ۷۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم از شغل برخوردار هستند و با احتساب سرانه ۵ نفر برای هر خانوار بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ساخت این پروژه‌ها منتفع می‌شوند.

خادمی با اشاره به اولویت‌های اقتصاد مقاومتی به طول ۲۶۰۰ کیلومتر نسبت به سایر پروژه‌ها از تکمیل و تحویل آن‌ها تا پایان سال جاری و البته برخی از آن‌ها تا شش‌ماهه اول سال آینده خبر داد و گفت: این پروژه‌ها با متوسط پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصد شامل ۱۰۰۰ کیلومتر راه‌ روستایی، ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه، ‌۲۳۷ کیلومتر آزادراه و ۵۱۶ کیلومتر راه‌آهن می‌شود.

وی افزود: عملکرد شرکت ساخت و توسعه در قبال پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تا ماه گذشته، بهره‌برداری از ۱۲۲۷ کیلومتر بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: علی‌رغم تنگناهای مالی، حدود ۸۰ درصد اعتبارات موردنیاز پروژه‌های شرکت تخصیص‌یافته است. البته بر اساس اولویت‌بندی به برخی از پروژه‌ها ۱۰۰ درصد و برخی دیگر ۱۰ درصد تخصیص داده شده است که آزادراه‌ها با ۳۰ درصد کمترین میزان تخصیص، ‌ خطوط ریلی ۶۵ درصد و راه‌ها ۱۱۱ درصد تخصیص داشته‌اند.

 مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل علت تأخیر تکمیل و تحویل پروژه‌ها را تا‌خیر در تخصیص اعتبارات اعلام کرد و گفت: علت این تأخیر طولانی بودن فرایند تأمین از محل اسناد خزانه اسلامی و در مرداد‌ماه بوده است و با توجه به فصل کاری در استان‌های سردسیر، تخصیص اعتبارات پروژه‌های این استان‌ها در شش ماه اول سال باید انجام بشود؛ زیرا در فصل پاییز امکان کار کردن در شرایط جوی استان‌های سردسیر امکان‌پذیر نیست.

خادمی در خصوص پروژه‌های قابل افتتاح در دهه فجر و تا پایان سال جاری نیز گفت: در مجموع ۲۷۷۵ کیلومتر انواع راه و راه‌آهن در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید که احتمال متقل شدن تشریفات بهره برداری به سال بعد نیز وجود دارد. 

وی افزود: از مجموع ۲۷۷۵ کیلومتر ۲۶۵ کیلومتر آن پروژه‌های ریلی است و پروژه راه‌آهن فیروزان-کرمانشاه در صورت هماهنگی با ریاست جمهوری در هفته آینده به بهره برداری خواهد رسید و راه‌آهن نقده-ارومیه تا پایان سال اینده آماده بهره برداری برای تردد قطارهای باری خواهد شد. همچنین ۵۶۸ کیلومتر بزرگراه، ۱۹۴۲ کیلومتر راه روستایی و در بخش آزادراهی نیز قطعه چهارم کنار گذر جنوبی تهران به طول ۴۰ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.

‌خادمی با اشاره به هزینه ساخت و توسعه پروژه های قابل افتتاح در دهه فجر و پروژه‌های قابل افتتاح تا پایان سال ۹۶ را  ۲۳۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از ۵۶۸ کیلومتر بزرگراه ۳۷۳ کیلومتر جزو پروژه‌های ملی و ۱۹۵ کیلومتر نیز پروژه‌های انتقالی از استان‌ها به شرکت ساخت و توسعه است.

خادمی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص روند ساخت آزادراه تهران-شمال و سرمایه‌گذاری در قطعه سوم این آزادراه اظهار داشت: ظاهراً در سفری که رئیس بنیاد مستضعفان به چین مذاکراتی برای تأمین سرمایه در قطعه ۳ داشتند که هیچ‌گونه ارتباطی با بخش دولتی ندارد.

وی تصریح کرد: تا این لحظه اطلاع رسمی به ما اعلام نشده است تا از کم و کیف مذاکرات مطلع شده باشیم و بدانیم با چه هدفی برگزار شده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در تماس تلفنی با سعیدی کیا مطرح شد که مذاکرات برای تأمین سرمایه لازم برای  ساخت قطعه ۳ بوده است.

خادمی خاطرنشان کرد: همان‌طور که مستحضر هستید  قطعه ۳ سنگین‌ترین قطعه آزادراه تهران-شمال است و هزینه زیادی برای ساخت آن لازم است. لذا با تکیه بر منابع داخلی مراحل ساخت آن زمان بیشتری به طول می‌انجامد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه « مؤثرترین قطعه آزادراه تهران-شمال ، قطعه یک است» گفت: اگرچه قطعه سه سنگین‌ترین است، اما قطعه یک موجب کاهش طول مسیر از ۹۰ کیلومتر به  ۳۲ کیلومتر و همچنین باعث کاهش ترافیک محور کرج  و محورهای غربی تهران می‌شود.

وی با اشاره به اختلاف‌نظر با مجری آزادراه تهران-شمال بیان داشت:  آزادراه تهران-شمال تنها آزادراهی است که مدیریت اجرا آن طبق قرارداد با سرمایه‌گذار است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل به‌عنوان یک ناظر عالیه در این پروژه حضور دارد و انتخاب پیمانکار و نحوه مدیریت پروژه  توسط سرمایه‌گذار صورت می‌گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه سهم دولت در قطعه یک آزادراه تهران-شمال به‌طور کامل پرداخت شده است، گفت: حجم عملیات در تمام جبهه‌ها با سرعت بالایی در حال انجام است و بیشتر از حد فعلی امکان کار کردن وجود ندارد، اما در ازدراه تهران-شمال پیش‌بینی یکسری موارد کار بسیار سخت و دشواری است. 

وی افزود: به‌طور مثال در برخی مناطق آزادراه فقط می‌توان در روز فعالیت کرد،‌ زیرا به دلیل سکونت مردم در اطراف پروژه وزیر راه و شهرسازی در راستای رعایت حقوق شهروندی دستور منع فعالیت کارگاهی در شب‌هنگام را صادر کرد.  همچنین در بخش دیگری از عملیات، نمی‌توانستیم انفجار ایجاد کنیم، لذا مجبور به ادامه فعالیت‌های حجیم با دستگاه پیکور بودیم. 

خادمی با اشاره به مساعد نبودن شرایط برای اجرای روسازی بتنی در آزادراه تهران-شمال تصریح کرد: در ابتدای کار نیز تأکید کردم که در صورت رویارویی با فصل سرما نمی‌توان عملیات روسازی بتن را انجام داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مطمئن هستیم که تا پایان سال جاری امکان بهره‌برداری از قطعه یک امکان‌پذیر نیست. اما در اسرع وقت بازدیدی خواهیم داشت تا زمان قطعی را اعلام کنیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با اشاره به آورده دولت و بنیاد برای آزادراه تهران-شمال خاطرنشان کرد: ۲۸۰۰ میلیارد تومان تاکنون برای ساخت این آزادراه هزینه شده که ۱۶۰۰ میلیارد تومان سهم دولت بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما