شناسهٔ خبر: 49336 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان مطرح کرد؛

قیمت پایین سوخت عامل بی میلی مالکان کامیون‌های فرسوده به نوسازی/ مهم‌ترین علت نوسازی ناوگان فرسوده کاهش مصرف سوخت است

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کاهش مصرف سوخت از ۶۰ به ۳۰ لیتر در ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، از مهم‌ترین ضرورت نوسازی ناوگان فرسوده حمل ونقل جاده‌ای است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مصرف سوخت افزود: در حال حاضر بیش از ۱۲۷ هزار کامیون بالای ۳۵ سال در کشور وجود دارد که به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش ۶۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه سالیانه نوسازی ۱۳ هزار کامیون در کشور در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در طول ۵ سال باید بیش از ۶۵ هزار کامیون در کشور نوسازی شوند، اما روند نوسازی ناوگان فرسوده مطلوب نیست.

کشاورزیان البته از پایین بودن قیمت سوخت در کشور نیز انتقاد کرد و گفت که این مساله سبب شده مالکان کامیون‌های فرسوده تمایلی به نوسازی ناوگان خود نداشته باشند در حالی که این کامیون‌ها علاوه بر مصرف سوخت بالا آلودگی بیشتری را در کشور تولید می‌کنند.

کشاورزیان با اشاره به میزان تسهیلات برای نوسازی کامیون‌های فرسوده افزود: هم اکنون برای خرید کامیون که بین ۴۲۰ تا ۴۵۰ میلیون قیمت دارد ۳۰۰ تا ۳۲۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۹ درصد پرداخت می‌شود و به استناد قانون رفع موانع، تولید وزارت نفت مکلف شده مابه التفاوت سود تسهیلات را از محل صرفه جویی‌های مصرف سوخت تامین کند.

وی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده‌ای گفت: برای همین منظور از ابتدای سال ۹۷ از تردد کامیون‌های بیش از ۵۰ سال در راه‌های کشور جلوگیری خواهد شد.

به گزارش ایرنا، دولت تدبیر و امید که در برنامه ششم توسعه بهبود محیط زیست را از اولویت‌های کاری خود برگزیده است، برای پیشبرد برنامه‌های خود در زمینه کاهش آلودگی هوا گزینه‌های مشخصی روی میز دارد که به باور کارشناسان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مهمترین آنهاست.

خروج خودرو‌های فرسوده نخستین بار در دولت اصلاحات اجرایی شد و دولت با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، به نوسازی ناوگان تاکسیرانی بویژه در کلانشهر‌ها روی آورد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در همایش طرح‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، درون شهری و اشتغال زایی که روز گذشته (دوشنبه) برگزار شد، بر آن تاکید داشت که در صورت توسعه حمل و نقل عمومی نظیر مترو و اتوبوس می‌توان در روز‌های آلودگی هوا، تردد انواع خودرو‌های شخصی را ممنوع کرد.

روحانی وزیران کابینه را به همکاری برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور فراخواند و گفت: اگر همه با هم نباشیم کار‌ها کُند پیش می‌رود و مانند شناگری خواهیم بود که در یک رودخانه به طور معمولی حرکت کند بنابراین نمی‌توانیم در سیل آلودگی حرکت کُندی داشته باشیم و باید با شتاب نسبت به آن غلبه کنیم.

وی اعلام کرد طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای، درون شهری و طرح اشتغال زایی تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت و مسئله خارج کردن خودرو‌های فرسوده و اصلاح ناوگان حمل و نقل مزایای فراوانی دارد که مهم‌ترین آن محیط زیست است.

وزیر راه و شهرسازی نیز در این همایش طی سخنانی گفت که کاهش آلودگی هوا و ترافیک، توسعه حمل ونقل عمومی و صرفه جویی روزانه ۱۳ میلیون لیتر سوخت از مهم‌ترین شاخص‌های نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده‌ای است.

عباس آخوندی افزود: بر اساس پیمایشی که در شهر تهران انجام شده از ۷۷ درصد منابع آلوده کننده هوای تهران ۲۵ درصد به کامیون‌های درون شهری و ۳۰ درصد به اتوبوس‌های شرکت واحد اختصاص دارد، بنابراین ورود به این موضوع، نقش بسیار تعیین کننده‌ای در ارتباط با کاهش آلودگی هوا خواهد داشت. 

آخوندی گفت: سهم حمل و نقل عمومی در مسافرت‌های درون شهری بر اساس اعلام شهرداری تهران ۴۵ درصد است این نسبت برای حمل و نقل حومه‌ای کمتر از ۵ درصد است.

به گفته وی، توجه به نوسازی ناوگان و افزایش سهم حمل و نقل عمومی می‌تواند نقش بسیار مهمی در همه این موارد به ویژه روانی ترافیک داشته باشد، به خصوص این که اگر با نوسازی و توسعه حمل و نقل ریلی اعم از حومه، مترو و تراموا همراه باشد.

نظر شما