شناسهٔ خبر: 49338 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

ذاکری تاکید کرد:

لزوم تمرکز روی قطعه رشت- آستارا در کریدور شمال- جنوب/ مذاکره با هندی‌ها برای افزایش سرعت ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان

جبار علی ذاکری معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه «حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب از رشت به استاراست» گفت: فعال شدن کریدور شمال- جنوب موجب شکل‌گیری ترانزیت بار از کشور می‌شود و درآمد ناشی از ترانزیت قابل مقایسه با درآمد حمل بار داخلی نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جبارعلی ذاکری در نشست خبری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اظهار داشت: اسناد بالادستی موجود در کشور بر اولویت توسعه حمل‌ونقل ریلی تاکید دارد که از جمله این اسناد می‌توان به سند چشم‌انداز توسعه ۲۰ ساله کشور و سند توسعه حمل‌ونقل از سوی مقام معظم رهبری با اولیت بخش ریلی اشاره کرد. ‌ همچنین سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه از سوی رئیس جمهوری با تاکید بر همین موضوع ابلاغ شده است.

و ی با اشاره به شاخص حمل‌ونقل ریلی کشور با احتساب نسبت  طول خطوط به جمعیت گفت:  با در نظر گرفتن شاخص تراکم، ایران وضعیت مطلوبی ندارد. در این شاخص کشور روسیه با ۸۴۵ کیلومتر راه‌آهن نسبت به یک میلیون نفر جمعیت در رتبه اول، آمریکا با ۷۳۳ کیلومتر راه‌آهن نسبت به یک میلیون نفر جمعیت در رتبه دوم قرار دارد. اما ایران با ۱۲۹.۹۳ کیلومتر راه‌آهن نسبت به کل جمعیت کشور در موقعیت میانی و بعد از ایران  کشورهای خاورمیانه قرار دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت راه‌آهن تصریح کرد: فضا برای توسعه ریلی کشور وجود دارد و بر همین اساس اسناد بالادستی بر آن تاکید دارند.

ذاکری تاکید کرد: در اتحادیه‌های بین‌المللی راه‌آهن‌ها کریدورهایی تعریف شده و موقعیت استراتژیک کشور ما ایجاب می‌کند که کریدورها تکمیل شود و رویکرد جدید وزارتخانه نیز تکمیل کریدورها و حذف حلقه های مفقوده و موانع ترانزیت ریلی کالا از داخل کشور است.

وی با بیان اینکه «حمل و نقل مانند رودخانه جاری است و اگر ما تمهیداتی را فراهم نکنیم مسیری برای جریان خود باز می‌کند»  تصریح کرد: مانند جاده ابریشمی که سالیان سال از کشور عبور کرده و در صورت کوتاهی این امکان وجود دارد که کیدور ریلی جاده ابریشم از ایران عبور نکند و ترانزیت بار از کشور حذف شود. این هشداری برای حمل و نقل کشور است

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در خصوص حمل ازمایشی به صورت ترکیبی از کریدور شمال-جنوب نیز اظهار داشت: حمل بار جنوب شرق اسیا طریق دریا به روسیه ۴۵ روز طول می کشد اما با حمل و نقل ترکیبی از طریق ایران ۱۷ روز به طول می‌انجامد. لذا فعال شدن این کریدور موجب ترانزیت بار از کشور می‌شود و درامد ناشی از ترانزیت قابل مقایسه با درامد حمل بار داخلی نیست.

وی افزود: در این راستا پروژه چابهار-زاهدان در اولیت قرار گرفت و مذاکراتی با طرف هندی انجام شد که امیدواریم باعث افزایش سرعت پروژه شود. به طوری که این پروژه با ۳ هزار نفر نیروی انسانی در حال اجرا است و پیش بینی می شود با تامین مالی فاینانس هند سرعت بگیرد.

عضو هیئت مدیره شرکت ساخت و توسعه تصریح کرد: حلقه مفقوده کریدور شمال-جنوب از رشت به استاراست و امیدواریم تا پایان سال  ریل گذاری راه‌اهن قزوین-رشت به پایان برسد تا بر روی رشت-آستارا  متمرکز شویم.

ذاکری امسال را سال  طلایی خطوط ریلی کشور خواند و گفت: با توجه به سوابق کشور از بدو شکل‌گیری راه‌آهن تا به امروز  هیچ گاه سرعت ریلی کشور در این حد نبوده و امسال ۵۱۶ کیلومتر شبکه ریلی تکمیل خواهد شد. همچنین تا به امروز نزدیک به ۴۹۰ کیلومتر ریل گذاری شده تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن خاطرنشان کرد: متوسط  توسعه ریلی کشور در ۱۴ سال گذشته ۱۷۴ کیلومتر و رکورد احداث خطوط ریلی جدید در کشور ۲۵۷ کیلومتر بوده است که امسال دو برابر رکورد سال‌های قبل خواهد بود.

 عضو هیئت مدیره شرکت ساخت یادآور شد: در پروژه قزوین - رشت از ۲۶۵ کیلومتر مسیر ریلی ۱۲ کیلومتر باقی مانده است و در پروژه میانه - بستان‌آباد از ۲۳۲ کیلومتر پروژه ۱۷ کیلومتر باقی مانده است که در فصل بهار افتتاح می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره سرنوشت تولید ریل ملی گفت: ذوب‌آهن اصفهان برای تولید ریل قرارداد ۲۰ هزار تنی ریل با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران دارد.

وی اضافه کرد: ذوب‌آهن کماکان در حال تولید آزمایشی ریل است اما برای آنکه توان فنی ذوب‌آهن افزایش یابد، پیشنهاد دادیم‌ برای تأمین ریل از فاینانس استفاده شود ضمن آنکه ذوب‌آهن هم با انتقال فناوری، از مزیت یکی از شرکت‌های تولیدکننده ریل هندی استفاده کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن گفت:‌ هم‌اکنون در مرحله انعقاد قرارداد سه جانبه بین وزارت راه، ذوب‌آهن و شرکت تولید ریل هندی هستیم و این تفاهم‌نامه برای تولید ۲۰۰ هزار تن ریل دنبال می‌شود.

ذاکری درباره نتیجه بررسی و آزمایش‌ها روی ریل‌های تولیدی ذوب‌آهن گفت:‌ این آزمایش‌ها روی ریل‌های واقعی انجام می‌شود در حالی که هنوز ریلی از کارخانه ذوب‌آهن بیرون نیامده است.

نظر شما