شناسهٔ خبر: 49354 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری خراسان رضوی خبر داد:

اجرای مستمر طرح‌های ارتقای ایمنی جاده‌ای در خراسان رضوی

ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در آستانه دههٔ مبارک فجر به ارائه اقدامات یک ساله حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی، ابراهیم نصری گفت: وجود راه‌های استاندارد و ایمن و شبکه حمل‌ونقل به روز، از مهمترین زیرساخت‌های توسعه اقتصادی، رونق تولید و اشتغال به شمار می‌رود از این رو ارتقای سطح ایمنی و برقراری تسهیلات امدادرسانی در شاخه‌های مختلف حمل‌ونقل به عنوان یکی از اصلی‌ترین وظایف این اداره کل در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح عمرانی در ایمن‌سازی فیزیکی محوطه مقابل ۱۰۰ مدرسه حاشیه راه‌های استان افزود: برای اجرای این طرح اعتباری بالغ بر هفتصد میلیون تومان هزینه شده است.

نصری از دیگر طرح‌های اجرایی در این بخش را ارائه آموزش ایمنی تردد برای معلمان و دانش آموزان مدارس حاشیه راه‌های استان اعلام کرد و ادامه داد: اجرای پروژه تشکیل بانک اطلاعاتی یکپارچه مدارس حاشیه راه‌های استان خراسان رضوی و پنج استان دیگر و اولویت‌بندی جهت ایمن‌سازی با اعتبار ۱۷۶ میلیون تومان، بهره‌برداری از یک مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در شهرستان قوچان با سرمایه‌گذاری یک میلیارد تومانی بخش خصوصی و صدور مجوز برای دو مرکز امدادرسانی فنی خودرو با سرمایه‌گذاری دویست میلیون تومانی بخش خصوصی از دیگر طرح‌های اجرایی در مدت یاد شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: نگهداری راه‌ها نیز از دیگر برنامه‌های در دستور کار این اداره کل است و در یک سال اخیر در قالب بیش از ۸ طرح در این بخش با ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار اجرایی شده که از آن جمله می‌توان به ترمیم ۷۲۰ کیلومتر از رویه راه‌های استان؛ اجرای عملیات راهداری زمستانی در قالب هفتاد میلیون مترمکعب برف‌روبی و ۳۵ هزار تن شن و نمک‌پاشی و همچنین تیغ‌زنی و اصلاح شب شیروانی ۴۵۰ کیلومتر در یک طرف راه‌های استان اشاره کرد.

وی از اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی در بخش نگهداری ابنیه فنی راه‌ها نیز خبر داد و افزود: بازسازی اساسی پل‌های بزرگ شامل پل مهدی‌آباد در آزادراه مشهد باغچه، پل قازان بیک در محور درگز-کلات، پل خانک محور سه‌راهی سرخس – صالح‌آباد و همچنین آبروهای کوچک در محورهای استان در مجموع با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان اجرایی شد.

نصری از ایمنی راه‌ها و حریم به عنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح در ارتقای ایمنی جاده‌ای یاد کرد و ادامه داد: ایمن‌سازی ۷۵۰ عدد دماغه، سر حفاظ‌ها و موانع ثابت حاشیه راه‌ها، اجرای شش هزار کیلومتر تجدید خط‌کشی سرد راه‌ها، اجرای روشنایی نقطه‌ای در ۱۴ تقاطع هم‌سطح پرتصادف و پارکینگ محورهای پرتردد (یک تا سه پایه)، تهیه و نصب ۲۹ کیلومتر حفاظ ایمنی میانه راه‌ها و نواحی پل و پرتگاهی و کناری (گاردریل)، تهیه و نصب ۸ کیلومتر حفاظ ایمنی میانه راه‌ها و نواحی پل و پرتگاهی و کناری (نیوجرسی مفصلی)، تهیه و نصب ۹۸۵۰ عدد علائم ایمنی راه‌ها (اخطاری، انتظامی و ...) و تهیه و نصب ۴۹۵ مترمربع تابلوهای اطلاعاتی راه‌ها با اختصاص اعتبار ۲۴۰ میلیارد تومانی در یک سال اخیر اجرایی شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی اعلام کرد: برای اجرایی شدن طرح‌ها در جاده‌ها و راه‌های استان در این مدت یک سال گذشته، ۱۱۷ فقره مناقصه، استعلام و مزایده به مبلغ کل ۷۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برگزار و ۱۳۴ شرکت از بخش خصوصی در قالب ۱۶۱ قرارداد، با این اداره کل قرارداد منعقد کردند و بر ۴۶۷ صورت‌وضعیت به مبلغ کل ۱۰۷ میلیارد تومان رسیدگی شده است.

وی گفت: خرید، نصب و راه‌اندازی ۶ دستگاه ترددشمار در ۱۲ محور انجام شده و به ۶۰ دستگاه در ۱۱۸ محور ارتقا یافته است، همچنین ۴۷ سامانه ثبت تخلف سرعت، یک ترددشمار تصویری، یک سامانه توزین حین حرکت و ده دوربین نظارتی با اعتباری برابر با ده میلیارد تومان برای مدیریت بیشتر راه‌ها استان، نصب و راه‌اندازی شده است.

نصری از اجرای طرح آزمایشی ارتباط ۱۲ تابلو پیام متغیر به سامانه مدیریت تابلوهای ترافیکی در قالب پروژه نگهداری و پشتیبانی با اعتبار ۶۰ میلیون تومان نیز خبر داد. وی در ادامه از همراهی دولتمردان در اجرای طرح‌های عمرانی، خدماتی و آموزشی در راستای ارتقای ایمنی و ترافیک جاده‌ای در خراسان رضوی ابراز خرسندی کرد و گفت: امید می‌رود در ادامه راه دولت با همکاری و همیاری بیش از پیش خود و تخصیصی اعتباراتی ویژه این بخش را حمایت کند تا بتوانیم زیرساخت‌های لازم را برای جاده‌هایی ایمن با کمترین حادثه در استان را ایجاد نماییم و این روند روز به روز بر کیفیت راه‌های استان افزوده تا مردم و استفاده‌کنندگان از راه با آرامش خاطر بیشتری سفر کنند.

این مقام مسوول در ادامه به ساخت ساختمان‌های پلیس‌راه توسط اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اشاره کرد و افزود: ساخت قرارگاه جدید پلیس‌راه از شهریور ماه سال ۹۴ آغاز شد و با حدود ۷ میلیارد تومان اعتبار در مدت ۲ سال ساخته و در هفته نیروی انتظامی به بهره‌برداری رسید و پاسگاه‌های پلیس‌راه تربت‌حیدریه و بجستان هم با اعتبار ۴ میلیارد تومان از سال ۹۵ آغاز شده که طبق برنامه زمان‌بندی در دهه مبارک فجر سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی سرمایه‌گذاری و بازرگانی بخش حمل‌ونقل را یکی از مهمترین مباحث مطرح در توسعه اقتصاد کشور دانست و گفت: خوشبختانه خراسان رضوی به واسطه موقعیت ژئوپلتیک و ژئوفیزیکی که داراست همواره مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بوده است.

وی افزود: در مدت یاد شده یک سال اخیر از بهمن ۹۵ تا بهمن ماه امسال سه مجتمع خدماتی رفاهی بین‌راهی با اعتبار ده میلیارد تومان که هشت میلیارد و هشتصد میلیون تومان آن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و یک میلیارد و دویست میلیون تومان نیز از منابع مالی بخش دولتی تأمین شده است، احداث و بهره‌برداری شد.

نصری نصب و راه‌اندازی شش پل عابر پیاده در جاده‌های استان با سرمایه‌گذاری دو میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمنی جاده‌ها عنوان کرد.

وی همچنین در خصوص جایگاه خراسان رضوی در حوزه‌های حمل‌ونقل مسافر گفت: تعداد ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مسافر با یک میلیون و ۴۲ هزار سفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای مسافر در راه‌های استان جابجا شده‌اند که همکاران ما نظارت بر جابجایی مسافرین و زائرین نوروزی، تابستانی و دهه آخر صفر را به صورت ویژه عهده‌دار بودند.

نصری افزود: هماهنگی در اعزام ناوگان حامل زائرین داخلی و خارجی اربعین حسینی از مبدأ شهرهای استان و پایانه مرزی دوغارون با ۲۹۸۸۵ مسافر و ۸۲۷ سفر، مشارکت در انجام سفر زیارتی سالمندان و توانیابان با ۳۰۰ سفر و ۱۲ هزار مسافر، اجرای طرح نظرسنجی پیامکی در ایام پیک مسافر به منظور برنامه‌ریزی در اهداف و سیاست‌های حمل‌ونقل مسافر و افزایش ۲۵ دستگاه اتوبوس VIP با هدف سفرهای ایمن و راحت برای مسافرین از اقدامات در این بخش بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی از تأسیس ۵ شرکت حمل‌ونقل داخلی کالا در سطح استان با سرمایه هفت میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان توسط بخش خصوصی و در راستای توانمندسازی حمل‌ونقل کالای استان خبر داد و اعلام کرد: در بخش حمل‌ونقل در سال اخیر، ۴ هزار ۲۲۴ کارت هوشمند ناوگان وانت‌بار و راننده حرفه‌ای صادر شد که در راستای اجرای طرح ساماندهی تردد وانت‌بارها در سطح جاده‌های استان بوده است.

وی از کسب رتبه اول آموزش بخش حمل‌ونقل جاده‌ای استان در سطح کشور خبر داد و افزود: در یک سال اخیر ۲۹۲ دوره آموزش با ۱۱۶۳۹۵ نفر ساعت دوره آموزشی در جهت ارتقا سطح آموزش عمومی رانندگان حرفه‌ای و نیز ویژهٔ مدیران عامل و فنی شرکت‌های حمل‌ونقل کالای استان برگزار شد.

نصری در ادامه به پروژه‌های عمرانی در حوزه پایانه‌های مرزی اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای فازهای ۲ و ۳ و ۴ طرح جامع پایانه مرزی لطف‌آباد با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان شامل احداث سر درب، بتن‌ریزی کل محوطه، توسعه پارکینگ‌ها، احداث برج نوری، سرویس بهداشتی بوده است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد. فاز یک آن شامل سالن تجاری با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد تومان سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسیده است

وی احداث پل مرزی سرخس اعتبار  ۱۲ میلیارد تومان، بهسازی محوطه سرخس ۲ میلیارد تومان با پیشرفت ۸۵، توسعه سالن تجاری دوغارون با ۱ میلیارد تومان اعتبار، از دیگر برنامه‌ها و طرح‌های اجراشده امسال در این بخش عنوان کرد.

نظر شما