شناسهٔ خبر: 49436 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با دستور رئیس جمهوری و با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد؛

جزئیات آغاز عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در محلات ناکارآمد شهری ۶ استان کشور

مراسم با دستور رئیس جمهوری و به همت وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در محلات ناکارآمد ۶ استانِ تهران، بوشهر، آذربایجان شرقی، کردستان، فارس و همدان، آغاز شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در محلات ناکارآمد شهری در ۶ استانِ تهران، بوشهر، آذربایجان‌شرقی، فارس، کردستان و همدان با حضور دستور رئیس‌جمهوری و با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، ولی‌الله سیف مدیرکل بانک‌مرکزی، معصومه ابتکار مشاور بانوان رئیس جمهوری، اکبرترکان مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های‌فرسوده و ناپایدار شهری، علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدعلی نجفی شهردار تهران، مرتضی الویری عضو شورای شهر تهران، نمایندگانی از وزارت کشور و سایر سازمان ها و دستگاه‌های مرتبط با موضوع بازآفرینی شهری پایدار به همت وزارت راه و شهرسازی و با دستور رئیس جمهوری، امروز ۱۹ بهمن ماه سال ۹۶، آغاز شد.

در این برنامه که به صورت زنده و از طریق رسانه ملی انجام می‌شد، استانداران استان‌های تهران، بوشهر، آذربایجان شرقی، همدان، فارس و کردستان به ارایه گزارشی از میزان و مساحت بافت‌های فرسوده (ناکارآمد) شهری استان خود پرداختند و در هر استان بنا به مساحت مورد نیاز، اجرای طرح بازآفرینی از سوی استانداران گزارش و با دستور رئیس‌جمهوری افتتاح شد.

اجرای بازافرینی شهری در ۱۲ شهر استان بوشهر

گرواند استاندار بوشهر در اجرای عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در استان بوشهر، اعلام کرد: پروژه بازافرینی شهری پایدار در زمینی به مساحت ۴ هزار مترمربع در ۱۲ شهر انجام می شود که با اینکار و ادامه آن می توان ۳۰ درصد جمعیت شهری ساکن در بافت های ناکارآمد و سکونتگاه ها را ارتقا داد.

بازآفرینی ۴۰۰ واحد مسکونی استان آذربایجان‌شرقی در ۷ هزارمترمربع

آذربایجان شرقی نیز دومین استانی بود که با دستور رئیس جمهوری عملیات اجرایی برنامه ملی بازافرینی در آن به اجرا درآمد. به گفته خدابخش استاندار آذربایجان شرقی، در حدود ۱۱ هزار معرفی به بانک برای نوسازی واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها بود که از این میزان با ۷ هزار نفر عقد قرار داد شد.

خدابخش ادامه داد: در اجرای برنامه ملی بازآفرینی در حدود ۶۰۰ واحد در دست اجرا قرار دارد و با طرح بازآفرینی در حدود ۴۰۰ واحد دیگر نیز در زمینی به مساحت ۷ هزار مترمربع بازافرینی شان شروع خواهد شد.

آماده سازی ۲۸ هکتار زمین برای ساخت ۵هزار واحد مسکونی در استان تهران

مقیمی استاندار تهران نیز در اجرای طرح فوق در استان تهران به ارایه نکاتی پرداخت و گفت: مقاوم سازی واحدهای مسکونی در برابر زلزله، توجه به آسیب های اجتماعی و بحث اشتغال و همچنین ارتقای سطح زندگی مردم از تصمیمات دولت برای بازآفرینی بود که در تهران نیز به آن توجه ویژه داشتیم.

استاندار تهران ادامه داد: در تهران ۱۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که ۶۶۰۰ هکتار آن در شهرهای استان تهران و ۷۵۰۰ هکتار در شهر تهران قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در بافت‌های ناکارآمد استان تهران در حود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر سکونت دارند، گفت: در شهر تهران ۲۸ هکتار زمین برای ساخت ۵هزار واحد مسکونی در طرح بازافرینی شهری پایدار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلنگ ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی با طرح بازآفرینی شهری در ۴۵۰۰ مترمربع زمین استان فارس

تبادار استاندار فارس نیز به عنوان چهارمین استان  در آغاز عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در محلات ناکارآمد شهری، اعلام کرد: مساحت کل بافت فرسوده در استان فارس ۴هزار هکتار است که ۸ درصد آن در محدوده قانونی استان قرار دارد.

استاندار فارس ادامه داد: در استان فارس ۱۲۸۷ هکتار سکونتگاه غیررسمی وجود دارد که جمعتی بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر در آن سکونت دارند. در اجرای طرح بازآفرینی شهری پایدار، کلنگ ساخت ۱۱۰ واحد مسکونی در ۴۵۰۰ مترمربع زمین به زمین زده شد.

ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی در ۵ هکتار زمین در شهر سنندج

مردانیا استاندار کردستان نیز اعلام کرد: در استان کردستان ۳۳۰۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که جمعیتی در حدود ۴۷۰ هزار نفر در آن سکونت دارند. در استان ۱۰ شهر با مساحتی حدود ۵۱ هکتار باری تولید ۶هزار واحد مسکونی با طرح بازآفرینی شناسایی شده اند که امروز در شهر سنندج ۲۰۰ واحد مسکونی در مساحتی حدود ۵ هکتار آغاز کننده طرح اجرایی فوق خواهند بود.

اجرای طرح بازآفرینی شهری پایدار در ۵ نقطه استان همدان در مساحت ۶۰۰ هزار مترمربع

نیکبخت استاندار همدان نیز به عنوان ششمین استان در آغاز عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی در محلات ناکارآمد شهری، اعلام کرد: در حالیکه از سال ۸۳ تا ۹۳ در حدود ۵۸ میلیاردتومان در بازسازی طرح‌های شهری هزینه شد. شاهد بودیم که از سال ۹۴ تا کنون ۱۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ملی در ارتباط با نوسازی، بازسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده شهری هزینه شد.

وی ادامه داد: در استان همدان حدود ۴۳۱۵ هکتار زمین برای اجرای طرح های بازسازی و نوسازی در ارتباط با طرح بازآفرینی شهری آماده سازی شده است که مطالعات آن به پایان رسیده است.

نیکبخت افزود: امروز حدود ۶۰۰ هزار مترمربع زمین در ۵ نقطه استان همدان با طرح بازآفرینی باززنده سازی خواهند شد.

نظر شما