شناسهٔ خبر: 49469 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل راهداری استان مطرح شد؛

اصفهان، قطب مهم راهداری، مسافری و حمل و نقل جاده ای کشور

كشاورزيان با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، معاون استاندار، جمعی از مسئولین و مدیران استانی و محلی، دست اندركاران تشكل های صنفی حمل و نقل و بخش خصوصی، مدیركل جدید راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، داود كشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان در آیین معارفه مدیر كل جدید استان با تبریك ایام ا... دهه فجر، یاد و خاطره امام راحل و شهدای انقلاب اسلامی، با اشاره به تصویب اخیر قانون هوای پاك در مجلس شورای اسلامی و ممنوعیت فعالیت ناوگان فرسوده حمل و نقل اظهار کرد: با توجه به این قانون و تعیین سن فرسودگی برای كامیون ٢٥ سال و در كلانشهرها ٢٠ سال همچنین برای اتوبوس ١٥ سال،  مقرر است آیین نامه جدید در دولت تهیه و تصویب گردد، لیكن لازم بود كه تا آن زمان محدودیت هایی برای ناوگان فرسوده اعمال گردد، چرا كه كسانی كه اقدام به سرمایه گذاری با هزینه های قابل ملاحظه در بخش كامیون یا اتوبوس نموده و ناوگان خود را نوسازی نموده اند انتظار دارند در مقابل این سرمایه گذاری،  كشور فضای كار مناسب را برای آنان فراهم نماید.

وی در این راستا از اعمال محدودیت از ابتدای سال ١٣٩٧ برای ناوگان حمل و نقل جاده ای كالا با سن ٥٠ سال كه حدود ٢ درصد از كل ناوگان كشور را شامل می گردد، خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ورود مقام اول اجرایی كشور، رئیس جمهور محترم به موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل كشور و سخنان چند روز اخیر وی، گفت: چند سالی است كه بر اساس ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید كه وزارت نفت موظف است از محل صرفه جویی مصرف سوخت بخشی از هزینه های نوسازی ناوگان را پرداخت نماید، با مشاركت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، وزارتخانه یاد شده و شركت های سازنده داخلی كامیون، این طرح آغاز گردیده، لیكن رئیس جمهور محترم با توجه به آلودگی هوا در كلانشهرها دستور تسریع در روند نوسازی را صادر نموده و سهمی كه دولت پرداخت خواهد نمود شاید بیشتر از گذشته باشد كه این فرصتی خواهد بود برای صاحبان ناوگان فرسوده كه اقدام به نوسازی نمایند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در ادامه سخنان خود با تاكید بر فعالیت شركتها و موسساتی كه با مجوز در زمینه بازارگاه (اپلیكیشن) هم اكنون در جهت افزایش بهره وری بخش حمل و نقل كالا فعالیت می كنند، افزود: چنانچه واقع بینانه به موضوع نگاه كنیم ، ملاحظه می گردد در حال حاضر بهره وری حمل و نقل جاده ای پایین است و به طور متوسط هر كامیون با بار و بدون بار در كشور متوسط ٥٠-٤٥ هزار كیلومتر در سال پیمایش دارند، این در حالی است كه در كشورهای پیشرفته این رقم ٣٠٠ -٢٠٠ هزار كیلومتر است و اعتقاد داریم می توان در كشور بهره وری را حداقل به ١٥٠ -١٣٠ هزار كیلومتر افزایش داد، به شرطی كه تعداد ناوگان كاهش یابد.

وی تبلیغات احتمالی اپلیكیشن ها برای ایجاد اشتغال جدید در بخش حمل و نقل كالا را مردود دانست و افزود: ممكن است این نرم افزارها در بخش مسافر تقاضای جدیدی را ایجاد نمایند ولی در بخش كالا ممكن نیست چرا كه میزان و مقدار كالا در كشور مشخص است و به هر حال باید با ناوگان موجود حمل گردد، آنچه كه امروز كشور با آن مواجه است كمبود بار می باشد.

كشاورزیان در ادامه خاطرنشان كرد: اعتقاد دارم بخش حمل و نقل جاده ای معضل بیكاری كشور را به نوعی تحمل می کند و عده ای كه شغلی نداشتند به این حرفه رو آورده اند و در این خصوص ادعایی نیست لیكن برای خودرویی كه ٥٠ سال قبل پلاك شده و كسی هم حاضر به خارج از رده نمودن آن نیست موضوعی است كه باید چاره اندیشی شود . 

وی حذف حمل یك سر خالی ناوگان حمل و نقل جاده ای كالا را ضریب مهمی برای افزایش بهره وری بخش دانست و ادامه داد: وقتی شرایط وجود و حمل  دو سر بار فراهم گردد قطعا" می توان انتظار داشت كه نرخ كرایه ها پایین بیاید ولی درآمد مالكان پایین نیاید، لذا برای نجات بخش چاره ای نیست كه عرضه و تقاضا به تعادل برسد چرا كه در حال حاضر همه با ضرر مواجه هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی زیر سوال بردن نرخ كرایه ها احیانا" با تبلیغ احتمالی برخی بازارگاه را غیر منصفانه برشمرد و تاكید كرد: نرخ كرایه های حمل كالا در سال ٩٥ چیزی بیشتر از سال ٩٢ و یا ٩١ نیست و اخیرا" شاید نسبت به سال قبل مختصر افزایشی داشته است.

کشاورزیان افزود: لازم است حمل و نقل مسافر در كشور به سمت عمومی سوق یابد و نباید زمینه را برای ورود اپلیكیشن ها و سواری در سفرهای بین شهری فراهم آورد، تمام كشور را به راننده تبدیل نمودن هنر نیست لذا به مصلحت نیست كه سهم بخش حمل و نقل عمومی مسافر از شرایط امروز بیشتر كاهش یابد.

در این مراسم معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان، مسئولین تشكل های صنفی حمل و نقل در بخش كالا و مسافر و مدیر كل راه و شهرسازی سخنانی از وضعیت و شرایط حمل و نقل استان ایراد کردند.

در ابتدای این آیین نیز داریوش امانی مدیركل سابق راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان گزارشی از فعالیت ها انجام یافته را ارائه داد و مهدی خضری مدیر كل جدید اداره برنامه های خود را بیان نمود و در پایان مراسم معاون وزیر راه و شهرسازی از خدمات امانی با اهدای لوح سپاس و تقدیر، قدردانی و حكم انتصاب خضری را به وی ابلاغ نمود .

گفتنی است داریوش امانی اخیرا به عنوان عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای منصوب  و مهدی خضری نیز پیش از معاون حمل و نقل اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای و اخیرا" نیز به عنوان سرپرست اداره كل مشغول خدمت بود. 

همچنین كشاورزیان در ادامه سفر به اصفهان علاوه بر دیدار و گفتگو با استاندار استان ، در مراسم آغاز عملیات و احداث تقاطع غیر هم سطح شهرستان فلاورجان كه با حضور نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی،  مقامات محلی مدیر كل نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مدیر كل راه و شهرسازی استان برگزار شد، حضور یافت.

این پروژه  كه مقرر است با اعتباری بالغ بر ٢٠٠  میلیارد ریال  احداث گردد نقش مهمی در سهولت تردد در آزادراه ذوب آهن و پیشگیری ازتصادفات جاده ای را شاهد خواهد داشت.

نظر شما