شناسهٔ خبر: 49495 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان تشریح کرد:

جزئیات طرح ملی بازآفرینی شهری در کردستان

شهرام ملکی همزمان با آغاز طرح ملی بازآفرینی شهری مدیرکل راه و شهرسازی کردستان به تشریح وضعیت این طرح در کردستان پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان، شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در حاشیه مراسم آغازین عملیات اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری در محله غفور سنندج اظهار کرد: بیش از ۲۵ درصد مساحت شهرهای استان را بافت‌های فرسوده تشکیل می‌دهند که مساحت سه‌هزار و ۳۰۰ هکتار را در برگرفته و ۴۷۰ هزار نفر در این مناطق سکونت دارند.

وی افزود: بافت‌های ناکارآمد شهری شامل بافت تاریخی، بافت ناکارآمد میانی، بافت با پیشینه روستایی، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت ناسازگار شهری می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان بیان کرد: در جلسات ستاد استانی و شهرستانی پروژه‌های متعددی در بافت‌های مذکور تعریف شده است و با اجرای این طرح‌ها تحولی مهم در ارتقای سطح کیفی زندگی هم‌استانی‌هایمان در این مناطق فراهم خواهد شد.

ملکی افزود: هم‌اکنون در پنج شهر سنندج، مریوان، سقز، قروه و بیجار بافت‌های ناکارآمد شهری مطالعه و شناسایی شده‌اند.

وی عنوان کرد: در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید و تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی در نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و اولویت دادن به تولید واحدهای مسکونی، ما در استان ۱۰ شهر با مساحت ۵۰ هکتار اراضی دولتی را جهت تولید شش هزار واحد مسکونی شناسایی کرده‌ایم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت: امروز به عنوان نمونه در یک محله از شهر سنندج به نام محله غفور زمینی با کاربری مسکونی به مساحت هزار و ۵۰۰ مترمربع از اراضی دولتی انتخاب شده تا با استفاده از ظرفیت توسعه‌گر و بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی نسبت به تولید ۵۰ واحد مسکونی اقدام شود.

ملکی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۵ بیش از ۶۶ درصد جمعیت استان در مناطق شهری ساکن هستند اما متأسفانه با وجود افزایش جمعیت شهری شاهد نامناسب بودن سطح زندگی در این مناطق هستیم به طوری که ۵۱ درصد جمعیت شهری استان در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

وی بیان کرد: اغلب واحدهای ساختمانی در بافت‌های فرسوده شهری فاقد سیستم سازه‌ای و هرگونه محاسبات فنی برای مقاومت در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله می‌باشند و واحدهای فرسوده مزبور، به لحاظ زیبایی بصری، دچار ناهنجاری متعدد هستند.

ملکی اظهار کرد: ارتقاء بهره‌وری شهر، حفظ بافت‌های تاریخی، جلوگیری از توسعه افقی شهر، مقاوم‌سازی در برابر زلزله‌های احتمالی، پیشگیری از جابجایی بی‌رویه جمعیت، ایجاد عدالت اجتماعی، مقابله با فقر، خدمت‌رسانی مطلوب و لزوم پاسخگویی مدیریت از دلایل ضرورت بازآفرینی است و این مهم را همگام با دیگر استان‌های کشور و بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های استان آغاز کرده‌ایم.

نظر شما