به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری اظهار کرد: با توجه به این که هزینه حجم عملیات کمربندی جدید قم بسیار سنگین است، سرمایه گذار بخش خصوصی نیز وارد طرح شده است.
وی با بیان اینکه بخش خصوصی به محض اخذ مجوز هیات دولت وارد عملیات اجرایی میشود، ادامه داد: کمربندی جدید از کیلومترهای ۶ و ۱۱ آزادراه تهران به سمت محور قم – سلفچگان منشعب میشود و از محور قم - سلفچگان به سمت آزادراه قم - کاشان متصل و سپس از آزادراه قم – کاشان به سمت آزادراه قم - تهران ادامه مییابد.
سه هزار هکتار از بافت شهری قم بهسازی میشود
صبوری در ادامه گفت: بر اساس مطالعهای که سال گذشته انجام شد، چهار هزار هکتار از اراضی شهر قم نیازمند بازآفرینی شهری است که یک هزار هکتار از آن شامل بافتهای خالی و رودخانه شهر میباشد و سه هزار هکتار بافتهایی است که جمعیت در آن ساکن است و بهسازی خواهد شد.
وی افزود: بر اساس سرشماری سال ۹۰، ۶۷۰ هزار تن از جمیعت قم در این سه هزار هکتار سکونت دارند و در حال حاضر این میزان به حدود ۷۰۰ هزار تن افزایش یافته که باید اقدامهای جدی تری در زمینه بهسازی بافتهای فرسوده انجام شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اضافه کرد: بر اساس برنامهای پنج ساله طرحهای بازآفرینی شهری پس از شناسایی محلهها با استفاده از اعتبارات استانی و شهرداری در بافتهای فرسوده اجرا میشود تا کیفیت زندگی در این مناطق بهبود یابد.
وی، احداث درمانگاه امام علی النقی (ع) در محله شادقلی خان، واحد آموزشی در منطقه شیخ آباد، واحد آموزشی دبیرستان در شهرک فاطمیه، ساماندهی محله میدان میر، مسیرهای امامزاده شاه حمزه، بازار نو و کهنه، عماریاسر تا تکیه باغ پنبه، باغ پنبه تا خانه تاریخی یزدان پناه، خانه تاریخی یزدان پناه تا خیابان باجک، ساماندهی گذر لب چال تا محور آذر، ساماندهی گذر لب چال تا میدان میر و خانه تاریخی شاکری و جمع آوری آبهای سطحی در محله شادقلی خان را از جمله این طرحها عنوان کرد که بخشی آغاز شده و بخشی دیگر در دستور کار میباشد.
صبوری ابراز امیدواری کرد: با اقدامهای بازآفرینی شهری، زمینهای فراهم شود تا ساکنان اصلی محلهها به مناطق قدیمی خود بازگردند و زمینه بهسازی و نوسازی انجام شود.
وی با اشاره به این که بر اساس مطالعات صورت گرفته یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و تاریخی در شهر قم وجود دارد، اظهار کرد: ۳۵۰ هکتار از بافت فرسوده شهر قم، بافت تاریخی است که در اطراف حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد و ساماندهی این محلهها از جمله کف سازی و جداره سازی در دستور کار قرار گرفته تا بافت تاریخی ناکارآمد بهسازی شود و فضای عمومی شهر توسعه یابد.
مدیرکل راه و شهرسازی قم ادامه داد: هدف از بهسازی بافت تاریخی این است که شهروندان به این بافت بازگردند و در این محلهها ساکن شوند تا هویت محلی حفظ شود، چراکه در حال حاضر ساکنان اصلی از محلههای قدیمی شهر قم خارج شده و اکثر این محلهها در اختیار اتباع خارجی است.
وی افزود: خدماتی در قالب تسهیلات بانکی بدون سپرده گذاری از ۵۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال با نرخ پایین به ساکنان بافتهای تاریخی و فرسوده از طریق بانک مسکن اعطا میشود تا متقاضیان بتوانند نسبت به خرید و یا بازسازی منازل مسکونی اقدام نمایند.
وی اضافه کرد: این سیاست گذاریها باعث شده تا علاقه مردم به خرید خانههای مسکونی در این بافتها زیاد شود و رونق بازار در این بافتها نسبت به سایر بافتهای شهری بیشتر شود.
وجود ۴۵ هزار خانه خالی در قم
صبوری به وضعیت معاملات مسکن در قم اشاره کرد و گفت: در قم که جزو کلانشهرهای کشور و نزدیک تهران است، حجم مبادلات مسکن زیاد است، ولی همچنان نرخ رشد قیمت کمتر از تورم میباشد.
وی اضافه کرد: آمار نشان میدهد تا پایان امسال و در سال ۹۷ اتفاق چشمگیری در حوزه مسکن رخ ندهد و نرخ رشد کمتر از تورم و یا در اندازه تورم باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: متراژ واحدهای مسکونی ۷۰ تا ۸۰ متر معمولا متقاضی بیشتری دارد، زیرا مشتریهای این خانهها یا خانه اولی هستند یا توان مالی ضعیف تری دارند و میتوانند از طریق وام بانک مسکن خانه تهیه کنند.
صبوری افزود: بر اساس سرشماری سال گذشته، ۴۵ هزار خانه خالی در قم وجود دارد.
آغاز ساخت مسکن اجتماعی پس از اتمام مسکن مهر
وی گفت: استان قم متعهد به ساخت ۴۳ هزار و ۸۴۰ واحد مسکن مهر بود که ۴۱ هزار و ۲۹۶ واحد در شهر قم و ۲ هزار و ۵۴۴ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار تن جمعیت مانند کهک، سلفچگان و جعفریه باید احداث میشد.
صبوری با اشاره به تکمیل و واگذاری بخش زیادی از این واحدها، افزود: تاکنون بیش از ۴۰ هزار واحد آن به بهره برداری رسیده و به متقاضیان تحویل داده شده است و تعداد ۳۷۸ واحد به دلیل مشکلات تعاونیهای ذیربط هنوز ناقص است و تکمیل نشده است.
مدیرکل راه و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: عمده مشکلات تعاونیها اختلافهایی است که مسئولان تعاونی با اتحادیههای کارگری و یا با پیمانکاران دارند که امیدواریم با جدیت بیشتر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مشکلات مرتفع شود.
به گفته وی، ۸۰ درصد از خیابانهای مورد دسترسی مسکن مهر در مسیر بلوار دانشجو، خیابان آزادی، خیابان امام علی (ع) و خیابان سلمان در منطقه پردیسان قم تا مرحله اجرای آسفالت به اتمام رسیده است.
پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی به ساخت مسکن اجتماعی در استان نیز اشاره و بیان کرد: طرح مسکن اجتماعی پس از اتمام مسکن مهر با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و بنیاد مستضعفان آغاز خواهد شد و از اهداف این طرح بهرهمندی افراد کم درآمد و آسیب پذیر از مزایای مسکن اجتماعی است.
صبوری ادامه داد: در مرحله نخست برای ساخت ۲۰۰ واحد مسکن اجتماعی در منطقه پردیسان قم و شهر قنوات برنامه ریزی و زمین این واحدها نیز تامین شده است.
اختصاص ۱۵۵ هکتار برای احداث فضای سبز در پردیسان
وی همچنین با اشاره به لزوم توسعه فضای سبز در منطقه پردیسان، گفت: تمام اراضی که برای فضای سبز در پردیسان مورد نیاز بود در اختیار شهرداری قرار داده شده و شهرداری نیز قول داده در یک برنامه زمان بندی با احداث فضای سبز، این فضاها را در اختیار مردم قرار دهد.
وی اضافه کرد: در چند سال گذشته، ۱۳۰ هکتار زمین با کاربری فضای سبز در اختیار شهرداری قرار داده شده و بتازگی نیز ۲۲ هکتار در قالب ۴۹ قطعه زمین در پردیسان در اختیار این نهاد قرار گرفته است.
صبوری خاطرنشان کرد: زمین برای احداث فضاهای فرهنگی نیز از طریق مزایده در اختیار متقاضیان این بخش قرار داده شده و نهادهایی از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نظام مهندسی و ورزش و جوانان در حال ساخت مجتمعهای فرهنگی و ورزشی در منطقه پردیسان هستند.
وی در ادامه گفت: با توجه به حجم جمعیتی که در پردیسان ساکن هستند، بلوار غدیر به تنهایی در شرایط بحرانی و حتی عادی جوابگو نیست و باید محورهای متعددی برای ورود و خروج از این شهرک طراحی و اجرا شود.
وی بیان کرد: طراحی اتصال تقاطع ... مسطح شهرک پردیسان به کمربندی امام علی (ع) از یک سال و نیم پیش شروع شده و بر اساس دستور استاندار بودجهای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای این طرح در بودجه سال آینده پیش بینی شده و ۱۵۰ میلیارد ریال نیز در بودجه سال ۹۸ درنظر گرفته میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی قم افزود: این طرح در مدت ۲ سال اجرایی میشود و ۲ بخش از مسیر باید با همکاری شهرداری آزادسازی شود.
کمربندی بلوار امام علی (ع) که در میان اهالی شهر قم به کمربندی امامزاده جمال و اراک نیز معروف است طولی نزدیک به ۲۰ کیلومتر دارد و در ۲ باند ماشین رو، میدان بقیه الله (عج) در نزدیکی مسجد جمکران را به تقاطع ۷۲ تن و سپس امامزاده جمال در ابتدای جاده قم - سلفچگان متصل میکند.
طرح دو بانده شدن محور پردیسان - کهک در انتظار بودجه
وی به طرح دو بانده شدن محور پردیسان-کهک اشاره و بیان کرد: به دلیل ترافیک جادهای که مسیر پردیسان- کهک به ویژه در روزهای تعطیل و پایان هفته مواجه است، لازم است نسبت به بهسازی این مسیر اقدام شود.
وی افزود: این طرح شهریورماه امسال در وزارت راه و شهرسازی مطرح شد و با دستور وزیر راه و شهرسازی در لایحه بودجه قرار گرفت، اما به دلیل این که قرار نیست طرح جدیدی در لایحه بودجه قرار بگیرد، این طرح در ویرایشهای پایانی بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه حذف شده است.
صبوری خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس در تلاش هستند این طرح در بودجه سال ۹۷ قرار بگیرد که امیدواریم پیگیریها به نتیجه برسد.
قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان در ۲ ایستگاه به شهر قم میرسد
وی گفت: احداث قطار پرسرعت تهران - قم - اصفهان با اهتمام وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه آهن در حال انجام است که یکی از استثناییترین طرحهای راه در استان قم محسوب میشود.
وی اضافه کرد: در این طرح که پیمانکار آن چینیها و قرارگاه خاتم الانبیا (ص) است، پنج میلیارد یورو اعتبار ارزی برای کل مسیر پیش بینی شده است.
صبوری ادامه داد: بیش از ۳۰ جلسه در اداره کل راه آهن برگزار شد تا این قطار با کمترین هزینه به ایستگاه مرکزی قم برسد، ولی به دلیل محدودیتهایی که وجود داشت، این کار امکانپذیر نبود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین تصمیم مقرر شده است یک ایستگاه در بلوار خلیج فارس بین میدان ولیعصر و میدان بقیه الله (عج) راه اندازی شود که با ایستگاه مترو در این نقطه تلاقی پیدا میکند تا جمعیت شهری قم پوشش داده شود.
وی ادامه داد: قطار سریع السیر از این ایستگاه که به نام خلیج فارس نامگذاری شده، در حد فاصل بلوار خلیج فارس به سمت بلوار پیامبر اعظم (ص) و سپس به سمت ایستگاه مرکزی حرکت میکند.
مدیرکل راه و شهرسازی قم خاطرنشان کرد: ایستگاه دوم در ایستگاه مرکزی قم در داخل شهر قرار دارد تا شهروندان به راحتی به قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان دسترسی داشته باشند و امیدواریم این طرح به تصویب نهایی برسد و عملیات اجرایی در محدوده شهر قم آغاز شود.
سه قطعه از طرح دو بانده شدن محور قم- جعفریه به بهره برداری رسیده است
صبوری به دو بانده شدن محور قم- جعفریه نیز اشاره کرد و گفت: سه قطعه از محور قم - جعفریه، دو بانده شده و آخرین قطعه این طرح نیز ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان این که طرح دو بانده شدن محور قم - جعفریه به طول حدود ۳۰ کیلومتر در چهار قطعه تعریف شده، اضافه کرد: قطعه چهارم به طول ۴.۵ کیلومتر حدفاصل شهر جعفریه تا انتهای حوزه استحفاظی استان قم است که ۶۰ میلیارد ریال اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: قطعه نخست این طرح از پل راه آهن تا سه راهی قلعه سنگی به طول ۱۰.۵ کیلومتر با هزینه ۱۱۰ میلیارد ریال در فروردین سال گذشته راه اندازی شد.
صبوری افزود: قطعه دوم این محور از سه راهی قلعه سنگی تا ایستگاه فشار شکن شهید مهدوی به طول هشت کیلومتر با هزینهای بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال، در مهرماه امسال به بهره برداری رسید.
وی ادامه داد: قطعه سوم نیز از ایستگاه فشار شکن شهید مهدوی تا پل طغرود به طول هفت کیلومتر تعریف شده است که با هزینه ۷۰ میلیارد ریال در مهرماه امسال تکمیل شد.
به گفته وی، بهسازی محور قدیم قم- تهران به طول ۱۴ کیلومتر با هزینه ۱۰۰ میلیارد ریال، بهسازی محور قم- نیزار به طول ۴.۵ کیلومتر با هزینه ۴۲ میلیارد ریال و احداث راه روستایی بین جنت آباد و لنگرود در محور کاشان به طول سه کیلومتر با هزینه هفت میلیارد ریال آماده افتتاح است.
نظر شما