شناسهٔ خبر: 49718 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان:

توان خرید مسکن در هرمزگان را بالا می‌بریم

فریدون همتی مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان رشد هرمزگان را ناهگمن توصیف کرد و گفت: در طول چهار دهه گذشته هجرت به سمت مرکز استان بوده و مشکلاتی را به وجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان، غلامحسین شیری در دومین همایش ملی بتن ضرورت‌ها و الزامات با اشاره به وضعیت هرمزگان گفت: در استان هرمزگان چهار مدل حمل‌ونقل وجود دارد. در حوزه هوایی ۱۳ فرودگاه دارد. در حوزه ریلی میزان باری که در حوزه ریل ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

وی ادامه داد: در حوزه دریایی شاخص‌ترین بخش کشوری بندر رجایی است که بیش از ۷۰ میلیون تن بار در آن جابجا می‌شود. با برنامه‌ریزی وزارت حوزه جاسک هم رونق بگیرد. در خصوص حمل‌ونقل زمینی راه‌های استان از این نظر موقعیت خوبی دارد؛ که آزادراه از بندر رجایی تا سیرجان در دستور کار است و ۳۳۰ کیلومتر اجرا می‌شود.

شیری با بیان اینکه در حوزه راه روستایی طی سال‌های گذشته وضعیت مناسبی نداشتیم به همین منظور سال قبل مطالعه‌ای انجام شد که طی آن می‌بایست ۲ هزار و ۷۰ کیلومتر راه روستایی احداث شود.

وی افزود: طبق روال باید سالانه ۵۰ کیلومتر جاده ساخته می‌شد که با توجه به میزان راه روستایی ۵۰ سال طول می‌کشید تا تمام روستاهای هرمزگان از راه آسفالته برخوردار شوند. از این رو با اجرای طرح عظیم راهسازی و استارت ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی حرکت بزرگی آغاز شد که طبق آن باید ظرف مدت سه سال این میزان جاده آسفالت شود.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی، با اجرای این طرح، رکورد تاریخی راه روستایی که ۳۰۰ کیلومتر بود را شکستیم و با پیمانکارهای خوبی که داشتیم همه پای کار آمدند. ۱۰۰۰ کیلومتر اول راه روستایی به اتمام رسیده و ۱۰۰۰ کیلومتر دوم هم شروع شده است.

وی در ادامه با اشاره به حوزه مسکن هرمزگان بیان کرد: قیمت مسکن در هرمزگان کاذب است و باید حباب آن ترکیده شود و توان خرید مردم بالا برود.

شیری دلیل قیمت بالای مسکن در هرمزگان را قیمت بالای زمین دانست و گفت:  اگر عرضه زمین بالا برود قیمت مسکن هم پائین می‌آید. از این رو تلاش ما بروی آماده‌سازی زمین و واگذاری آن به مردم آغاز شد. در مرحله اول زمین ۳۵۰ هکتار برای آماده‌سازی آغاز شده که همه در یک طبقه و ۵۰۰ متری ساخته می‌شود. دریافت این زمین برای همه آزاد است و نیازی به فرم ج ندارد.

وی عنوان کرد: آماده‌سازی این زمین‌ها به‌طور کامل انجام و بعد واگذار می‌شود. از نکات مهم این واگذاری تجهیز این مناطق به شهر هوشمند خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان به دیگر قطعات آماده‌سازی اشاره کرد و گفت: قطعه ۱۶۴ هکتاری نیز آغاز و طوری طراحی شده که می‌توان حداکثر تا ۴ طبقه خانه‌سازی انجام داد. در آماده‌سازی ۱۶۴ هکتاری ۱۶۰۰ قطعه ۳۰۰ متری در نظر گرفته شده است که کلنگ آن توسط وزیر راه و شهرسازی به زمین زده شد و ظرف شش ماه آینده آماده‌سازی آن به اتمام خواهد رسید.

همچنین فریدون همتی استاندار هرمزگان در این همایش افزایش کیفیت در این زمینه را انتظار عموم مردم دانست و گفت: بتن به عنوان مصالح خاص منطقه هرمزگان باید به‌طور ویژه آن را بررسی و در ساخت و سازها به کاربرد تا جایی که بتوان کیفیت را به ارمغان آورد.

به گفته همتی، با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد کیفیت بتن مطابق شرایط آب و هوایی ارتقا پیدا کند.

وی همچنین با تأکید بر برگزاری چنین همایش‌هایی گفت: علاوه بر استفاده تخصصی از این همایش‌ها می‌توان به معرفی ظرفیت‌های هرمزگان نیز کمک کرد.

نظر شما