شناسهٔ خبر: 49770 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

راستاد در چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج‌فارس اعلام کرد:

تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در پروژه توسعه سواحل مکران/ گنج سواحل، فرصتی برای توسعه دریامحور است/ ایران دارای ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ۳۵ جزیره قابل توسعه است

سخنرانی راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی گنج سواحل را فرصتی برای توسعه دریا محور دانست و گفت: ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی با اقلیم‌های متفاوت داشته و همچنین دارای ۳۵ جزیره قابل سکونت و توسعه با شرایط ژئوپولیتیکی منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصی بالا و رتبه مناسب در دنیا در زمینه مهندسی دریایی شرایط لازم برای موفقیت در توسعه دریا محور را پدید آورده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور طی سخنرانی در چهارمین كنفرانس بین‌المللی اقیانوس شناسی خلیج‌فارس با رویكرد توسعه پایدار منطقه مكران، چالش‌ها و راهكارها به تشریح اقدامات این سازمان در جهت فرآیند توسعه سواحل مکران پرداخت و گفت: قطعا اقدامات انجام گرفته در محدوده شهر و بندر جاسک باعث این احیای این منطقه شده و از سویی دیگر زیربنای امر توسعه در مکران را نیز در این محدوده فراهم کرده است.

راستاد در ادامه گنج سواحل را فرصتی برای توسعه دریا محور دانست و گفت: ایران ۵۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی با اقلیم‌های متفاوت داشته و همچنین دارای ۳۵ جزیره قابل سکونت و توسعه با شرایط ژئوپولیتیکی منحصر به فرد است که همراه با توان تخصصی بالا و رتبه مناسب در دنیا در زمینه مهندسی دریایی شرایط لازم برای موفقیت در توسعه دریا محور را پدید آورده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه توسعه سواحل مکران شامل سه بخش اطلاعات پایه، مدیریت یکپارچه سواحل و پروژه‌های اجرایی است گفت: طراحی و راه‌اندازی شبکه ملی پایش مشخصه‌های دریایی با اعتبار بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعم از راه‌اندازی دستگاه‌های موج‌نگار، جزرو مد سنجی، شیب تراز آب، ترازسنجی، هواشناسی بندری و ایجاد سامانه‌ای هشدار سریع سونامی و طوفان‌های حاره‌ای از جمله این اقدامات در حوزه اطلاعات پایه به شمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته از سوی این سازمان طی سال‌های ۸۴ تا ۹۴ در بحث پایش و مطالعات شبیه‌سازی سواحل کشور نیز بیان کرد:  تهیه اصلاحات لازم جهت استفاده در طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی مورد مطالعه و ارائه روش‌های حل مشکل از دیدگاه مهندسی سواحل، دستیابی به یک مرجع اطلاعاتی قابل اطمیمنان در این حوزه و ... از اهداف اصلی این اقدام طی ۱۰ سال مذکور محسوب می‌شوند.

راستاد همچنین ضمن اشاره به امور انجام شده در حوزه هیدروگرافی سواحل مکران و تهیه اطلس مکران از سوی سازمان بنادر در راستای اهداف توسعه‌ای این سواحل نیز بیان کرد: تدقیق مطالعات طرح مدیریت یکپارچه این مناطق نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در این بخش است که در حال حاضر در بخش هرمزگان تکمیل شده و در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان و همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری کشور قرار گرفته است.

وی با اشاره به انجام پایش و مطالعات شبیه‌سازی در سواحل هرمزگان، بوشهر، استان‌های شمالی، مکران و خوزستان راه‌اندازی شده است، یادآور شد: این سامانه‌ها به بررسی مشکلات موجود در مناطق ساحلی می‌پردازد و همچنین می‌تواند از اطلاعات آن در خصوص فعالیت‌های آینده استفاده کرد که هزینه آن با اعتباری بالغ بر ۶۵ میلیارد ریال بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود بهره‌برداری از فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار را یکی دیگر از اقدامات مهم و شاخص سازمان بنادر در سواحل مکران اعلام کرد و گفت: در این طرح ۲۰۳ هکتار استحصال اراضی، ۱۵.۸ میلیون مترمکعب لایروبی حوضچه بندری، افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر از ۲ به ۸ میلیون تن، ساخت ۱۵ موج‌شکن مردمی با ۲۶۰ میلیارد تومان اعتبار، به بهره‌برداری رسید و این فاز با ۱۵۰ میلیون دلار خط اعتباری هند از طریق بانک صادرات نهایی شد.

به گفته وی، ۴۰۳ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ارزی برای اجرای فاز ۲ طرح توسعه شهید بهشتی و نیز ۸۵ میلیون دلار از محل خط اعتباری هند برای خرید تجهیزات بندری هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور نیز در پایان اعلام کرد: با توجه به مطالعات انجام گرفته مواردی از جمله ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی نهادهای مرتبط ملی و منطقه‌ای از طریق تقویت کمیته های ساماندهی و مدیریت سواحل، استقرار طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی کشور، تسهیل و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه با توجه به ظرفیت‌ها و جاذبه‌های جغرافیایی و فرهنگی منطقه، توسعه زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و هوایی منطقه و ایجاد زمینه‌های ورود بخش خصوصی در توسعه سواحل مکران از راهکارهای توسعه پایدار و متوازن مکران از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به شمار می‌روند./

نظر شما