شناسهٔ خبر: 49822 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

نجفی مطرح کرد؛

ایجاد شهرهای هوشمند برای توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک پایتخت/ شهرداری تهران با بیشترین مقاومت‌ها برای اجرای طرح جدید ترافیک روبه‌روست

محمد علی نجفی محمدعلی نجفی شهردار تهران با اعلام این مطلب که ایجاد شهرهای هوشمند و توزیع اوراق مشارکت برای تامین توسعه حمل و نقل عمومی راهکارهای کاهش ترافیک پایتخت توسط شهرداری هستند، گفت: هم اینک شهرداری تهران با بیشترین مقاومت‌ها برای اجرای طرح جدید ترافیک روبه روست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدعلی نجفی شهردار تهران در هفدهمین کنفرانس بین‌المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران، گفت: استمرار و مداومت در برگزاری کنفرانس طی سالیان گذشته توسط مسئولان شهرداری حاکی از ان است که شهرداری برای اخذ برنامه و راهکارهای نویت و آشنایی با نوآوری های حمل و نقل و ترافکی در کشور علاقمندی و استمرار دارد.

نجفی ادامه داد: نظارتی که در این کنفرانس مطرح خواد شد قطعا برای بهبود کیفیت و کمیت حمل و نقل شهر تهران مورد استفاده قرار خواهد گرفت. امیدوارم موارد مطرح شده در همایش، راه‌حل هایی را نیز برای عبور از مشکلات کلانشهر تهران برای ما عرضه کند.

شهردار تهران یادآور شد: در سومین اجلاس سازمان ملل متحد (هبیتات ۳) یکی از مباحث مهم مطرح شده، موضوع زیست شهری و شهر مطلوب بود که نشان از توجه جهانی به این موضوع مهم است.

وی با تاکید بر این مطلب که کنفرانس فوق کمک خواهد کرد تا ایران مجموعه مطالعات دنیا را در زمینه حمل و نقل و ترافیک مورد استفاده قرار دهد، گفت: فهم مساله حمل و نقل و ترافیک و تبین آن روشن است. زندگی شهری درگیر قوانینی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر ارایه راه حل برای بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک دشوار نیست بلکه عملیاتی کردن راه حل ها دشوار و پیچیده است.

شهردار تهران همچنین گفت: در شهر تهران برای اجرای هر برنامه‌ای برای تامین منابع مالی و عبور از مساله ترافیک و آلودگی هوا با بحران ها و چالش های جدی مواجهیم. انصاف این است که بپذیریم، ترافیک، روح و روان مردم را فرسوده می‌کند. همچنین از بعد اقتصادی نیز ترافیک تبعات فراوانی برای مردم به جای می‌گذارد که سرمایه‌گذاری در این بخش بازده فراوانی را در پی خواهد داشت.

وی ریشه چالش‌های مشکلات امروزی تهران را حاکمیت نگاه خودرو محور به جای نگاه انسان‌ محور در برنامه‌ریزی‌ها، عنوان کرد و گفت: ۲۲ درصد سفرهای شهری تهران در حال حاضر از طریق حمل و نقل عمومی انجام می شود در حالیکه در برنامه پنج ساله شهر تهران باید ۷۵ درصد سفرهای شهری در قالب حمل و نقل عمومی انجام می شد. اینها نشان می دهد که در سالیان گذشته توجه جدی به موضوع حمل و نقل عمومی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در سال های گذشته توسعه کاربری های مختلف شهر تهران بدون جانمایی انسان محور بوده است. لذا با کاربری بزرگ مقیاسی روبه رو هستیم که دسترسی از طریق دوچرخه و پیاده در برخی نقاط بسیار مشکل است.

نجفی، ترافیک و آلودگی هوا را در صدر مشکلات پایتخت برشمرد و ادامه داد: در گذشته هیچ مولفه ای انسان محور مدنظر نبوده است به طوری که تهران جزو پایین ترین رتبه ها در خصوص حمل و نقل شهری و سفرهای شهری است.

شهردار تهران اولین راه حل مشکل ترافیک و حمل و نقل شهری تهران را راه حل های قابل دسترس عنوان کرد و گفت: بناید به راه حل های پیچیده فکر کنیم. به همین دلیل نیز گسترش شبکه ریلی شهرهای اقماری تهران، یکی از راه حل هایی است که باید موردتوجه قرار گیرد. در عین حال شاهد بودیم که متاسفانه در دوره های قبل سرویس های ادارات را در مراکز شهری از جمله شهر تهران جمع آوری کردند که این موضوع نیز به مساله ترافیک و سوق دادن مردم به استفاده از خودروهای شخصی دامن زد.

وی ادامه داد: پیش تر، شهرداری از کارت های شناور طرح ترافیک به عنوان ابزاری برای کسب قدرت استفاده می کرد اما در حال حاضر با طرح جدید ترافیک، جلوی این موضوع گرفته خواهد شد.

نجفی تصریح کرد: عده ای به جهت ناآشنایی و یا اغراض سیاسی در روزدهای گذشته به شهرداری حمل کردند که طرح جدید ترافیک برای تامین منابع مالی بیشتر است و می گویند که شهرداری برای بالابردن هزینه دست به چنین کاری زده است در صورتیکه ما  در مجموعه شهرداری تهران معتقدیم اگر اینکار به درستی عملیاتی و اجرایی شود نه تنها منبع درآمدی شهرداری نخواهد بود که باعث کاهش ترافیک در شهر تهران خواهد شد.

وی یادآور شد: هم اکنون شهرداری با بیشترین مقاومت ها برای عدم اجرای طرح جدید ترافیک روبه‌روست که امیدواریم بتوانیم این طرح را برای سال آینده به اجرا درآوریم.

شهردار تهران گفت: موضوع دیگری که می‌تواند برای حل مساله ترافیک تهران چاره‌ساز باشد حرکت به سوی شهر هوشمند است که در واقع مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها در این خصوص انجام شده که اگر به نتیجه برسد از حجم سفرها کاسته خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: مساله فرهنگ‌سازی و آموزش نیز موضوعی است که به عنوان بخشی از تکالیف حقوق شهروندی باید به آنها پرداخته شود اگرچه متاسفانه در کل نظام به موضوع حقوق شهروندی کم‌توجهی شده است که در این خصوص نیز باید از تجربیات جهانی استفاده شود.

نجفی افزود: خوشبختانه در دولت دوازدهم توجه به این موضوع جدی‌تر شده است مساله دیگری که می‌تواند کمی از مشکل ترافیک شهری بکاهد توزیع اوراق مشارکت برای تامین توسعه حمل و نقل عمومی است که امیدوارم مجموعه این صحبت‌ها بارقه‌های امیدی را برای حل مشکل ترافیک تهران ایجاد کند.

نظر شما