شناسهٔ خبر: 49897 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

کاپیتان هوشنگ شهبازی؛

فرودگاه یاسوج در بهترین نقطه برای فرود قرار دارد/ نبود تجهیزات رادار و ناوبری در این فرودگاه کذب است

هوشنگ شهبازی کارشناس پرواز گفت: شایعاتی که درباره جانمایی اشتباه فرودگاه یاسوج و یا نبود تجهیزات رادار و ناوبری در این فرودگاه در فضای مجازی منتشر شده همگی کذب است و این فرودگاه در بهترین نقطه برای فرود و با تمامی تجهیزات لازم ناوبری در حال فعالیت است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کاپیتان هوشنگ شهبازی درباره حادثه سقوط هواپیمای یاسوج افزود: شایعاتی که در مورد جانمایی اشتباه فرودگاه یاسوج و یا نبود تجهیزات رادار و ناوبری در این فرودگاه در فضای مجازی منتشر شده همگی کذب است و با توجه به پرواز‌هایی که خود من بار‌ها به این فرودگاه داشتم می‌توانم اعلام کنم که این فرودگاه در بهترین نقطه برای فرود و با تمامی تجهیزات لازم ناوبری در حال فعالیت است و هیچ گونه مشکلی از این منظر ندارد.

وی گفت: به دلیل پیدا نشدن لاشه هواپیما هنوز هیچ اطلاع دقیقی از نحوه سقوط آن در دست نیست، اما وقتی هواپیمایی مدت‌ها زمین گیر می‌ماند ممکن است برای برگشت به کار کنترل‌های اصطلاحاً اورهال آن به دقت انجام نشود، ولی تاکید می‌کنم بررسی کننده و تنها مرجع رسمی بدست آوردن علت اصلی این سانحه امور سوانح سازمان هواپیمایی کشور است که باید با کنترل کردن مدارک اورهال، ساعات پروازی و همین طور عمر پروازی این هواپیما علت سقوط را کشف کند.

شهبازی افزود: معمولاً در دنیا از یک هواپیما بیشتر از ۱۵ سال استفاده نمی‌شود، اما اینکه عمر این هواپیما ۲۵ سال بوده هم به این معنی نیست که قابلیت پروازی نداشته است هر چند فناوری قدیمی ۵۰ ساله‌ای که در این سری از هواپیما‌های کشور استفاده شده است نمی‌تواند مثل هواپیما‌های امروزی از بروز حوادثی اینچنینی جلوگیری کند.

وی گفت: در هواپیما‌های جدید حتی اگر خلبان سعی کند پرنده خود را به کوه بزند، هواپیما این اجازه را به خلبان نمی‌دهد، اما هواپیمای یاسوج به علت استفاده از فناوری قدیمی هیچ گونه تجهیزاتی برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه‌هایی نداشته است.

شهبازی درباره شکایتی که پیرامون تحریم‌های غیر انسانی که بر صنعت هوایی کشور انجام گرفته، افزود: قرارداد‌های بسیار خوبی بین ایران و شرکت‌های بوئینگ و ایرباس بسته شده که به دلیل تحریم‌های غیر انسانی آمریکا گاهاً برای دریافت هواپیما‌ها به مشکل برخورد می‌کنیم. در صورتی که کارشکنی‌های آمریکا جلوی این قرارداد‌ها را نگیرد ما امیدوار به حضور ۳۰۰ هواپیمای جدید در ناوگان هوایی کشور طی چند سال اخیر هستیم.

وی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: در حال حاضر شکایتی را اینجانب از طرف دولت جمهوری اسلامی به دیوان لاهه تقدیم کرده ام تا براساس آن جلوی تحریم‌های غیر انسانی آمریکا برای جلوگیری از فروش هواپیما و قطعات آن به ایران گرفته شود که به زودی به نتیجه خواهد رسید.

نظر شما