شناسهٔ خبر: 49905 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تشکیل ۱۱ گروه ستادی بررسی سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج/ احتمال اعزام نیروهای بیشتر برای جستجو به منطقه

سفر وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که در حال حاضر تیمهای متعددی در آسمان و زمین در حال جستجوی محل برای یافتن بقایای هواپیمای حادثه دیده در مسیر تهران- یاسوج هستند، گفت: در تنگنای مالی، بیش از ۳۰ میلیاردتومان در فرودگاه یاسوج برای طول باند، سیستم لایتینگ، تجهیزات و سیستم ناوبری هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که به منظور بررسی ابعاد حادثه سقوط هواپیمای ای تی آر مدل ۷۲ به شماره پرواز ۳۷۰۴ به استان کهکیلویه و بویراحمد سفر کرده و در جریان سفر نیز در جلسه استانداری شرکت کرده است، درباره جزئیات جلسه مشترک با استانداری و خبرنگاران، بار دیگری ضمن عرض تسلیت به خانواده های جان باختگان حادثه هواپیما و مردم استان و ایران به ارایه آخرین وضعیت از اقدامات تیم های جستجو پرداخت.

آخوندی گفت: روز گذشته به محض اعلام خبر سقوط هواپیمای تهران- یاسوج، بلافاصله در سازمان هواپیمایی کشوری، ستاد بحران را تشکیل دادیم. بنده موظف بودم که بر اساس قانون دستور تشکیل ستاد سانحه را بدهم و یک ستاد دیگری نیز بر آن ستاد، ناظر قرار دادم تا مطمئن شوم که همه موارد به دقت انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از تشکیل ۱۱ گروه ستادی بررسی سانحه سقوط هواپیما خبر داد و افزود: این گروه ها شامل گروه‌هایی هستند که به مباحث هواپیما، سیستم ناوبری، سیستم فرودگاه و سیستم مکالمات، سیستم سازه، نحوه رسیدگی به سانحه، نحوه رسیدگی به خانواده ها و ارتباط با رسانه ها و تمام اجزای کار رسیدگی می‌کنند.

وی ادامه داد: اولین گروه به سمت منطقه آمد و در منطقه پادنا مستقر شد تا مطمئن شود که تمام منطقه جستجو را بتوانند نقشه برداری کنند و نقشه جستجو را طراحی کنند.

آخوندی گفت: کاری که این گروه انجام داد شناسایی منطقه‌ای به مساحت ۱۵ کیلومتر در ۶ کیلومتر (۹۰ کیلومتر مربع) به عنوان منطقه ای که احتمال وجود و سقوط هواپیما داده می شد، بود. همچنین، یک مسیر دیگر نیز هست که خلبان ها مجاز هستند که دور بزنند و همانجا نیز فرود داشته باشند آن مسیر را نیز تیم حاضر مدنظر قرار دادند.

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: یک احتمال دیگری که داده می شد و گفته شده بود که یکی از موبایل‌های مسافران در منطقه بعد از حادثه زنگ خورده است آن منطقه را نیز شناسایی کردند و کل منطقه را به سه قسمت تقسیم کردند و برای هر قسمت سیستم های پروازی شروع به پرواز کردن برای شناسایی کردند و کار ادامه دارد.

وزیر راه و شهرسازی جزئیات اقدامات خود را در سفر به یاسوج اینگونه توضیح داد:  امروز از ابتدای صبح به منطقه آمدم و در منطقه عملیات حاضر شده و در ستاد عملیات جستجو شرکت کردم و خود نیز با یکی از هلیکوپترها پرواز انجام دادم تا فرآیند و نحوه اجرای انجام کار را از نزدیک مشاهده کنم که دقیقا چه مجموعه اقداماتی در منطقه در حال انجام است.

وی یادآور شد: برای جستجو از سه روش استفاده می‌شود که یکی از آنها بحث ماهواره ها است که هم به سازمان ماهواره ای ایران و هم به ماهواره های کشورهایی که عبور می‌کنند اعلام شده تا آنها نیز بتوانند کل منطقه را عکسبرداری کنند و در اختیار ما قرار دهند.

آخوندی ادامه داد: دوم سیستم پهبادها است که پهبادهای مختلف روی منطقه پرواز می کنند و مرتب کل ۹۰ کیلومتر مربع را عکسبرداری کامل می کنند که بخشی از این عکس ها مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد تا اگر در جایی معلوم شود که آثار از سقوط دیده می شود آن منطقه توسط نیروهای زمینی مورد ارزیابی میدانی قرار گیرد.

وی افزود: سومین روش استفاده از هلیکوپترها است که در منطقه مرتب پرواز را انجام می دهند. اینها سه روشی هستند که از آسمان عملیات جستجو را انجام می دهند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اعلام این مطلب که علاوه بر جستجو از طریق آسمان، جستجوی زمینی نیز انجام می‌شود، گفت: در حدود ۴۰ گروه از هلال احمر بسیج کرده است به اتفاق گروه‌هایی که توسط بسیج و سپاه و یا نیروهای محلی هستند که با منطقه به خوبی آشنا هستند و این ها نیز گروه های جستجویی هستند که در زمین منطقه را مورد بررسی و بازدید قرار می دهند.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر این، ما با هماهنگی وزارت ورزش از کوهنوردهای بسیار ماهر نیز در عملیات جستجو بهره گرفته‌ایم که در حال جستجو هستند. بنابراین هم در آسمان و هم در زمین در یک ستاد هماهنگی می شود و علمیات هدایت و راهبری می شود تا مطمئن شویم که با همدیگر کار می کنند و این نیرویی که برای جستجو هست بی جهت به نقاطی که احتمال سقوط در آنجا وجود ندارد نمی رود.

وی خاطر نشان کرد: در جریان بازدید و سفر امروز خود با جناب رئیس‌جمهوری تماسی تلفنی داشتم و به ایشان گزارش بازدید و سفر خود را ارایه کردم تا دستور دهند که نیروهای بیشتری را به منطقه اعزام کنند. همچنین با فرمانده کل ارتش، با وزیر کشور، وزیر دفاع، رئیس دفتر رئیس جمهوری صبحت کردم و هماهنگی‌های لازم در این زمینه انجام شد.

آخوندی همچنین گفت: در هر صورت ما برای استان کهگیلویه و بویراحمد، اهمیت زیادی را قائل بودیم. جناب آقای زارع نماینده محترم یاسوج در جریان هستند که در همین تنگنای مالی سرمایه گذاری خوبی را در فرودگاه یاسوج انجام دادیم. بیش از ۳۰ میلیاردتومان در فرودگاه یاسوج هم برای طویل باند، برای سیستم لایتینگ، تجهیزات و سیستم ناوبری، اینها مورد نوسازی قرار گرفته بود و قرار بود در همین چند روزه من برای افتتاح فرودگاه بیایم که شوربختانه با این حادثه مواجه شدیم.

وی تاکید کرد:در هر صورت بنده این وعده را خدمت مردم می دهم که ما تا پایان در کنار مردم هستیم و آنچه که در توان داریم چه در جهت امداد و چه در جهت جستجو به کار خواهیم گرفت.

آخوندی گفت: حتما به تمامی خانواده های سانحه دیده سرکشی خواهیم کرد. به استاندار محترم استان نیز تاکید کردم که به تمامی خانواده های محترم سانحه دیدگاه سرکشی شود و هر ابهام، سوال و هر کمک و هر نیازی که هست در خدمت دوستا باشیم و بتوانیم آنچه که در توانمان هست برآورده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: حتما آنچه که در توان‌مان هستن در جهت توسعه استان انجام می‌دهیم و در جهت ارتقای استان تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت.

وی در بیان این مطلب که برای از سرگیری پروازهای یاسوج چه مجموعه اقداماتی در دستور کار است، گفت: فرودگاه یاسوج همچنان عملیاتی است و پروازهای آن به شکل معمولی انجام خواهد شد. قبلا نیز هماهنگ کردیم و در دو هفته گذشته در طی جلسه مشترک با استاندار و نماینده محترم یاسوج هماهنگ کرده بودیم تا برای سایر خطوط هوایی یاسوج پروازهای دیگری بگذارند. ان شاء الله پیگیری خواهم کرد تا پروازهای بیشتری را به یاسوج داشته باشیم. 

نظر شما