شناسهٔ خبر: 49960 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عباس آخوندی در مجلس مطرح کرد:

علل سقوط هواپیما با یافتن جعبه سیاه مشخص می‌شود/ همه دستگاه‌ها باید مسوولیت حقوقی اقدامات خود را بپذیرند/ تشکر ویژه از نیروهای ارتش، سپاه و بسیج و دیگر دستگاه‌ها

درجمع آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت: جلسه با کمیسیون عمران مجلس نشان داد که سیستم مدیریتی کشور زنده است و ارتباط خوبی با مردم دارد، جلسه ما در دو بخش نحوه یرامون جست و جو و دلایل وقوع سانحه بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در حاشیه جلسه با کمسیون عمران مجلس ضمن تسلیت مجدد به مناسبت درگذشت ۶۵ تن از هموطنانمان در سانحه هواپیما درخصوص سانحه هواپیمای شرکت آسمان اظهار داشت: وظیفه مجلس پرسشگری است و در این موقعیت‌ها قطعا مجلس باید ورود کند تا مطمئن باشد اقدامات لازم صورت گرفته است. براساس قانون از اینکه مجلس جلسه می‌گذارد و پرسشگری می‌کند خوشحال هستیم. این نشان از این است که سیستم مدیریتی کشور زنده است و ارتباط خوبی با مردم دارد. جلسه ما در مجلس دو بخش داشت یک بخش نحوه جست و جو و بازرسی منطقه و بخش دوم مقدمات پرواز و دلایل وقوع سانحه بود.

وی افزود: در ارتباط با بخش اول که بررسی و جست و جو بود سوال‌های مختلفی شد. دوستان از دستگاه‌های مختلف توضیحات را دادند. سازمان هواپیمایی کشوری براساس ماده ۲۲ قانون هواپیایی کشوری بلافاصله ستاد بررسی سانحه را تشکیل داد. این ستاد یازده گروه را تشکیل داد که این یازده گروه باید بروند از بخش‌های مختلف هواپیما، بحث هواشناسی، سیستم‌های ناوبری و سیستم فردوگاه و مباحث مختلف را بررسی کنند تا ببینند نقص احتمالی در چه مرحله‌ای بوده است. این یازده گروه دو ساعت بعد از وقوع سانحه کارشان را شروع کردند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساماندهی مناسب نیروهای جست وجو گر و همچنین کمک دیگر ستادهای بحرانی مثل ارتش و هلال احمر تصریح کرد: از جمله کارهایی که سازمان هواپیمایی کشوری انجام داد این بود که بلافاصله بعد از وقوع حادثه یکی از مدیران ارشد خود را به منطقه فرستاد که روی نقشه براساس خطوط پروازی کار را برای پیدا کردن لاشه هواپیما هدایت کند. خیلی مهم بود که نیروهای محدودی را که داریم بی‌جهت برای جست و جو پراکنده نکنیم و خوشبختانه این کار انجام شد و ستاد بحران استان تشکیل شد و همه ستادهای بحرانی مثل هلال احمر هم حضور پیدا کردند.

وی با اشاره به کمک ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی گفت: نکته مهم در این سانحه کمک ارتش بود. در این چند روز مدام با امیر موسوی در ارتباط بودیم که دستور دادند یکی از امیران ارتش آنجا مستقر شدند. نیروهای تکاور وارد شدند و بعد از مشخص شدن محل سقوط هواپیما توانستند نیروهای جست و جوگر را به منطقه هلی‌برد کنند و این کار با سرعت زیادی صورت گرفت. البته افزون بر ارتش دوستان سپاه و بسیج هم کمک کردند و همچنین کوهنوردان حرفه‌ای هم وارد شدند و افزون بر این مردم منطقه همه همکاری گسترده‌ای با توجه به شناخت از منطقه داشتند. همه همکاری گسترده‌ای کردند تا به این مرحله رسیدیم که محل سقوط حادثه مشخص است و بیش از ۳۰ جسد کشف شده که باید به عقب منتقل شوند و بقیه کارها هم امروز صورت می‌گیرد که این در ارتباط با بحث فرآیند رسیدگی و جست و جو بود.

آخوندی در ادامه به بحث دوم جلسه با کمیسیون عمران مجلس که بحث علت وقوع سانحه بود با تاکید بر اینکه اصلی‌ترین مساله درباره علل این اتفاق پیدا شدن جعبه سیاه هواپیماست، اظهار داشت: درخصوص علت سانحه ما براساس قانون باید منتظر باشیم که ستاد بررسی سانحه به عنوان مرجع رسیدگی اظهارنظر کند. ما همزمان از کارشناسان کشور فرانسه دعوت کردیم که خوشبختانه دیشب آمدند هم از شرکت ای تی آر که سازنده هستند و هم از سازمان هواپیمایی فرانسه که ناظر بر ساخت این شرکت هستند از آنها هم دعوت کردیم که آمدند و آن‌ها هم به جمع بررسی ما پیوستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر اصلی‌ترین مسئله برای روشن شدن علت سانحه پیدا کردن جعبه سیاه هواپیما است. اطلاعاتی که در زمین و در سیستم‌های ما ثبت شده در اختیار بوده و بقیه در جعبه سیاه است که باید پیدا شود تا ببنیم در خود هواپیما چه اتفاقی افتاده است. از فرانسوی ها خواستیم اگر در این زمینه فناوری و تکنولوژی ای دارند به ما کمک کنند و آن را در اختیار ما قرار دهند. همچنین از امیر موسوی، فرمانده کل ارتش خواستم که اگر در ارتش سیستمی برای کمک هست آن را در اختیار ما قرار دهند که فردی را مسوول کردند که در حال تلاش هستند. در کنار این، تیم های زمینی هم در منطقه در حال کمک هستند تا جعبه سیاه را پیدا کنند. به هر صورت از این به بعد برای بررسی علت سانحه همه اطلاعاتی که داریم در حال تجزیه و تحلیل است تا اطلاع دقیقی به دست بیاوریم تا بتوانیم علت وقوع را اعلام کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته درخصوص خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه گفت: از جهت سرکشی به خانواده‌ها من دوشنبه که در منطقه بودم به خانواده یکی از جانباختگان سر زدم و تسلیت عرض کردم. از طرف خود شرکت آسمان که شرکت عملیاتی این مساله است، مسوول شدند این کار را انجام دهند. از سوی دیگر تمام همکاران خودم در استان کهگلویه و بویر احمد هم در حال رسیدگی به وضعیت جان‌باختگان هستند و کارهای بسیار خوبی را انجام داده‌اند.

آخوندی با اشاره به اینکه رسیدگی به سقوط هواپیما و علل این حادثه براساس رژیم مسوولیت حقوقی انجام و بعد از آن افراد مسوولیت حقوقی اقدام خودشان را خواهند پذیرفت، تصریح کرد: آخرین نکته ای که من می توانم عرض کنم در خصوص رژیم مسوولیت حقوقی است. در سیستم‌های هوایی با توجه به اینکه عضو پیمان شیکاگو هستیم و ایکائو در این زمینه جزئیات مشخصی دارد و نحوه رسیدگی به این سوانح را مشخص کرده است. قانون مجلس هم داریم که قانونا عضو پیمان شیکاگو هستیم. در سیستم قانون کاملا مشخص است که مسوولیت شرکت عملیاتی و هواپیمایی که این کار را انجام می‌دهد چه مسوولیتی دارند و سیستم نظارت سازمان هواپیمایی کشوری که باید بر فرآیندها نظارت کند چه مسوولیتی دارد به همین منظور از همه اینها گزارش تهیه شده و قاعدتا براساس رژیم مسوولیت حقوقی افراد باید مسوولیت حقوقی اقدامات خودشان را بپذیرند.

وزیر راه در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص اینکه چه زمانی را می‌توانند برای اعلام گزارش علل این اتفاق به مردم وعده بدهند، گفت: همه چیز که در سیستم ناوبری و کتبی در اختیار ماست و در حال بررسی هستیم. اگر امروز اعلام شود همین امروز جعبه سیاه باز می‌شود چون تیم فرانسوی حضور دارند. همه چیز به پیدا شدن جعبه سیاه بستگی دارد.

نظر شما