شناسهٔ خبر: 49993 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

خادمی تشریح کرد:

آخرین وضعیت قرارداد کریدور شرق به غرب/ تلاش دولت برای فعال کردن سواحل خلیج فارس و تثبیت جمعیت

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد: قرارداد کریدور شرق به غرب از خوزستان به سمت فارس و در نهایت به سمت کرمان و سیستان منعقد شده و امید است به عنوان یک کریدور، جنوب غرب کشور را به جنوب شرق فعال تر کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا خیراله خادمی در حاشیه نشست بررسی آخرین وضعیت راه های خوزستان در سالن جلسات استانداری خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همچنین در بحث کریدورهای سراسری ترانزیتی نیز ۲ کریدور اصلی شمال به جنوب غرب کشور تعریف شده که یکی از آنها بندر امام، لرستان،کرمانشاه،سنندج و آذربایجان شرقی و غربی را به یکدیگر متصل می کند.

وی ادامه داد: همچنین کریدوری به نام شماره ۱۰ تعریف شده که بخشی از آن در خوزستان است که نزدیکترین مسیر کریدور جاده ای از آب های آزاد خلیج فارس به سمت بازرگان و در نهایت به سمت ترکیه و اروپا است. 

وی افزود:کریدور بزرگراهی ساحل خلیج فارس یکی دیگر از پروژه های مهم است که از سمت شلمچه آغاز شده و به سمت بوشهر، هرمزگان و در نهایت به چابهار می رسد که هدف اصلی دولت فعال کردن سواحل خلیج فارس و تثبیت جمعیت در این مناطق است که یکی از ضرورت های آن توسعه زیرساخت ها است. 

خادمی در باره نشست بررسی آخرین وضعیت راه های خوزستان اظهار کرد:در این نشست برنامه ریزی لازم برای بخش زیرساخت های حمل و نقلی استان، احداث مسیرهای جدید در بخش های بزرگراهی و آزادراهی و همچنین در بخش توسعه ریلی انجام شد. 

وی افزود:خوزستان یک استان ترانزیتی و باری و مسافرخیز در سطح کشور بوده و همین امر بر اهمیت توسعه راه های این استان می افزاید. 

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:خوزستان در بخش باری رتبه دوم و در بخش مسافری رتبه چهارم اما در بخش طول راه ها در رتبه ششم جای دارد که نشان می دهد باید در بخش های راه و اتصالات مسیر های ریلی توجه ویژه ای شود. 

وی بیان کرد: امید است با برنامه ریزی مناسب شاهد توسعه زیرساخت های جاده ای خوزستان باشیم و در زمینه طول راه ها نیز شاهد ارتقای رتبه این استان باشیم. 

خادمی با بیان اینکه برای پروژه های راه سازی در خوزستان ۲ هزار میلیارد ریال و برای پروژه های راه های روستایی نیز ۵۰۰ میلیارد ریال ابلاغ شده گفت: پروژه های جاده ای خوبی در خوزستان آغاز شده که یکی از مسایل مهم در این استان مسیرهای منتهی به سایر استان ها است که باید افزایش ظرفیت در آنها ایجاد شود. 

وی بیان کرد: با احداث آزاد راه در جاده های شمال خوزستان به سمت لرستان ظرفیت ترافیکی مناسبی را در این مسیر شاهد هستیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:همچنین پروژه چهارخطه کردن محور ایذه - چهارمحال بختیاری - اصفهان آغاز شده و روند اجرایی مناسبی را در این پروژه شاهد هستیم و امید است که با برنامه ریزی مناسب برای مسیر ایذه - لردگان نیز اقدامات خوبی صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه مسیر ترانزیتی شمال خوزستان فرصتی مناسبی برای توسعه این استان است، گفت: ۲۲ پروژه در خوزستان تعریف شده که یکی از این مسیرها، پاشنه زاگرس است که امید است به عنوان یک مسیر توسعه ای در آینده برای خوزستان مورد استفاده قرار گیرد. 

وی بیان کرد: در بحث ریلی نیز یکی از مسیرهای مهم و مورد توجه ما مسیر خوزستان به سمت چهار محال و بختیاری و اصفهان است که خوزستان را از این طریق به پایتخت اتصال داده که پروژه بزرگی به شمار رفته و حدود پنج میلیارد دلار برای آن پیش بینی شده است.

خادمی افزود: مطالعات این پروژه در سه استان آغاز شده و یک شرکت کره ای مطالعات لازم را انجام داده و اکنون پیشنهادات این شرکت کره ای در دست بررسی است.

 معاون وزیر راه و شهرسازی در جذیان سفر به خوزستان از جاده های خروجی این استان به استان‌های مجاور مانند، ایذه به چهارمحال و بختیاری ، بهبهان به کهکیلویه و بویراحمد و آبادان و ماهشهر به سمت بوشهر دیدن کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ایذه در جمع خبرنگاران گفت: برای تسریع در تکمیل پروژه چهار خطه کردن جاده هفتکل به ایذه منابع مالی بیشتری نیاز است. 

وی افزود: بودجه این پروژه حدود ۲ هزار میلیارد ریال است و این در حالی است که هم اکنون سالیانه ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص می یابد دارد که امیدواریم با کمک دولت منابع مالی آن افزایش داده شود تا هرچه زودتر تکمیل و زیر بار ترافیکی برود./ 

نظر شما