شناسهٔ خبر: 50008 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مانی فر مطرح کرد؛

طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است

جلسه مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است که نتایج کارشناسی ارزیابان و اعضای کمیته فنی به اصلاح سازمان‌ها و استفاده از فرصت‌ها در آن‌ها کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان در سومین نشست کمیته فنی نشان تعالی HSE، اظهار کرد: در جلسه دوم تعدادی از نتایج ارزیابی‌های انجام شده برای ۱۴ کارگاه ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت. 

وی بیان کرد: کمیته فنی در مراحل ابتدایی فعالیت خود است و باید به طور مستمر کار خود را ادامه دهد و نتایج بدست آمده از ارزیابی‌ها را مورد بررسی قرار دهد که ماهیت این کمیته نیز فنی است و کارگاه‌های ساختمانی را با نگرش فنی مورد توجه قرار می‌دهد تا از آن‌ها دستورالعمل‌هایی برای شورای تدوین مقررات ملی ساختمان استخراج کنیم. 

زمانی فر با بیان اینکه کمیته فنی مرجع رسیدگی به موضوعات فنی براساس طرح نشان تعالی HSE است، تصریح کرد: طرح نشان تعالی HSE یک برنامه فرآیند محور و مشارکتی است که نتایج کارشناسی ارزیابان و اعضای کمیته فنی به اصلاح سازمان‌ها و استفاده از فرصت‌ها در آن‌ها کمک می‌کند. 

وی افزود: نحوه همکاری مجموعه بدنه مهندسی با دستگاه‌های ناظر حاکمیتی مانند وزارت کار باید به طور منطقی برقرار شود تا یکپارچگی در حوزه ایمنی بین دست اندرکاران ایجاد شود.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت: ارزیابان باید شناسنامه دار شوند، پرونده کاری مختص خود را داشته باشند و در نظام مشخص و تعریف شده اداری فعالیت کنند. 

وی بیان کرد: طرح نشان تعالی HSE فرآیندی را برای کمک به مبحث ۱۲ طی می‌کند که بهتر است از حداقل استانداردها و قوانین برای برخورداری از نتایج عبور کنیم.

مدیریت حلقه گمشده کارگاه‌های ساختمانی

در ادامه این جلسه کاظم نعیمی مطلق مسئول دبیرخانه دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان بیان کرد: از مجموع ۵۰ شرکت مورد ارزیابی که کمیته ارزیابان در اختیار قرار دارد، ۱۶ سازمان ارزیابی دوباره داشتند که بین کل مجموع ارزیابان چهار شرکت به سطح تک ستاره دست یافتند و مابقی به سطح پایین‌تر از آن رسیدند. 

وی افزود: در بین این سازمان‌ها رتبه اول به کارگاهی با امتیاز ۴۵۴، رتبه دوم به کارگاهی با امتیاز ۴۲۳، رتبه سوم به کارگاهی با امتیاز ۴۲۰ و رتبه چهارم به کارگاهی با امتیاز ۴۰۸ اختصاص پیدا کرد و مابقی سازمان‌ها مورد ارزیابی رتبه‌های زیر ۴۰۰ را کسب کردند که مطابق با پارامتر‌ها ارزیابی صورت گرفته و ارزیابان آن‌ها را در گروه‌های مختلف مدیریت، سلامت، ایمنی و محیط زیست به طور جداگانه بررسی کردند. 

نعیمی مطلق با تاکید بر تشکیل کارگروه تخصصی برای نوشتن راهنما در کمیته فنی بیان کرد: از بین ۴ محوری که در طرح هستند کمترین امتیاز به سیستم مدیریت تعلق گرفته که اعتقادی به مدیریت در کارگاه‌های ساختمانی وجود ندارد و مسئولان کارگاه‌ها معتقدند باید افراد مرتبط با HSE در پروژه حضور داشته باشند و از اسناد استفاده نشود.

وی گفت: بیشترین کسر امتیاز در حوزه مدیریت مربوط به مدیریت تغییر است و به دلیل اینکه اغلب پروژه‌ها در ساختمان‌ها در حال تغییر است در این حوزه فعالیتی انجام نشده است. 

دبیر اجرایی جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) اظهار کرد: دومین مورد با بیشترین کسر امتیاز مربوط به مدیریت دانش در کارگاه‌های ساختمانی، سومین مورد عدم وجود KPI و چهارمین مورد مربوط به مدیریت ریسک بوده است. 

وی با بیان اینکه در محور سلامت بیشترین کسر امتیاز مربوط به اندازه گیری و پایش عوامل زیان آور فیزیکی بوده، افزود: دومین کسر امتیاز مربوط به کادر و تجهیزات درمانی، سومین کسر امتیاز مربوط به معاینات شغلی در حوزه طب کار و چهارمین کسر امتیاز مربوط به مبارزه با ناقلین است. 

نعیمی مطلق درباره حوزه ایمنی نیز بیان کرد: بیشترین کسر امتیاز در بخش مجوز‌های ایمنی کار است که اغلب مجوز‌های استفاده شده در کارگاه ساختمانی مربوط به حوزه نفت بوده و با دستورات کارگاه ساختمانی مشابهت نداشته است. 

وی ادامه داد: دومین کسر امتیاز مربوط به پیشگیری از حریق، سومین کسر امتیاز در حوزه بازرسی مبتنی بر ریسک، چهارمین کسر امتیاز به نگرش طراحی ذاتا ایمن و پنجمین مورد به ایمنی در استفاده از مواد شیمیایی و کار در ارتفاع مربوط است. 

دبیر اجرایی جشنواره نشان تعالی سلامت، ایمنی و محیط زیست (HSE) درباره بخش‌های محور محیط زیست بیان کرد: بیشترین کسر امتیاز مربوط به مدیریت مصرف انرژی، مدیریت منابع آب و اندازه گیری آلاینده‌های زیست محیطی است. 

وی اظهار کرد: تعدادی از سازمان‌ها نیز درخواست ارزیابی داشتند که با توجه به فرصت محدود ارزیابی آن‌ها به سال ۹۷ موکول می‌شود. 

نعیمی مطلق تصریح کرد: کمیته فنی باید در طول سال دو مرتبه در ماه تشکیل جلسه دهد تا روند آموزش‌ها و برنامه‌ها را بررسی کند. 

وی افزود: تمام امتیازات براساس نرم افزار دسته بندی شده که سازمان‌ها در رده‌های خود با یکدیگر مقایسه می‌شوند و در ۵ رده جای می‌گیرند. 

گفتنی است، در این جلسه تقی زاده رئیس گروه تخصصی مبحث ۱۲ حضور داشت.

نظر شما