شناسهٔ خبر: 50019 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

شکرچی‌زاده عنوان کرد:

لزوم جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در صنعت ساختمان کشور/ درخواست از مجلس برای ورود به موضوع اصلاح الگوی مصرف/ کاهش مصرف انرژی ساختمان‌های دولتی ظرف ۵ سال

سخنرانی شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: باید راهکارهای جذاب بودن صنعت ساخت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مطرح شود زیرا در چنین حوزه‌هایی فعالان داخلی، توانمندی رقابت با رقبای خارجی را دارند به همین خاطر در صورت مدنظر قرار گرفتن مقوله اشتغال و تولید، هر مقدار این موارد محقق شوند به برنامه‌های سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نزدیک‌تر می‌شویم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی‌زاده در مراسم افتتاحیه نخستین همایش و نمایشگاه صنعت ساخت که صبح امروز در هتل المپیک تهران برگزار شد، ضمن تشکر از اساتید دانشگاهی، فعالان بخش خصوصی و مدیران دولتی و شهری برای حضور در این رویداد اظهار داشت: نشست‌ها و کنفرانس‌های پیشین در حوزه ساخت به‌صورت بخشی و مربوط به مواردی همچون بتن، انرژی، آتش، زلزله، قیر و آسفالت بود و مجموعه‌ای تحت عنوان ساخت (که دربرگیرنده تمام موارد مذکور باشد) وجود نداشت که سرانجام این پیشنهاد توسط دکتر رسول میرقادری مطرح شد تا طی برگزاری ۲ روزه این همایش مباحث مربوط به هریک از موارد فوق‌الذکر در قالب پنل تشریح ‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین به تغییر شکل برگزاری نخستین همایش و نمایشگاه صنعت ساخت نسبت به همایش‌های مشابه پیشین پرداخت و گفت: در همایش امروز شاهد هستیم که شکل برگزاری از قالب کلاسیک خارج و بر گفتمان سازی تأکید شده که بر غنی‌تر شدن مطالب و موضوعات می‌انجامد.

وی در ادامه بابیان اینکه «باید یک بازاندیشی به صنعت ساخت داشته باشیم»؛ گفت: به دلیل تکمیل طرح‌های عمرانی کشورهای توسعه‌یافته طی دهه‌های گذشته، بیشتر به مبحث نگهداری پرداخته می‌شود و تنها پروژه‌های بسیار بزرگ در دست ساخت قرار می‌گیرد اما در کشورهای درحال توسعه، ساخت یک موضوع کلیدی و عنصر اصلی اشتغال‌زایی، رشد اقتصادی و تأمین کننده سرمایه ملی است.

شکرچی‌زاده با تأکید بر نقش ساخت به‌عنوان پیشران اقتصاد کشورهای درحال‌توسعه تصریح کرد: نباید مقولاتی مانند رکود موجب دور شدن مبحث ساخت از اذهان شود، زیرا توجه به این مسئله می‌تواند منجر به رشد اقتصادی و اشتغال‌زایی گردد، ازاین‌رو باید موجبات تحقق آن فراهم شود.

توجه به صنعت ساخت موجب دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن یادآور شدن صرف عمده بودجه کشور برای مسائل جاری و سهم بسیار اندک ساخت و عمران از بودجه تأکید کرد: باید راهکارهای جذاب بودن صنعت ساخت برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی مطرح شود زیرا در چنین حوزه‌هایی فعالان داخلی، توانمندی رقابت با رقبای خارجی را دارند به همین خاطر در صورت مدنظر قرار گرفتن مقوله اشتغال و تولید، هر مقدار این موارد محقق شوند به برنامه‌های سند چشم‌انداز ۲۰ ساله نزدیک‌تر می‌شویم.

این مقام مسئول بیان داشت: در دهه ۵۰ و ۶۰ تقاضا برای ورود به رشته عمران در دانشگاه‌ها بسیار بالا بود که امروز شاهد کاهش ورودی‌های آن به کلاس‌ها هستیم و این یک سیگنال مهم تلقی می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

شکرچی‌زاده تاکید کرد: بهتر است کنفرانس حاضر به‌عنوان یک بستر گفتمانی نگاه شود و در پنل‌ها سعی بر قرار گرفتن ماتریسی اطلاعات و موضوعات در کنار یکدیگر گردد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه با اشاره به فراز و نشیب موجود و تهدید منابع ملی اظهار داشت: این فراز و نشیب حتی صنعت ساخت را هم تهدید می‌کند لذا باید راهکارهایی برای نجات این صنعت ارائه شود.

وی با اشاره به موضوعاتی که قرار است در هر یک از پنل‌ها مطرح شود خاطرنشان کرد: در حوزه بافت‌های ناکارآمد شهری حدود ۱۴۰ هزار هکتار به عنوان یک ظرفیت مغفول در توسعه شهری وجود دارد، لذا باید روش‌های قدیمی متکی به منابع دولتی مورد بازنگری قرار گیرند تا ضمن نوسازی بافت‌های ناکارآمد، ظرفیت تاب‌آوری شهرها افزایش یابد.

وی افزود: خوشبختانه تجربه مطلوبی برای اجرای این کار در روستاها وجود دارد به طور مثال پس از وقوع ۳ زلزله بیش از ۶ ریشتری در استان کرمان شواهد حاکی است که سازه‌های بازسازی شده پس از زلزله زند در سال ۸۳ مقاومت بسیار بالایی در برابر زلزله‌های اخیر از خود نشان داده‌اند، از این رو اقدام بنیاد مسکن در آن دوره زمانی، باید به شکلی جدی‌تر در بافت‌های روستایی، مفهوم محلات و شهرسازی نیز مورد توجه قرار گیرد، زیرا معتقدیم که حیات و زیستگاه انسان‌ها باید مطابق با شأن آن‌ها باشد.

شکرچی‌زاده همچنین به مسئله فناوری و توسعه آن در صنعت ساخت پرداخت و گفت: صنعت ساخت در تمام کشورهای جهان متناسب با سایر فناوری‌ها پیش نمی‌رود به طور مثال پیشرفت فناوری در صنایع پتروشیمی یا برق و الکترونیک به مراتب جلوتر از استفاده از فناوری در صنعت ساخت است؛ اما در داخل کشور مقاومت‌هایی از سوی صنعت رخ می‌دهد که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

گام نهادن به حوزه ساختمان‌ها و شهرهای هوشمند در همایش صنعت ساخت

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص موضوع شهرهای هوشمند نیز گفت: استفاده از IT و IOT در حوزه ساختمان و شهرسازی متداول شده است که اولین گام‌های نظری آن در کنفرانس امروز برداشته خواهد شد. مق. له شهر هوشمند نیاز به نشست‌های تخصصی خاصی دارد.

وی افزود: در ویرایش جدید نشریه ۵۵ سازمان برنامه و بودجه، یکی از فصول به ساختمان‌های هوشمند اختصاص داده شده و نشست‌هایی در همین ایام برگزار در خصوص مبحث ساختمان‌های هوشمند برگزار خواهد شد. این اقدام باعث می شود که فهرست بها برای آن در نظر گرفته خواهد شد و شرایط ورود هوشمندسازی به حوزه ساختمان و شهرسازی گشایش می‌یابد.

شکرچی زاده یادآور شد: سهم فناوریدر توسعه اقتصادی در کشورهای توسعه یافته بیش از ۷۰ درصد است؛ اما آماری در این زمینه در ایران وجود ندارد لذا باید به ظرفیت فنواری پرداخته شود وقتی به حوزه فناوری پرداخته شود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه صحبت‌ها به مساله محیط زیست و پرداخت و خاطرنشان کرد: مصرف انرژی در ساختمان‌های داخل کشور بسیار زیاد است و گفته می‌شود،‌دولت سالانه بیش از ۱۰ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌پردازد که بخش قابل توجه آن مربوط به ساختمان می‌شود.

شکرچی زاده با اشاره به «آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف در آبان‌ماه امسال و تایید و ابلاغ آن از سوی هیئت وزیران» تصریح کرد: مشکل این لایحه عدم تخصیص منابع مالی مورد نیاز برای اجرای این لایحه است که پیش بینی شد، دستگاه های دولتی این لایحه را در بودجه سنواتی خود لحاظ کنند؛ اما منابع مالی زمانی محقق می شود که در بودجه سال ۹۷ قرار گیرد.

مکاتبه وزرای نفت و راه و شهرسازی برای تامین مالی آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف

وی افزود: در آیین نامه اجرایی آمده است که دستگاه های دولتی موظفند ظرف ۲ سال میزان انرژی مصرفی ساختمان را ممیزی کنند و ظرف ۵ سال سطح مصرف انرژی به حد قابل قبول  مبحث ۱۹ آیین‌نامه مقررات ملی ساختمان برسد که این کار نیاز به منابع مالی دارد و با توجه به اینکه ابلاغ آیین‌نامه در ماه آبان بود و دولت فرصت نداشت که در بودجه قرار دهد، مکاتبه‌ای از سوی وزرای راه و شهرسازی ونفت جهت قرار گرفتن در بودجه انجام شد و به صورت پیشنهاد در اختیار کمیسیون عمران مجلس قرار گرفت که سر انجام در کمیسیون تلفیق نیاورد و آخرین فرصت آن صحن علنی است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی مستحضر باشند که هیچ منبع مالی جدیدی برای این لایحه نیاز نیست در اقع از محل صرفه جویی تامین منابع شود؛ اما به دلیل اینکه باید در مبادله‌های دستگاه های اجرایی پیش بینی شود مستلزم قرار گرفتن در قانون بودجه سال ۹۷ است.

شکرچی زاده در پایان بیان داشت: مقوله مصرف انرژی در ساختمان مقوله‌های مختلف دارد که باید مدیریت شود. بقه طور مثال صنعت سیمان سهم ۸ درصدی از اتشار گازهای گلخانه‌ای دارد. پس باید از بعد محیط زیستی و مصرف انرژی دانش خود را افزایش داده و با توجه امضا پیمان پاریس از جانب مسئولان کشور تا پایان سال ۲۰۳۰ اقدامات متعددی برای کاهش مصرف انرژی باید از انجام گیرد.

نظر شما