شناسهٔ خبر: 50040 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان در جمع کارکنان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح کرد:

آمادگی کامل راهداری و حمل و نقل جاده ای در سفرهای نوروزی سال ۹۷/ معاون جدید حمل‌ونقل سازمان معرفی شد

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جمع معاونان، مدیران کل ستادی و استانی سازمان ضمن تاکید بر آمادگی ادارات كل و ارائه خدمات لازم در ايام نوروز سال ٩٧ به تشریح و مرور طرح و برنامه‌های این سازمان در سال آینده همچون نوسازی ناوگان فرسوده، رتبه بندی شرکت‌های مسافربری و الزامات ارتقا بهره‌وری در حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همايش مروري بر برنامه‌هاي گسترده تدارك ديده و پيش‌بيني شده جهت انجام سفرهاي ايمن و مورد انتظار هم‌وطنان و مسافران در ايام تعطيلات نوروز سال ١٣٩٧ با حضور معاون وزير راه و شهرسازي ، معاونين و مديران ستادي و ادارات كل استاني سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ، همچنين رؤساي تشكل‌ها و انجمن‌هاي صنفي حمل و نقل جاده‌اي، در تهران برگزار شد.

داود كشاورزيان معاون وزير راه و شهرسازي و رئيس اين سازمان، ضمن ابراز تسليت به بازماندگان درگذشتگان سانحه سقوط هواپيمايي تهران – ياسوج و طلب غفران الهي براي هم‌وطنان درگذشته در اين سانحه، طي سخناني اظهار داشت: از سال ٩٤ موضوع پايين بودن بهره‌وري در بخش حمل و نقل به عنوان يك چالش در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي مطرح بوده و مورد بررسي‌هاي كارشناسي قرار گرفت. به طوري كه آمار و ارقام حاكي است متوسط پيمايش مفيد ناوگان در بخش حمل و نقل كالا سالانه حدود بين ٥٠ تا ٦٠ هزار كيلومتر است، در صورتي كه آمارهاي جهاني تقريباً ٢ برابر اين عملكرد را نشان مي‌دهد. از اين رو در صورت ادامه اين روند و كاهش بهره‌وري در بخش حمل و نقل عمومي و در نتيجه كاهش ميزان درآمد، سرمايه‌گذاري در بخش توجيه اقتصادي نخواهد داشت.

وي افزود: در بخش حمل و نقل عمومي ناوگان مسافربري هم اين معضل وجود دارد ، اتوبوس‌هاي مسافربري تقريباً بالاي ٢٠٠ هزار كيلومتر در سال پيمايش دارند. اما ضريب اشغال صندلي‌ها حدود٥٠ تا ٦٠ درصد و پايين است، ضمن اين كه هر سال ٧ تا ٨ درصد استفاده از حمل و نقل عمومي به دليل افزايش استفاده از خودروهاي شخصي در جابه‌جايي‌ها و توليد بالغ بر۱.۵ ميليون خودرو به طور سالانه در كشور كاهش پيدا مي‌كند، حتي سفرهاي كاري هم با همين خودروهاي شخصي انجام مي‌شود به طوري كه روزانه حدود ٥٠٠ هزار خودرو از مبادي ورودي به شهر تهران وارد مي‌شود و در نتيجه هر دو بخش حمل و نقل عمومي كالا و مسافر از اين عارضه زيان مي‌بينند.

راهکارهای ارتقای بهره‌وری حمل‌ونقل باید فرابخشی و ملی باشد

معاون وزير راه و شهرسازي با تأكيد بر اين كه پيشنهادها و راه‌كارهاي ارتقاي بهره‌وري در بخش حمل‌ونقل مي‌بايست دربرگيرنده ارتقاي بهره‌وري ملي باشد و صرفاً پيشنهادات در سطح بنگاه‌هاي حمل‌و‌نقل پاسخگو نمي‌باشد، افزود: با توجه به پايين بودن مقياس بهره‌وري ملي در حمل و نقل جاده اي براساس جمع بندي ها به نظر مي‌رسد تعدادي از كاميون‌هاي فرسوده بايد از دوُر خارج شوند چرا كه همه ي فعالان در معرض آسيب هستند.

وی افزود: لذا چابك سازي بخش حمل و نقل ضرورت دارد تا بخش حمل و نقل عمومي دوام پيدا كند و اينكه بحث‌هايي مطرح مي شود كه نبايد از فعاليت كاميون هاي فرسوده ممانعت كرد و فعاليت ها به روش هاي سنتي ادامه پيدا كند يقينا" علاوه بر مسائلي چون آلودگي محيط زيست و مصرف سوخت كه به نظر فرع قضيه است، موضوع و بحث اصلي و مورد نظر اقتصاد بخش حمل و نقل است.

لازمه سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل جاده‌ای؛ تغییر نگرش از سنتی به صنعتی

وي ادامه كار كاميون هاي فرسوده كه به شكل سنتي در حال حاضر در كشور فعاليت مي نمايند را به مصلحت بخش ندانست، و تصريح كرد: چنانچه قرار باشد سرمايه مناسب در بخش وارد شود و حمل‌ونقل جاده‌اي تبديل به صنعت شود ، مديريت وارد بخش شود و تعداد زيادي كاميون را يك شركت مديريت نموده ، بار جابجا كرده و درآمد كسب كند ، لازم است ضمن تغيير نگرش، تدبير و برنامه‌هاي تدوين شده هر چه زودتر عملياتي گردد.

 رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در بخش ديگري از سخنان خود به پيشنهاد ارائه شده به وزارت نفت جهت كمك مالي به كساني كه كاميون فرسوده خود را از رده خارج نموده به شرطي كه نوسازي ننمايند اشاره كرد و ادامه داد : وزارت نفت با اين پيشنهاد با استدلال اينكه كالاهايي كه قرار بود كاميون از رده خارج شده حمل نمايد ، كاميون فرسوده ديگري حمل خواهد كرد و صرفه جويي در سوخت اتفاق نمي افتد ، موافقت نكرد .

كشاورزيان با اشاره به اينكه اخيراً هم در زمينه نوسازي ناوگان حمل و نقل رئيس جمهوری شخصا" ورود نموده اند ، گفت: ايشان پيشنهاد كرد، بخشي از قيمت ناوگان را وزارت نفت از محل صرفه‌جويي سوخت از همان ابتداي كار به متقاضي پرداخت نمايد و مابقي به صورت تسهيلات بانكي و وام با بهره ١٨ درصد كه مورد تعهد بانك ها خواهد بود و مبلغي هم توسط خود متقاضي تأمين شود كه بايد ديد در عمل چگونه خواهد شد.

پیشنهاد سازمان برای نوسازی کامیون‌های فرسوده چه بود؟

وي در زمينه پيشنهاد ارائه شده از سوي سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده اي با توجه به پايين بودن بهره‌وري بخش، پيمايش و درآمد كم صاحبان كاميون و عدم توانايي در باز پرداخت اقساط اظهار داشت: در اين راستا پيشنهاد گرديد به ازاي هر ٢ دستگاه كاميون فرسوده كه از رده خارج مي‌شوند، يك دستگاه كاميون جديد نوسازي گردد،‌ همچنين پيشنهاد گرديد شرك‌هاي حمل و نقل كالا وارد امر سرمايه‌گذاري در خريد كاميون‌ها بشوند و باتوجه به جلسات برگزار شده و جمع‌بندي‌هاي صورت گرفته در نظر است دولت ٥٠ درصد قيمت كاميون را برعهده بگيرد، به شركتها هم توصيه مي‌شود به رانندگان و ناوگان كاميون سهمي از مالكيت ناوگان جديد واگذار شود و سرمايه‌گذاري در بخش رونق و توجيه اقتصادي پيدا كند.

معاون وزير راه و شهرسازي يادآور شد: در راستاي اجرايي شدن طرح مذكور مقدمات كار فراهم شده و جلساتي از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران مجري طرح است كه اميد است از سال آينده عملياتي شود.

آغاز رتبه بندی شرکت‌های مسافربری در سال آینده

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در ادامه به موضوع رتبه‌بندي شركت‌هاي حمل و نقل كالا و مسافر اشاره كرد و افزود : شركت‌ها باتوجه به امكاناتي كه دارند و پارامترهاي مختلفي كه در ارزيابي شركت‌ها مؤثر است، از جمله ناوگان ملكي، توان مالي، سابقه و ... مورد ارزيابي قرار مي‌گيرند كه در بخش مسافربري تقريباً آيين نامه و دستورالعمل مربوطه تهيه و مشخص شده است و از سال آينده شركتها ارزيابي مي‌شوند و براساس درجه و رتبه شركت، خدمات‌ خاصي به خدمات گيرندگان ارايه مي‌شود و مي‌بايست پاسخگوي مردم و كاربران باشند. همچنين امكان ارتقاي خدمات و دريافت رتبه‌هاي بالاتر براي شركتها پيش‌بيني شده است.

تاکید بر ارزیابی دقیق از وضعیت راه‌ها توسط استان‌ها در ایام نوروز ۹۷

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود از آمادگي ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي و ارائه خدمات لازم در ايام نوروز سال ٩٧ به مسافران خبر داد ، و افزود : در اين راستا، نياز است تا مديران و همكاران در استان‌ها، ارزيابي دقيقي از وضعيت راه‌ ها داشته باشند و نقاط و نكات مورد نياز ايمني سفرها را از نظر علائم، خط كشي، لكه گيري رويه راه‌ها ، تجهيزات، مسائل ايمني و فني بررسي و قبل از پايان سال اقدامات لازم راهداري را انجام داده و با امكانات ، تجهيزات و نيروي انساني آمادگي زمستاني را تا پس از تعطيلات نوروز حفظ نمايند.

 قدردانی از تشکل‌های صنفی بابت عدم افزایش نرخ کرایه برای سفر‌های نوروزی

كشاورزيان با تشكر از روساي تشكلهاي صنفي حمل و نقل مسافر در اجراي طرح پيش‌فروش بليت‌هاي نوروزي سال ٩٧ بدون افزايش قيمت عليرغم تورم ١٨ تا ٢٠ درصدي موجود در ساير بخش ها خاطر نشان كرد : اميد است با همكاري تشكل‌هاي صنفي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي تصمياتي اتخاذ شود كه فعاليت در بخش حمل و نقل كالا و مسافر اقتصادي شده و بهره‌وري در بخش افزايش پيدا كند.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای منصوب شد

 براساس اين گزارش دربخشي از اين همايش ، مراسم تقدير از خدمات اسماعيل غلامي معاون پيشين حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كه به كسوت بازنشستگي نائل گرديده با اهداي لوح تقدير توسط مهندس كشاورزيان برگزار و داريوش اماني به عنوان معاون جديد حمل و نقل سازمان معرفي شد.

 اضافه مي نمايد در اين نشست يك روزه معاونين راهداري، حمل و نقل، برنامه ريزي و توسعه مديريت و منابع سازمان راهداري و حمل‌و‌نقل جاده‌اي با مشاركت مديران كل راهداري و حمل و نقل جاده اي چهار پنل تخصصي برگزار و ضمن هم انديشي مروري بر آمادگي و برنامه هاي نوروزي واحدهاي ستادي و اجرايي نيز انجام گرديد.

نظر شما