شناسهٔ خبر: 50062 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

چگنی در دومین همایش ملی مشارکت در ساخت اعلام کرد:

تشریح وضعیت بازار مسکن در سطح کشور/ ضرورت توجه به اقتصاد کلان در امر ساخت و تولید مسکن

مراسم مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی توجه به توان خرید مردم و نوع واحد مسکونی مورد نظر بازار را از نکات قابل توجه و اساسی در امر مسکن دانست و افزود: ما باید امر ساخت و تولید مسکن را در اقتصاد کلان نیز دیده و بررسی کنیم، چراکه وقتی اقتصاد کشور به سمت و سوی رکود می‌رود، سرمایه‌گذاری و تقاضای مسکونی در بازار نیز کم خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی علی چگنی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی طی سخنرانی در دومین همایش ملی مشارکت در ساخت در تشریح شمای کلی از وضعیت مسکن در کل کشور بیان کرد: درحال حاضر براساس آخرین نتیجه سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، حدود ۲۴ میلیون خانوار در کشور وجود داشته که درمقابل آن تعداد ۲۲ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در اختیار آن‌ها قرار دارد.

چگنی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد خالی نیز در کشور وجود دارد گفت: از این تعداد ۲ میلیون واحد به عنوان اقامتگاه دوم اعلام شده‌اند که شخص یا خانوار به صورت موقت از آن‌ها استفاده می‌کنند‌( خانه‌هایی که طبق امار ۸۰۰ هزار واحد آن در روستاها و یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در شهرها گزارش شده‌اند).

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خانه‌های خالی، پتانسیلی هستند که برای خرید و اجاره عرضه شده و از امسال به تدریج وارد بازار می‌شوند گفت: درکل می‌توان گفت که ۲۷ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد درحالی که تعداد خانوارهای گزارش شده ۲۴ میلیون اعلام شده‌اند.

این مقام مسئول عدم جابه‌جایی واحدهای ساخته شده در یک منطقه را یکی از دلایل اصلی ایجاد تعدادی خانه‌های خالی در کشور دانست و افزود: قطعازمانی که واحد مسکونی در منطقه‌ای ساخته می‌شود حتی اگر متقاضی برای آن یافت نشود دیگر امکان جابه‌جایی آن واحد مسکونی به منطقه دیگر وجود ندارد به همین دلیل است که این ساختمان بدون استفاده باقی خواهد ماند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی همچنین توجه به توان خرید مردم و نوع واحد مسکونی مورد نظر بازار را از نکات قابل توجه و اساسی در امر مسکن دانست و افزود: ما باید امر ساخت و تولید مسکن را در اقتصاد کلان نیز دیده و بررسی کنیم چراکه وقتی اقتصاد کشور به سمت و سوی رکود می‌رود، سرمایه‌گذاری و تقاضای مسکونی در بازار نیز کم خواهد شد.

چگنی تراکم خانوار نسبت به واحدهای مسکونی را ۱.۰۵ اعلام کرد و خاطرنشان کرد: درحال حاضر به شدت سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ضرورت دارد ولی اینکه کجا و کی این اتفاق بیفتد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این مقام مسئول تقاضای بازار را در کشور در بین واحدهای ۵۰،۶۰ تا ۹۰ متری در کشور اعلام کرد و گفت: با این وجود می‌بینیم که تولید واحدهای مسکونی در این رنج کم بوده و واحدهایی با مسافت بزرگتر در بازار عرضه می‌شود، با توجه به توان پایین مردم در خرید مسکن ممکن است در آینده مجددا باعث افزایش تعداد واحدهای خالی در کشور شود.

وی توجه به گرایش ساختمان را در برنامه‌ریزی امری مهم دانست و گفت: طبق مطالعات طرح جامع مسکن، تعداد ۵ میلیون خانواده با نرخ رشد ۲ درصد تا ۹ سال آینده به خانوارهای ما اضافه خواهد شد.

چگنی ساخت مسکن برای این ۵ میلیون خانوار جدید، بهسازی و نوسازی خانه‌های فرسوده و جایگزین قرار دادن برای واحدهای تخریبی در فرآیند ساخت و وتولید مسکن را از اولویت برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در برنامه‌های آتی بخش مسکن دانست و افزود: طبق برنامه نوسازی سالانه ۲۷۰ محله باید مورد بهسازی و بازشازی قرار بگیرند از سویی دیگر براساس پروانه‌های صادره شهرداری از هر ۲ پروانه صادر شده یک واحد مسکونی تخریب می‌شود که باید در برنامه‌ریزی‌های آینده برای جایگزین قرار دادن آن‌ها نیز توجه شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه با ورود خانه‌های خالی بازار مسکن در حال رونق بیشتری است گفت: بدون شک ساخت سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی بایددر کشور ساخته شود تا نیازهای موجود طی ۱۰ سال آینده به طور کامل برطرف شود.

چگنی با اشاره به افزایش تقریبی ۱۵ درصد قیمت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته بیان کرد: متعاقبا در این شرایط  تعداد صدور پروانه‌های ساختمانی نیز با افزایش روبه‌رو بوده است به طوریکه آمار دی ماه  امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است./

نظر شما