شناسهٔ خبر: 50214 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی اعلام کرد:

تاکید بر توجه به خواست اجتماعی و ظرفیت‌های بومی در فرآیند بازسازی مناطق زلزله‌زده/ لزوم یادگیری فناوری‌های بومی مرتبط با زلزله

جلسه معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با تأکید براینکه متأسفانه توجه به خواست اجتماعی و ظرفیت بومی منطقه زلزله‌زده بسیار کمرنگ و کم‌اهمیت است گفت: ما هرگز به عوامل مذکور و همچنین شناخت صحیح از جوامع توجهی نکرده‌ایم، امری که قطعا در درست گذراندن دوران پس از زلزله بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در نشست جمع‌بندی جلسات دفتر شانزدهم از سلسله نشست‌های موضوعی شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با عنوان تداوم حیات پس از زلزله بیان کرد: با توجه به مطالعات انجام شده دوران پس از زلزله به سه دوره مجزا تقسیم می‌شود که اضطرار موقت، اسکان موقت و بازسازی از جمله آن به شمار می‌روند، اینکه ما در گذراندن این شرایط چه می‌کنیم و چه رویکردی باید داشته باشیم مسئله بسیار مهمی است که قطعا باید مورد توجه قرار گیرد.

ایزدی در ادامه با تأکید براینکه متأسفانه توجه به خواست اجتماعی و ظرفیت بومی منطقه زلزله‌زده بسیار کمرنگ و کم‌اهمیت است گفت: ما هرگز به عوامل مذکور و همچنین شناخت صحیح از جوامع توجهی نکرده‌ایم، امری که قطعا در درست گذراندن ۳ دوره نام برده بسیار حائز اهمیت است.

این مقام مسئول ضمن اشاره به به این مطلب که با توجه به شواهد موجود، مردم تاکنون هیچ یک از انتخاب‌ها و راهکارهای ما را در دوران پس از زلزله نپذیرفته‌اند گفت: از آنجایی که ما در این مواقع هیچ توجهی به خواست اجتماعی و ویژگی‌های بومی منطقه نداریم می‌بینیم که مردم نیز آن‌ها را نمی‌پذیرند، امری که در دوره پس از زلزله کرمانشاه در آبان ماه سال جاری کاملا مشهود بود.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در این‌باره اضافه کرد: بدون شک این بی‌توجهی‌ به زندگی روزمره زلزله‌زده‌گان و ظرفیت‌های بومی آن‌ها در نواحی گوناگون باعث هدررفت سرمایه ملی و اعتبارات شده است که باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنیم.

ایزدی با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی جریانی مبنی بر بازشناسی محیط‌ها و مناطق گوناگون در زمان زلزله بیان کرد: ما باید در این بازشناسی متوجه شویم که چگونه می‌توان از فناوری های بومی در دوران بعد از زلزله کمک گرفت چراکه شناخت صحیح از این ظرفیت در رفع مشکلات ناشی از این بلای طبیعی بسیار مؤثر است.

این مقام مسئول کمک سایر دستگاه‌های ذیربط در این فرآیند را امری ضروری دانست و گفت: قطعا تعیین تکلیف دولت برای مردم زلزله‌زده، مانع از مشارکت آن‌ها در این دوره و در امر بازسازی می‌شود، درحالی که کمک مردم به دلیل بهره‌مندی از ظرفیت‌های محیطی منطقه بسیار مفیدتر و کارامدتر از دیگران خواهد بود.

وی با تأکید براین نکته که باید از زمان کنونی به دنبال راه‌حل در برنامه‌های آتی خود پیرامون این بحران باشیم گفت: قطعا نباید در انتظار زلزله نشسته و در زمان وقوع حادثه به دنبال راه‌حل بگردیم بلکه باید با انجام برنامه‌ریزی دقیق به بهره‌گیری از این جلسات برای زمان بحران تدبیری بیاندیشیم./

نظر شما