شناسهٔ خبر: 50285 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

رئیس‌جمهوری مطرح کرد؛

افتتاح عملیات اجرایی ۳۰ طرح در هرمزگان با ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار/ احداث آزادراه‌های بندرعباس- کرمان، لامرد- پارسیان و آزاد راه بندر شهیدرجایی- سیرجان

روحاني رییس‌جمهوری در جمع مردم بندرعباس از اختصاص ۱۱۸۰ میلیاردتومان برای ۳۹ طرح در استان در دولت دوازدهم خبر داد و گفت: احداث آزادراه بندرعباس- کرمان به طول ۳۷۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی، آزادراه لامرد- پارسیان به طول ۴۵ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی بخش خصوصی و آزاد‌راه ۹۰ کیلومتری بندر شهید رجایی- سیرجان با مشارکت۷۰ درصدی بخش خصوصی را از دیگر طرح‌های مهمی است که توسط دولت در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جمع مردم بندرعباس در ورزشگاه تختی این شهر اظهار کرد: ما برای امنیت منطقه نیازی به دیگران نداریم ولی برای ترتیبات امنیتی در منطقه آماده همکاری با همسایگان و دوستانمان بدون دخالت بیگانگان هستیم.

رییس جمهوری همچنین گفت: از طرف ملت ایران به سرزمین هرمزگان، آب های خلیج فارس و مردم این دیار درود می فرستم، مردمی که قرن ها پاسداران کشور و انقلاب بودند.

روحانی اضافه کرد: امروز در سایه فداکاری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان و تنگه باب المندب، نفت ایران و منطقه با اسکورت نیروی دریایی به سلامت از منطقه عبور می کند.

وی گفت: به جهانیان می گوییم آنچه برای دفاع از سرزمین خود نیاز داشته باشیم با دست خودمان تهیه خواهیم کرد و از کسی اجازه نمی گیریم.

بیگانگان، کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را اغفال نکنند

رییس جمهوری در ادامه سخنانش گفت: امروز امنیت خلیج فارس و دریای عمان در سایه فداکاری نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی و دلیرمردی نیروهای ما تامین است و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نه تنها از آبهای منطقه حفاظت می کنند بلکه تا باب المندب، دریای سرخ و اقیانوس هند هم از مسیر کشتیرانی جهانی حفاظت می کنند.

روحانی یاد آور شد: در کنار سرزمین حساس خلیج فارس به جهانیان اعلام می کنیم خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم و تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند و فکر توطئه علیه ملت ایران نباشد، ما حافظان این مسیر راهبردی در منطقه هستیم.

وی گفت: به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس اعلام می کنیم که همسایه خوبی برای شما بوده ایم، هستیم و خواهیم بود، دیگران شما را اغفال نکنند، بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار ندهند، آن ها به فکر منافع شما نیستند بلکه به فکر آن هستند تا سلاح خود را به قیمت گران به شما بفروشند و نفت شما را با قیمت ارزان از این منطقه ببرند.

رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: همه کشورهایی که در کنار این آبراه (خلیج فارس) هستند از سواحل چابهار گرفته تا سواحل عمان، سواحل خلیج فارس، سواحل عربستان و سواحل کشورهای جنوبی و بندر بصره عراق، می‌توانند در سایه قدرت و تصمیم صلح خواهانه ملت در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ در این منطقه برای تجارت و گردشگری و برای انواع صنایع و انرژی در منطقه باشند.

وی گفت: ما ملتی بزرگ با تمدنی تاریخی و دارای بندرهایی متعلق به بیش از دو و سه هزار سال پیش هستیم و این جا سرزمین تمدن و ملت بزرگ ایران است.

رییس جمهوری یاد آور شد: به جهانیان اعلام می کنیم آنچه برای دفاع از سرزمین مان نیاز داشته باشیم آن را با دست هنرمندان، صنعتگران، محققان، فرماندهان و سرداران خودمان تهیه خواهیم کرد و از شما اجازه نخواهیم گرفت و این فرمان خداوند به ما است «مردمی که در سایه توطئه دیگران مورد نگاه خائنانه قرار بگیرند، قرآن به آنها فرمان ایستادگی و قدرت دفاعی می دهد».

دکتر روحانی در ادامه اظهار کرد: ما برای ساخت موشک، هواپیما، تانک و نفربر و سایر سلاح ها از کسی اجازه نگرفته ایم و نخواهیم گرفت، برای امنیت منطقه نیازی به بیگانگان نداریم اما برای تامین امنیت منطقه با کشورهای همسایه و دوست آماده ایم که بدون حضور بیگانگان با هم سخن بگوییم.

وی خطاب به مردم هرمزگان گفت: این جا سرزمین امن ایران و امنیت ساز برای منطقه و جهان است و شما در این چند ماه شاهد بودید که چندین بار آمریکا تلاش کرد تا به ملت ایران ضربه وارد کند، اما نتوانست.

رییس جمهوری یاد آورشد: آمریکا در رابطه با برجام حرف های غیر منطقی زد و هم زمان با پاسخی که رییس جمهوری ایران به آن ها داد تمام کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای جهان سخنان نادرست آن ها را نسبت به ملت ایران محکوم کردند.

روحانی بیان کرد: در این مسیر آمریکا در انزوا بوده و هر کاری در آینده نیز آمریکا بخواهد علیه ملت ایران انجام دهد باز در انزوا خواهد بود، ملت ایران در مسیر منافع ملی خود ایستاده است و ما پای پیمانمان تا روزی که طرف مقابل پیمان شکنی نکند، خواهیم ایستاد، ما به تعهد خود پایبندیم اما نخواهیم گذاشت از پیمان و تعهد مان سوء استفاده کنند.

وی افزود: آمریکا بار دوم به صحنه آمد و خواست از اعتراض ها و انتقادهای برخی از مردم در دی ماه ۹۶ سوء استفاده کند، آن ها خواستند پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند اما در میان ۱۵ کشور عضو شورای امنیت، آمریکا تنها ماند و باز هم منزوی شد.

وی یاد آورشد: آمریکا دو شب پیش نیز باز به شورای امنیت سازمان ملل رفت و خواست در رابطه با یمن، ایران را محکوم کند و باز تنها ماند و تیرش به سنگ اصابت کرد، ما از مواضع داهیانه و به حق همسایه مان روسیه و برخی کشورهای دیگر در شورای امنیت سازمان ملل متحد که مواضع درست و صحیحی اتخاذ کردند، قدردانی می کنیم و اعمال آمریکا و اسرائیل را که دنبال توطئه علیه ملت ایران بوده و هستند، تقبیح می کنیم.

روحانی ادامه داد: اگر به فکر مردم یمن هستید بمب های خوشه ای در اختیار عربستان نگذارید، اگر دلسوز یمن هستید فشار بیاورید تا راه رساندن دارو و غذا به مردم جنگ زده و فقیر یمن باز شود و باز اگر به فکر مردم یمن هستید بیایید به مردم مظلوم و ستمدیده کمک کنید.

روحانی بیان کرد: آمریکا سه مرتبه در ماه های گذشته علیه ما توطئه کرد و به جایی نرسید تا زمانی که ملت ایران منسجم و متحد کنار همدیگر ایستاده اند و همه ما یک صدا به فکر توسعه این کشور هستیم باید بدانیم کشور ایران را خواهیم ساخت.

ملت، توسعه ایران را تضمین خواهند کرد

رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با اشاره به این که توسعه ایران را ملت ایران تضمین خواهند کرد گفت: دولت و مردم در کنار همدیگر قرار داشته و از تنگناها عبور می کنیم، گرچه مردم در مشکلات هستند اما مسیر درستی را انتخاب کرده اند.

وی بیان کرد: در پاییز امسال اشتغال استان هرمزگان در سایت مرکز آمار ایران نشان از آن دارد که بیکاری کاهش پیدا کرده است و این افتخاری بزرگ برای مردم، جوانان و مسئولان استان است.

رییس دولت دوازدهم تاکید کرد: در فصل پاییز امسال نسبت به فصل پاییز سال قبل ۹۵۰ هزار اشتغال ایجاد شد و این موضوع باعث افتخار ما است و این که تا پایان امسال تورم تک رقمی باقی خواهد ماند نیز افتخاری دیگر برای دولت است.

وی افزود: دولت مشکلات زیادی دارد، مردم هم زیاد مشکل دارند اما دست به دست هم خواهیم داد و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

وی ادامه داد: تمام علامت ها به ما می گوید ملت ما در روزهای سخت یکپارچه است، اگر روزی سیل یا زلزله در کشور و اگر حادثه ای برای کشتی یا هواپیمای ما رخ دهد مردم یکپارچه هستند و ملت در کنار هم برادرانه و خواهرانه زندگی می کنند.

افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی ۳۰ طرح در هرمزگان با ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار

رییس جمهوری در ادامه ابراز کرد: در این سفر که امروز و فردا مهمان مردم هرمزگان هستیم شاهد افتتاح ۱۵ طرح مهم به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان خواهیم بود و در این سفر عملیات اجرایی ۱۵ طرح مهم دیگر با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومان آغاز می شود.

وی گفت: مردم این دیار از نظر بهداشت، درمان، بیمارستان و امکانات پزشکی نیازمند توسعه بهداشت و درمان هستند و این در حالی است که در دولت یازدهم تاکنون مجموعه طرح های بهداشتی، درمانی و آموزشی از خانه بهداشت روستایی و مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، ۱۸۳۰ طرح در کشور انجام شده و صدها طرح دیگر باید اجرا شود.

روحانی افزود: اکنون ۲۶۸ طرح بهداشتی و درمانی در کشور در دست اجرا است، بندرعباس نیازمند یک بیمارستان مجهز است و به همین منظور بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی در بندرعباس کلنگ زنی خواهد شد.

وی اظهار کرد: می دانیم مردم هرمزگان از نظر آب در تنگنا قرار دارند و در تهران در حضور وزیران به استاندار اعلام کردم هر فردی در هرمزگان در بخش تصفیه فاضلاب سرمایه گذاری کند آبی که محصول آن خواهد بود خرید آب تضمین شده است.

وی ادامه داد: بخش های فراوانی از صنعت، کشاورزی و باغداری نیاز به آب دارد و استفاده از آب تصفیه شده فاضلاب به مراتب از آب تولیدی از آب شیرین کنی که از دریا بگیریم ارزان تر تمام خواهد شد ضمن این که محیط زیست استان را نجات می دهد.

روحانی تصریح کرد: نباید بگذاریم فاضلاب ها به دریاها و آب های آزاد این منطقه نفوذ کند که هم برای سلامت مردم و آبزیان مضر است و نیز آب تصفیه شده برای صنعت و کشاورزی مفید خواهد بود.

رییس جمهوری اظهار کرد: به بخش خصوصی وعده داده ایم که صندوق توسعه ملی به این گونه طرح ها کمک می کند، بانک ها نیز کمک خواهند کرد و خرسندیم که در استان هرمزگان از لحاظ سامانه های نوین آبیاری حرکت بسیار خوبی انجام شده است.

طرح‌های ویژه دولت برای کشاورزی هرمزگان

رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از ۱۷۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان هرمزگان به سیستم نوین آبیاری مجهز است و این استان از استان های سرآمد در این زمینه در کشور است.

روحانی ادامه داد: برای سه سال آینده طبق قولی که داده ایم تا پایان سال ۹۹ شاهد افزوده شدن ۳۴ هزار هکتار زمین کشاورزی دیگر با اعتبار ۴۸۰ میلیارد تومان در زمینه طرح نوین آبیاری در هرمزگان خواهیم بود.

وی گفت: هرمزگان برای ایجاد گلخانه های عظیم آمادگی دارد و طرح‌هایی برای حدود ۳۰۰ هکتار گلخانه در این استان مدنظر قرار داده ایم و در این زمینه با کمک کشاورزان و کارآفرینان قدم مهمی بر خواهیم داشت.

وی ابراز کرد: هرمزگان استان تامین انرژی برای کشور ایران است و پالایشگاه ستاره خلیج فارس بندرعباس ۱۲ میلیون لیتر بنزین در روز تولید می‌کند و فاز دوم این پالایشگاه نیز در ماه های آغازین سال آینده بهره برداری می شود.

رییس جمهوری در ادامه با بیان این که توسعه فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز توسط دولت دنبال خواهد شد گفت: دیروز سندی امضا کردیم که با امضای آن اعتبار مورد نیاز از صندوق توسعه ملی در اختیار این پالایشگاه قرار می گیرد تا با راه اندازی فاز سوم تولید پالایشگاه به روزانه ۱۴ میلیون لیتر گاز، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و ۴ میلیون لیتر گاز مایع برسد و در نهایت نیز ۳۶ میلیون لیتر بنزین در روز تولید شود.

وی یادآور شد: در دولت دوازدهم تمام کامیون ها را نوسازی خواهیم کرد که این مساله مقدار زیادی از مشکلات محیط زیست منطقه هرمزگان را مرتفع خواهد کرد.
روحانی تاکید کرد: فاز دوم اسکله های عظیم بندرعباس در این سفر افتتاح خواهد شد و تلاش خواهیم کرد که فاز سوم در سال های آینده تکمیل شده و تحرک بزرگ در این استان بوجود خواهد آمد.

وی اظهار کرد: در سفر قبلی قول دادم بخشی از نفت ما از جاسک به دنیا صادر شود و این کار به معنای لوله سازی و لوله گذاری از گهره تا جاسک خواهد بود که سال آینده آغاز خواهد شد.

وی هم چنین احداث آزاد راه بندرعباس به کرمان به طول ۳۷۰ کیلومتر با سرمایه گذاری ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی، آزادراه لامرد به پارسیان به طول ۴۵ کیلومتر با سرمایه گذاری ۷۰ درصدی بخش خصوصی و آزاد راه ۹۰ کیلومتری بندر شهید رجایی به سیرجان با مشارکت۷۰ درصدی بخش خصوصی را از دیگر طرح های مهمی خواند که توسط دولت در حال انجام است.

روحانی افزود: طرح‌های ملی مربوط به این استان در دولت یازدهم دو برابر چهار سال قبل آن بوده و در دولت دوازدهم قول می دهیم که ۱۱۸۰ میلیارد تومان برای ۳۹ طرح اختصاص یابد.

وی تاکید کرد: هرمزگان استانی گردشگری، کشاورزی و دارای مناطق آزاد، صنعت، فولاد و انرژی است لذا دولت در خدمت مردم و همه مسئولان استان است تا آینده ای پر نشاط را شاهد باشیم.

پیش از سخنان روحانی، آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده ولی فقیه و فریدون همتی استاندار هرمزگان ضمن عرض خیر مقدم به رئیس جمهوری سخنانی در زمینه مسائل مهم این استان بیان کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در قالب سفر استانی به همراه چندین وزیر و مقام دولتی صبح امروز چهارشنبه وارد بندرعباس مرکز استان هرمزگان شد.

دیدار با نخبگان و اندیشمندان هرمزگان، شرکت در نشست شورای اداری، بهره برداری از ۱۵ طرح مهم عمرانی از جمله فولاد صبا، مرحله جدید بندر شهید رجایی، پالایشگاه گاز گورزین قشم، طرح افزایش بنزین پالایشگاه نفت بندرعباس هم چنین آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح دیگر از جمله برنامه های سفر رییس‌جمهوری به هرمزگان است.

نظر شما