شناسهٔ خبر: 50289 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

۱۰اقدام مؤثر معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید-۲؛

مطالعات جانمایی و تدوین طرح آمایش مراکز لجستیک کشور

ساختمان وزارت راه و شهرسازی طبق گزارش منتشر شده از سوی معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، ٢- مطالعات جانمایی و تدوین طرح آمايش مراكز لجستيك کشوربه عنوان یکی از اقدامات مؤثر این معاونت طی فعالیت دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اين مراكز مي‌توانند در قالب شهرهای لجستیکی، مراکز لجستیکی بندری و بنادر خشك، تسهیل مبادلات بين‌المللی کالا بین كشورها را به دنبال داشته و یا در شکل فعالیت هاب‌های لجستیک ترکیبی، لجستیک پارک‌ها و دهکده‌های بار، افزایش کارایی و بهره‌وری شبکه حمل و نقل کالا و کاهش قیمت تمام شده حمل بار در کشور را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

دفتر طرح جامع و مدل های حمل‌ونقل با هدف بیشینه بهره وری شبکه لجستیک و با رویکرد افزایش سهم حمل ریلی بار در مسافت های طولانی (بالای ۳۰۰ کیلومتر) اقدام به مكان‌يابی مراكز لجستيك با استفاده از مدل‌های ریاضی پژوهش عملياتی (OR)  نموده است.

اين مدل ها با در نظر گرفتن پارامترهايي چون جريان بار فعلي در كشور، شبكه موجود ريلي و جاده‌اي، قيمت كرايه حمل بار در هر مد حمل و نقل، هزينه‌هاي اجتماعی و زیست‌محيطی حمل و نقل، هزينه‌های ملی تلفات انسانی در تصادفات هر مد، هزينه‌های ترنشيپمنت و حمل ترکیبی و ...، تلاش می‌کند با لحاظ نمودن تمامی جوانب امر، مکان یابی بهینه مراکز لجستیک با هدف کمینه نمودن هزینه ترکیبی حمل بار در کشور را ارایه نماید.

نتایج مدل‌های ریاضی بهینه‌سازی شبکه حمل و نقل نشان می‌دهد، با احداث و بهره‌برداری از اين مراكز، بار به نحو قابل توجهي به سمت مد ريلي شيفت كرده و شاخص‌های مصرف سوخت، تصادفات جاده‌ای، ضايعات محصولات در فرآيند لجستيكی خصوصاً محصولات كشاورزی و در نهايت هزينه نهايی حمل بار در كشور بهبود قابل‌توجهی خواهد داشت.

 البته ناگفته نماند كه نيل به اين اهداف نيازمند سياست‌گذاري‌هاي پشتیبان اقتصادی و طراحی و اجرای بسته سیاست‌های مکمل در زمینه‌هایی همچون واقعی‌سازی قيمت سوخت، عوارض دسترسی ریلی و جاده‌ای و هدفمند نمودن سوبسیدهای بخش حمل و نقل بصورت هماهنگ با نتایج این طرح است.

نظر شما