شناسهٔ خبر: 50363 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم تشریح کرد:

معرفی و تشریح برنامه‌ها و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه و شهرسازی

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در یازدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی با رویکرد اقتصاد مقاومتی در حوزه راه، مسکن و شهرسازی در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در یازدهمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم گفت: در سه اصل پیش بردن برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی)، ارتقای توان تولید داخلی (اصل درون‌زایی اقتصاد) و عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی، اداره کل راه و شهرسازی استان قم دارای تکالیفی است.

برنامه پیش بردن برون‌گرایی اقتصاد (توسعه صادرات غیرنفتی)

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد: استان قم به عنوان جعبه‌تقسیم حمل‌ونقل مسافری و باری در مرکز کشور و شاهراه ارتباطی ۱۷ استان می‌تواند به عنوان هماهنگ‌کننده مرکزی مسافر، بار، ترانزیت شمال- جنوب، شرق- غرب در کشور و منطقه ایفای نقش نماید و موجب عبور سالانه هزاران مسافر و صدها تن کالای ترانزیتی و داخلی از محورهای مواصلاتی خود گردد.

این عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم عنوان کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته سطح سرویس مسیرها و محورهای موجود استان تا سال ۱۴۰۵ به حد اشباع کامل می‌رسد و هم اینک نیز در ایام مناسبتی و خاص برخی مدیران استان به حد اشباع می‌رسد و از این نظر نیاز به اقدامات اساسی در راستای گسترش شبکه‌های راه‌های استان ضروری به نظر می‌رسد.

وی اعلام کرد: بر مبنای برنامه ملی پیش بردن برون‌گرایی اقتصاد، تکمیل و بهره‌برداری ۴۵ کیلومتر راه اصلی در کریدور شمالی- جنوبی و شرقی- غربی در قالب پروژه‌های ملی در دست انجام است.

صبوری تصریح کرد: تعهد استان در سال ۱۳۹۶ در قالب پروژه‌های اقتصاد مقاومتی احداث هفت کیلومتر مسیر در محور قم- نیزار بوده است در حالی که ۱۳/۵ کیلومتر از این محور بهسازی شد.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در محور قم- نیزار توضیح داد: بهسازی ۱۳/۵ کیلومتر از مسیر، احداث پل ونارچ و اصلاح مسیر و احداث چهار کیلومتر مسیر از اقدامات این اداره کل در محور قم- نیزار بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص برنامه‌ها و اقدامات باقی‌مانده در محور قم- نیزار گفت: برای تکمیل محور قم – نیزار به طول ۲۱ کیلومتر اعتباری معادل ۳۳۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

این عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم درباره محور قدیم قم- تهران افزود: در این محور تعهد استان بهسازی شش کیلومتر با رویکرد اقتصاد مقاومتی بوده است، در حالی که عملیات بهسازی در این محور به طول ۱۴ کیلومتر صورت پذیرفته است.

حسن صبوری در خصوص اقدامات باقی‌مانده و اعتبارات مورد نیاز در محور قدیم قم- تهران بیان کرد: احداث دو لاین جدید برای تفکیک مسیر رفت و برگشت و بهسازی مسیر موجود به طول ۲۸ کیلومتر از اقدامات باقی‌مانده این اداره کل در محور مذکور است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اعلام کرد: به دلیل ساخت و سازها و کاربری‌های جدید در حریم کمربندی موجود شهر قم امکان تعریض میسر نبوده و با توجه به افزایش ترافیک عبوری در این کمربندی، احداث کمربندی جدید قم با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم در خصوص پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی استان در حوزه راه پیشنهادهایی ارائه داد: احداث مسیر جاده اراک- پردیسان- کهک به دلیل ترافیک زیاد خودروهای عبوری و به تبع آن افزایش سوانح رانندگی در مسیر موجود، شیفت و هدایت ترافیک خودروها و تسهیل در دسترسی به منطقه گردشگری کهک، احداث مسیر برای دریاچه نمک به دلیل قابلیت ایجاد منطقه گردشگری و استفاده از ظرفیت معدنی در محدوده آن، احداث مسیر کهک- مشهد اردهال و استفاده از ظرفیت بالای اقتصادی صنعت گردشگری، کریدور ارتباطی سه استان و کاهش ترافیک در راه‌های اصلی سه استان از پیشنهادهای اداره کل راه و شهرسازی استان قم در خصوص پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی در حوزه راه است.

برنامه ارتقای توان تولید (درون افزایی اقتصاد)

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بر مبنای برنامه ارتقای توان تولید به عنوان یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی به رونق‌بخش مسکن اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین سرشماری بیش از ۴۵ هزار واحد خالی در قم وجود دارد.

این عضو ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در خصوص مسکن مهر استان قم گزارش داد: تعهد استان ۴۳۸۳۰ واحد مسکن مهر بوده است که از این تعداد تنها ۳۷۸ واحد باقی‌مانده است و تعداد ۸۰۱ واحد نیز دارای پرونده قضایی در محاکم قضایی هستند.

صبوری افزود: تعداد ثبت‌نام کنندگان تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم ۲۹۰۰ فقره بوده است که از این تعداد، ۱۸۰ فقره تسهیلات پرداخت شده است.

برنامه عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بر مبنای برنامه عدالت بنیان کردن اقتصاد و توسعه عدالت اجتماعی به بهسازی حاشیه کلان‌شهرها و بافت‌های فرسوده اشاره کرد: سیاست کلی وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن اداره کل راه و شهرسازی استان قم توجه به توسعه درون‌زای شهری و جلوگیری از توسعه فیزیکی شهر است.

صبوری با بیان این که در حوزه بافت تاریخی و فرسوده شهر قم و بازآفرینی بافت‌ها اقدامات مؤثر و مناسبی صورت گرفته است، تصریح کرد: تکمیل مرکز درمانی ایثار، تکمیل مرکز درمانی امام حسن (ع)، تکمیل مدرسه احمدلو، بهسازی و کف سازی مسیر تاریخی بیت امام (ره) تا امامزاده چهل اختران، احداث سالن ورزشی، احداث واحد آموزشی، احداث خانه دانش و چمن مصنوعی، اجرای روکش آسفالت، احداث مرکز بهداشت، احداث کلانتری و... از اهم اقدامات این اداره کل در حوزه بازآفرینی شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی به پروژه‌های در دست اجرا اشاره و بیان کرد: احداث درمانگاه امام علی النقی (ع)، احداث دو واحد آموزشی در محلات هدف، بازنگری طرح ساختمان فرهنگ‌سرا و مرکز محله چندمنظوره بوستان شهریاری، اسکان مجدد ساکنان حریم دکل‌های برق فشارقوی و حریم راه‌آهن، ساماندهی قم رود، توسعه فضاهای عمومی و ... از پروژه‌های در دست اقدام این اداره کل است.

صبوری با اشاره به این که اعتبار ردیف ویژه بافت فرسوده و حاشیه کلان‌شهرهای مذهبی قم و شیراز تخصیص پیدا نکرده است، افزود: این ردیف اعتباری می‌تواند سهم به سزایی در انجام پروژه‌های بافت‌های ناکارآمد شهری و حاشیه‌نشینی در این دو شهر مذهبی داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در پایان عنوان کرد: یارانه تسهیلات بافت فرسوده از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص نیافته که این امر موجب کاهش تقاضای ساکنین محلات هدف برای بهسازی، بازسازی و نوسازی شده است.

نظر شما